Marketing trucs om synth heads zoals jij en ik te strikken

Wie kent ze nog, de playboy covers van future Music magazine uit de 90s.
Zouden die marketing trucs hebben geholpen?
Haha ja, die ken ik zeker nog....heb er misschien nog zelfs een paar liggen ook. Het is natuurlijk van alle tijden dat mooie vrouwen worden gebruikt in marketing, ook als het gaat om producten waarbij je het verband niet zo snel ziet. Volgens mij hebben de meeste mensen bij synthesizers meer een associatie met nerds dan met sexy meiden, maar ok :D

Wie kent ze nog, de playboy covers van future Music magazine uit de 90s.
Zouden die marketing trucs hebben geholpen?
Was voor mij in elk geval de reden om iedere maand naar de Bruna te hollen en ongeveer 25 gulden neer te leggen voor de nieuwe editie (met cd-rom, dat dan weer wel)
Heck, ook al is t standaard niet zichtbaar, maar zelfs mijn avatar is erop geinspireerd :mega:

13596.jpg

Volgens mij hebben de meeste mensen bij synthesizers meer een associatie met nerds dan met sexy meiden, maar ok :D

Voorkeuren verschillen, maar het ene sluit het andere niet uit. Toevallig laatst hier er nog wat over gezegd op het forum. :)

Voorkeuren verschillen, maar het ene sluit het andere niet uit. Toevallig laatst hier er nog wat over gezegd op het forum. :)
Ik denk dat voorkeur en associaties op zich los van elkaar staan, maar ik snap wat je bedoelt. Er zijn gelukkig uitzonderingen op wat men vaak ziet als de "standaard"synthliefhebber. Geeft een beetje kleur aan het geheel,net als bij de Moog Matriarch :D

Maar goed, marketing......ik zal niet beweren dat ik daar helemaal ongevoelig voor ben, maar ik ben nu al zo lang bezig met synths en geluidsapparatuur dat ik gelukkig wel een beetje door alle flauwekul heenprik. Uiteindelijk gaat het om wat een apparaat kan, hoe het klinkt en wat het toevoegt aan jouw setup - meer niet. Daar kom je vanzelf in de praktijk achter en niet aan de hand van een of ander suf reclametrucje.

MP is nooit een goede graadmeter voor prijzen, het is daar wat de gek ervoor geeft .....
Ik heb zelf een Live 2 Retro en heb er gewoon 1210 euro (nieuw) voor betaald terwijl de reguliere versie 1160 was.
Er is wel een moment geweest dat het verschil veel minder was maar levering was een issue en dan betalen de mensen zonder geduld op MP de hoofdprijs.
Op een gegeven moment werd ook vrijwel alles van Akai flink wat duurder, maar dat betrof alle devices.

En ja, het is marketing, natuurlijk maar marketing zou niet bestaan als wij mensen daar geen waarde aan zouden hechten.
De ene vind het niks, en de ander is er gevoelig voor.
Het is en blijft hobby voor de meesten en dat kost geld.

NOOT: devices zijn hetzelfde MAAR dast is soms niet helemaal waar. Technisch identiek maar mijn LIve 2 Retro is gewoon van Plastic en voelt ook zo aan (gelukkig) terwijl ik eerst een zwarte Live had en die was ook van plastic maar had een zachte coating waardoor hij wat rubberachtig aanvoelde. Waardeloos ! Dit spul wordt vreselijk snel vies, is amper schoon te krijgen en gaat na verloop van tijd plakken. Met de Retro heb je niets van dat en is toch een duidelijk verschil voor mij afgezien van de kleur en de verwijzing naar de vintage MPC's.

De ene vind het niks, en de ander is er gevoelig voor.
De grap is dat we er allemaal gevoelig voor zijn 😮 Zo'n 95% van onze besluiten nemen we emotioneel, en met de laatste 5% proberen we het rationeel te verantwoorden. Omdat ik het waard ben. Of omdat ik zo hard heb gewerkt. Of omdat je zomaar dood neer kan vallen. Je kunt altijd wel een goede reden bedenken 😀

Als marketeer kun je allemaal technieken inzetten. Een mooi vooruitzicht werkt altijd, bijvoorbeeld een artiest die je bewondert die uit zijn plaat gaat op een nieuwe synth. Dan denk je: "Dat wil ik ook!"

Ook opvallend: mensen houden niet van extremen. Als je 3 keuzes op een rij zet, kiezen de meeste mensen de middelste. Helemaal als er bij staat: meest gekozen. Daar spelen bedrijven mee, let er maar eens op.

Dat zou ik als VST-maker trouwens ook doen. Basisversie, een met 3 extra soundbanks (meest gekozen) en een met de banks en een extra product. Verkoop je de dure, dan is het winst. Verkoop je de middelste, dan is het al meer dan de gewone VST die je anders verkocht.

Laatst gewijzigd:
Wat me opvalt de laatste jaren is dat fabrikanten elkaars producten tonen in hun eigen reclames. Voorheen was het meer: Roland synth, Roland mixer, Roland recorder, Roland midi keyboard.

Nu zie je een gezellige rommelige thuisstudio (met 'edgy' vrouwelijke muzikant) waar product X tussen de spullen van de concurentie ligt.

