Doepfer DIY kit

Eis-T

Ouwe rot
Het gaat gebeuren! M'n eerste zelfbouw project.
Op aanraden van een mede-forum lid is mijn oog gevallen op de DIY synth van doepfer: DIY Synth
Dit is de eerste keer in jaren dat ik de soldeerbout weer oppak en ik ben een beetje bang dat het wat te hoog gegrepen is. aan de andere kant: het heeft geen haast en een beetje ambitie is ook niet verkeerd.
Mijn vraag aan jullie is: wie heeft er ervaring met het maken van een synth met deze kit? en welke keuzes in het ontwerp zou je nu anders maken? ik denk zelf om 'm semi-modulair te maken en in een 19" behuizing te stoppen zodat 'ie mooi bij mn BARP 2600 past. Maar ik zit echt nog in de ideeën fase.

Kijk ook eens naar Erica synths, de zijn heel recentelijk met een EDU-serie begonnen.

^ de edu serie duwt je wel meteen de eurorack hoek in natuurlijk. Met de doepfer-diy kun je er een interface omheen bouwen naar wat je zelf leuk vind, of wat er bij de rest van je gear past.

Wel ben je niet echt met de synth-kant van het verhaal bezig. Overigens zijn er wat leuke twists die je op de d-diy kunt doen.

Op mijn versie heb ik een mod op de LFO gedaan, zodat ie niet met 1 potentiometer de snelheid doet, maar met 2 de ramp en de decay aanpast en zo de snelheid bepaald. Zo kun je met 2 knoppen tussen / en \ shapes faden. Vrij organische controls worden het dan.

Kijk ook eens naar Erica synths, de zijn heel recentelijk met een EDU-serie begonnen.
Bedankt voor de tip, dit sluit inderdaad zeer goed aan op het niveau waar ik op zit. Eurorack begin ik - puur uit zelfbescherming - niet aan. Ik heb honderden modulargrids gemaakt alsof het sudoku's waren en ik weet dat als ik deze tunnel in ga, dat ik daar nooit meer uitkom. Ik zie 't al voor me, een wand vol zoals Colin, maar dan zonder het talent en doorzettingsvermogen om er wat fatsoenlijks uit te halen. Nee, doe mij dan maar semi-modulair aanprutsen als een Hainbach. Als ik in het proces een meer zo'n wholesome, hartelijke vent wordt is dat mooi zat.

^ de edu serie duwt je wel meteen de eurorack hoek in natuurlijk. Met de doepfer-diy kun je er een interface omheen bouwen naar wat je zelf leuk vind, of wat er bij de rest van je gear past.

Wel ben je niet echt met de synth-kant van het verhaal bezig. Overigens zijn er wat leuke twists die je op de d-diy kunt doen.

Op mijn versie heb ik een mod op de LFO gedaan, zodat ie niet met 1 potentiometer de snelheid doet, maar met 2 de ramp en de decay aanpast en zo de snelheid bepaald. Zo kun je met 2 knoppen tussen / en \ shapes faden. Vrij organische controls worden het dan.
Ik zeker geïnteresseerd om dit soort dingen aan te passen. De volgende stap voor mij is om te kijken welke parameters onder voltage control kunnen, zoals de / en \ controls. De meeste monosynth functies zitten al keurig in de 2600, dus ik vind het geen gek idee om wat meer unconventionele features en verbindingen te maken in dit project.

Er zijn stappen gemaakt die ik graag ook op Synthforum wil delen. Belangrijkste: het apparaat heeft een naam! Maak kennis met SynthesEis-Ter. Als ie af is dan zet ik 'm uiteraard in "Dit heb ik in 2022 afgemaakt/gebouwd" topic.
De behuizing is gemaakt van een koffertje in uit de kringloop met daarin een dun houten paneeltje uit diezelfde kringloop. Den daar best tevreden over al. Dit is hoe het er ongeveer uit gaat zien:

IMG_20220413_215941.jpg

Waar ik nu zit is het bedenken van een logische layout, en welke functies ik allemaal onder de knop/CV control wil hebben.

SynthesEis-Ter_Prototype.jpg

Er is nog meer dan genoeg ruimte om meer spul in te bouwen. Iemand nog leuke DIY kitjes liggen? zat te denken aan iets van een FX, distortion, utility dingen of een clock divider.

Het project documenteer ik op deze wiki: SynthesEis-Ter - NURDspace

Ik kan jullie ervaring en ideeën goed gebruiken in deze fase. Excuus voor het Engels:

cool! de vco kun je in lfo mode zetten als je de timing cap groter maakt.
als je diy synth op +-12v draait kun je er eurorack modules mee maken. ik krijg binnekort 10 th555 pcb's. 4 heb ik er zeker nodig andere 4 weet ik nog niet.
heb er zeker 2 over.
Design komt van gerbster.nl

oh da's een interessant voorstel flyweight! een extra VCO erbij is geen overbodige luxe denk ik. en goeie tip voor de VCO. ik was al van plan om een tune en fine knop te maken dus dan blijft het ook met zo'n grote range werkbaar.

Back