Welke portable 'goede geluiden in een box' box?

BastardPower

Stamgast
Even situatie schetsen: in onze muziekles samenspel spelen we in een bandje.
We hebben digitale piano's, maar die zijn vrij beperkt qua klanken, slechts 8, waarvan sommig niet geweldig klinken.
Voor sommige nummers willen we dan wat andere klanken hebben zoals Rhodes, Clavinet, of zo.

Gekke is dan dat een goedkoop keyboardje vaak meer en soms betere klanken aan boord heeft.
Zijn er simpele, goedkope boxjes die redelijk goede klanken hebben met midi ingang en audio uit?
Geen behoefte aan sequencer, chords, serieuze synth, of andere bling bling.
Mag zeker ook 2dehands toestel uit de jaren 90 of zo zijn, als klanken maar redelijk goed zijn en te vinden is.
Portable in de zin van: ik zou het graag in een fietstas kunnen meenemen naar de les. Moet niet op batterijen zijn.

Als je een iPad hebt kun je die gebruiken. Tegenwoordig zijn er niet veel modules meer te koop, dus zou op de tweede hands markt kijken. Een Roland jv1010 ofzo.

Er zijn trouwens legio meer opties, maar kreeg het gevoel dat het niet te duur mag zijn. Dus ter check, wat is het budget?

Goede vraag. Ik kijk vooral 2dehands.
Voor gewoon klanken en enkel via MIDI aan te sturen, zou ik zeggen: 100€.
Als er nog USB en zo op zit, mag het meer worden.

Welke apps zou je aanbevelen voor iPad? Heb ik inderdaad.

Een Rhodes, hmmm. Ik ben er niet in thuis maar dat wordt moeilijk denk ik. Als je zin hebt in geklooi met een computer dan zou je het gratis Fluidsynth kunnen proberen. Daar zitten een boel instrumenten in, in de vorm van zogenoemde "soundfonts", onder andere:

1. Clavinet (default)
2. Wurlitzer
3. Rhodes
4. Grand piano
5. Overdrive guitar
6. Slow strings (use as ensemble)
7. Flute (Mellotron)
8. TR-808
9. Slow Violin

Succes! :)

Roland Super JV-1080: zou dat goed zijn? Ik vind er eentje te koop voor een zacht prijsje.
Lijkt wel wat groot voor in fietstas :-)

Bijkomend vraagje: als ik een iPad in een versterker wil aansluiten, welke kabel gebruik ik dan best?
Minijack stereo naar jack stereo: Stagg SAC3/MPSPS Stereokabel Minijack / Jack 3m kopen?
Minijack stereo naar 2x jack: Devine VA5015 jack 3.5mm stereo-2x jack male 1.5m verloopkab kopen?
Versterker in de les heeft 1 jack per line in, audio interface heeft 2x jack per input.
Dus 2e optie lijkt me het meest geschikt, niet?

Laatst gewijzigd:
Emu proteus 1 voor pakweg 100 euro
minijack naar 2 keer mono jack is meest kans op succes.

De Roland MC-101 bevat 3000+ presets uit vrijwel alle soorten instrumenten en soorten synth sounds. Plus je hebt nog de ruimte om de sounds uit te breiden met sound packs die je los kunt bijkopen. Is maar een klein doosje van 22x13x5 centimeter. De MC-101 bevat alle sounds van de klassieke Roland JV en XV modules, plus bergen aan nieuwe sounds. Is allemaal gebaseerd op de nieuwste Zen-Core engine, dus kan ook heel modern klinken en niet alleen zoals die klassieke JV en XV modules. Lekker goedkoop, MIDI in en out, heeft 128 voices en zeer goede effects aan boord.

Android smartphone, tablet, of iPad met de Caustic app. Die laadt multisample .sf2 soundfonts die je overal op internet kan vinden.... En met een OTG kabel sluit je een midi keyboard aan op je device...

Je kunt een Pianoteq Stage license nemen met Electric Pianos + Hohner extensies. (alles bij elkaar 200 euro)
Deze software draait naast Windows / Mac ook op Zynthian, dit gebruik ik zelf.

Maar, de developer werkt momenteel ook aan een iOS versie. Pianoteq klinkt en speelt mijns inziens geweldig en dan heb je een mobiele oplossing met top geluid.

Wow, bedankt voor alle goede suggesties!

De goedkoopste oplossing gaat zijn om eerst eens de bestaande iPad uit te proberen met enkele apps.
Enkel nog juiste kabel kopen.
Korg M1 lijkt me interessant, of ook de Korg Module app. Die heeft (denk ik toch) meer presets ipv synth.
Anders kan ik Caustic app nemen of PianoTeq.

Die Zynthian lijkt me wel leuk om mee te spelen. Ga ik zeker eens verder bekijken.
Ik zie dat die ook enkele VSTs ondersteunt zoals TAL NoiseMaker. Draait dat dan op Linux en is de VST zichtbaar op de schermpje?
Weet je of je de distro ook kan draaien op een gewone Raspi 4 zonder de DAC etc?

Ivm de Roland MC-101:
Heeft die ook Rhodes, Clavinet, ... klanken aan boord?
In de filmpjes die ik vind, is het allemaal meer dance-achtige toestanden.
Ziet er voor de rest wel mega cool uit.
Ik zie dat hij als audio interface kan werken, 2 externe kanalen? Kan hij ook als midi interface dienen?

En wie weet is het (gratis) Spitfire LABS ook iets: een plugin waar steeds extra (free) soundbanks voor worden uitgebracht. Goede sounds, en ruime selectie.

En qua piano's bijv.: LABS

De goedkoopste oplossing gaat zijn om eerst eens de bestaande iPad uit te proberen met enkele apps.
Kijk dan ook ff in Garageband, die is gratis en indertijd zat daar oa een heel lekker rockorgan in en een goede electric piano.
Er zit ook bijv een clavinet en een wurli in, misschien dat er wat bij zit voor je, het is toch gratis dus je kan ff proberen.

De Roland MC-101 bevat 3000+ presets uit vrijwel alle soorten instrumenten en soorten synth sounds. Plus je hebt nog de ruimte om de sounds uit te breiden met sound packs die je los kunt bijkopen. Is maar een klein doosje van 22x13x5 centimeter. De MC-101 bevat alle sounds van de klassieke Roland JV en XV modules, plus bergen aan nieuwe sounds. Is allemaal gebaseerd op de nieuwste Zen-Core engine, dus kan ook heel modern klinken en niet alleen zoals die klassieke JV en XV modules. Lekker goedkoop, MIDI in en out, heeft 128 voices en zeer goede effects aan boord.
da's ook een hele goede optie inderdaad.

Heeft 42 sounds
En.. is ook nog eens 16 part multi-timbraal mocht je hem met een computer willen aansturen...
Kost 85,-

Screenshot 2022-02-18 at 18.15.08.png

Back