Wat me opvalt de laatste jaren is dat fabrikanten elkaars producten tonen in hun eigen reclames. Voorheen was het meer: Roland synth, Roland mixer, Roland recorder, Roland midi keyboard.

Nu zie je een gezellige rommelige thuisstudio (met 'edgy' vrouwelijke muzikant) waar product X tussen de spullen van de concurentie ligt.

Allemaal logisch ... Lang niet iedereen heeft een studio verzameling van 1 merk. Nu suggereren ze dat hun product 'naadloos' werkt met andere merken, en dit laatste is het meest realistische scenario voor vele hobbyisten.
Tja, enne een vrouwelijke muzikante trekt nog altijd meer kijkers dan een nerdy hipster zoals we die meestal al decennia lang zien.

Ik heb laatst de SSL plug-in bundle aangeschaft, vooral omdat Rhys Fulber hem ergens adviseerde - dat werkt bij mij dus blijkbaar. Ik ben er toch erg blij mee! :)

Het doorzichtig strikken van artiesten die zeggen opeens met jouw product te werken..

Toendertijd had je producer RZA van Wu-Tang clan die zei opeens de MV-8800 te gebruiken, of Liam Howlett van de Prodigy die vertelde totaal overgeschakeld te zijn op Reason..

Toen dacht ik jaja... dat zal best. Jaren later lees je daar nooit meer over in hun interviews of studiotours...
Helemaal waar !
Hetzelfde als destijds met Akai en hun wanhopige pliugging van de MPC Renaisance.
Kwam ze bij DJ Premier dat ding brengen die zogenaamd onder de indruk was en het een plekje in zijn studio zou geven.
En zo waren er nog een aantal die betaald werden om ' aangenaam verrast' te worden. `de kritiek was niet mis en daarom schakelde Akai Pro de reacties UIT op Youtube.

En zo waren er nog een aantal die betaald werden om ' aangenaam verrast' te worden.

Dat zijn de meeste influencers tegenwoordig, vooral die gast van Andertons Synths. Die valt af en toe van 'verbazing' van z'n stoel af, terwijl die allang alles over het apparaat weet. :frons:

Helemaal waar !
Hetzelfde als destijds met Akai en hun wanhopige pliugging van de MPC Renaisance.
Kwam ze bij DJ Premier dat ding brengen die zogenaamd onder de indruk was en het een plekje in zijn studio zou geven.

Ja dat is ook gewoon ongeloofwaardig, hij houdt vast aan z'n MPC60 en zn s950's..
Maar het is dubbel raar omdat de eigenaar van Numark (en Akai nu) de creator van de diezelfde MPC60 een naaistreek heeft geleverd door z'n royalties te stoppen...

Dit is ook leuke marketingpoging, ik zie het influencers op Youtube daadwerkelijk doen.. Lekker praktisch....

Met portable synths op leuke plekken buiten muziekmaken is populair....dus waarom ook niet met je Macbook Pro? ....met z'n glossy scherm in het zonlicht, met een midi controller aan een USB kabel. Want welke dame wil nou niet met deze spullen lekker muziekmaken op een bankje in het Oosterpark? :)

Screenshot 2022-02-05 at 18.25.06.png

Nieuwsgierigheid is ook altijd heel krachtig. Dan laat je een stukje van een synth zien en moet je doorklikken om hem helemaal te bekijken. Dan krijg je dit soort gestileerde plaatjes. Autofabrikanten gebruiken die truc ook altijd, teaser! 👍

AvAmsWCyr1.png

Ja dat is ook gewoon ongeloofwaardig, hij houdt vast aan z'n MPC60 en zn s950's..
Maar het is dubbel raar omdat de eigenaar van Numark (en Akai nu) de creator van de diezelfde MPC60 een naaistreek heeft geleverd door z'n royalties te stoppen...

Dat is Roger zijn eigen schuld, en dat geeft hij ook toe want hij had er geen zin in. Zeker in de USA is er niet zoiets om makkelijk onder het betalen van Royalties uit te komen, want een lawsuit kan vele vele vele malen meer kosten.
Kortom, Roger Linn is dus een idioot, of hij heeft zich op enig moment laten betalen en afstand gedaan van bepaalde zaken.

Dat is Roger zijn eigen schuld, en dat geeft hij ook toe want hij had er geen zin in.

Nou dat is niet hoe zijn woorden in die op mij overkomen. De naaistreek is dat zijn royalties zonder overleg opeens gestopt werden.. en dat hij direct te maken kreeg met aan agressieve opstelling mbt advocaten van de nieuwe Akai eigenaar.

Hij had geen zin om een zwaar gevecht te leveren via advocaten.. de naaistreek werd hem aangedaan...

Nou dat is niet hoe zijn woorden in die op mij overkomen. De naaistreek is dat zijn royalties zonder overleg opeens gestopt werden.. en dat hij direct te maken kreeg met aan agressieve opstelling mbt advocaten van de nieuwe Akai eigenaar.

Hij had geen zin om een zwaar gevecht te leveren via advocaten.. de naaistreek werd hem aangedaan...
Je raakt niet zomaar royalties kwijt, advocaten of geen advocaten. Wat duidelijk was, was dat hij geen zin in dat gezeik had en dat is zijn goedrecht en keuze.
101% dat hij zijn royalties had gekregen als hij daar een goede advocaat op had gezet.
Uiteindelijk naaide hij zichzelf.

Back