Out of stock: de lijst groeit... Stijgen weldra 2ehands prijzen?

klinkske

boeketje voor de vrouw
De lijst van out of stock, van deze winkel is lang.
Wat denken jullie? Valt de synth wereld op zijn gat?
Kunnen we weldra enkel nog bstock en 2ehands kopen als we 'weldra' wat anders in huis willen? Stijgen de prijzen van nieuw en 2ehands spul?
Of volgt er een aankoop stop - wachten de mensen op betere tijden voor hun volgende aankoop... Dalen de prijzen omdat niemand nog geld uitgeeft wegens angst, en herschikken vd prio's...
Of wakkert dit je GAS aan en scoor je nog snel iets uit de lijst nu je 't toch nog kon vinden?
Herontdekken we weldra vergeten parels op zolder?

out of stock.png

De prijzen van tweedehands synths stijgen in best wel wat gevallen al, neem zo'n boutiquereeks van Roland bijv daar vraagt men soms al hogere prijzen voor dan waar ze 2 jaar terug voor in de winkel lagen .
Dus als je nog spul hebt waar je toch eigenlijk al vanaf wilde dan is het nu wel een goede tijd om te verkopen denk ik.

Als het een probleem gaat worden om de energierekening te betalen, dan liggen de prio's inderdaad anders. Dat speelt voor veel mensen nu al, een forse verhoging van de vaste lasten. Aan de andere kant, vanwege de oplopende inflatie is het niet zo'n gek idee om nu iets aan te schaffen, als je wacht is je euro straks minder waard.

Het chiptekort geeft ook problemen, daar zijn we nog niet vanaf. Het gaat mogelijk nog erger worden, vanwege Oekraïne. Niet alleen vanwege een tekort van bv. neon, maar ook omdat chipjes die voor erg verschillende doelen worden gebruikt niet als eerste bij de instrumentenmakers terecht komen, maar wel met voorrang in de defensie-industrie. Duitsland wil in z'n eentje al in één keer honderd miljard euro uitgeven, en snel. Daardoor zullen er vast en zeker heel wat chipjes in wapensystemen verdwijnen en niet in jouw toekomstige nieuwe synth.

Denk het wel.
Het chip tekort. Waarschijnlijk een economische oorlog met China die gaat alleen maar verharden.
Semiconductor fabrieken zijn in 2,5 jaar klaar in de US en Europa in planning.

Ook al ga ik nooit naar de snackbar maak ik me meer zorgen om de zonnebloemolie voor de frieten en de chips. En nu allemaal naar klassiek gitaar en blokfluitles voor het te laat is!

hahaha ja mijn akkoestische gitaar en drumkit zullen het prima doen na de Apocolypse :-)
Frieten kun je in ander vet bakken toch?

Dit is de oplossing mensen, volkomen futureproof! Zo kan je zonder problemen oneindig toetsen spelen als straks de energie rantsoenering in gaat. En indien er een atoomoorlog komt en je zou die overleven.. nou, dan kan je lekker muziekmaken wanneer je de atoombunker uit komt. Ideaal!

Screenshot 2022-03-29 at 09.56.46.png

Laatst gewijzigd:
Kernoorlog is volgens mij enkel fallout, straling en totale blokkade van zonlicht door zwarte wolken... Volgens mij gaat dit prima :)

Wat een kolder :D
Staan dingen op die al jaaaren te koop zijn of waren. Er komt voor elk product een keer een end-of-life aan.
De volca bass? Die heb ik volgens mij in 2014 nieuw gekocht en zie dat er nu nog 25 stuks verkrijgbaar zijn bij Bax.
Zo is volgens mij de helft van de lijst ook gewoon al erg lang te koop.

Al die bangmakerij om (bijna) niks. Moet je eens op alleen al marktplaats kijken hoeveel 2ehands synths er te koop staan. Voorlopig geen tekort ;)

Dit is de oplossing mensen, volkomen futureproof! Zo kan je zonder problemen oneindig toetsen spelen als straks de energie rantsoenering in gaat. En indien er een atoomoorlog komt en je zou die overleven.. nou, dan kan je lekker muziekmaken wanneer je de atoombunker uit komt. Ideaal!

Bekijk bijlage 3821992
Daar krijg ik nou uitslag van, zo'n melodica. Als er toetsen op moeten zitten dan maar deze, kun je ook onder schuilen. Ook goed voor de conditie :eureka:
1648544595668.png

Zover mij bekend is, is een groot deel van wat nu niet op voorraad is wereldwijd, vooral een gevolg van de mankracht tijdens de pandemie. Waar normaal gesproken fabrieken 4-6 maanden vooruit liepen op de markt. Is veel handarbeid vertraagd door lokaal coronabeleid of werknemers die ziek werden of overleden zijn. En aangezien bij heel erg veel synths/modules en andere audio gear dat precies nou net heel erg nodig is. Je kan tenslotte niet even de productielijn mee naar huis nemen. Daar kwam dan nog eens bij dat mensen veel meer thuis waren, er ontzettend veel meer verkocht is in de 'hobby hoek' die je thuis kan doen.

Vergelijk het met de verkoop van de Playstation 5. Sony koopt (pre-corona) vooraf voor de komende 3 jaar productietijd in bij een chipbakker, dat hebben ze gedaan aan de hand van marktonderzoek en lanceringen uit het verleden. Sony heeft nog nooit zoveel Playstations verkocht bij een lancering als bij de 5, maar toch zijn ze nog steeds nergens op voorraad. Omdat simpelweg de pandemie er ineens was, mensen meer uit gingen geven aan spullen waar ze zich thuis mee kunnen vermaken. Dus het lijkt een schaarste, maar eigenlijk zijn de verkoopcijfers enorm. Dit is ook het geval in de muziekwereld, er zijn enorm veel units verscheept.. Het was letterlijk niet aan te slepen.

Ik heb genoeg rommel, het enige wat ik nog wel zou willen hebben is een grotere mixer en/of een 16 kanaal audio interface. Het enige probleem is dat niet al mijn gear bij elkaar staat.

Ik begrijp de prijzen niet die men durft te vragen voor gebruikt materiaal wat voor een beetje meer nieuw goed te verkrijgen is.
Kijk, als het nieuw niet leverbaar is, heb je een punt, maar wie gaat er een gebruikt product zonder service of garantie én met het risico
dat er iets mee aan de hand is kopen als je voor een 10 a 20% meer een gloednieuw exemplaar koopt?
Misschien denk ik er te makkelijk over ? Een nieuwe Native instruments Komplete Kontrol s88Mk2 koop je momenteel voor 1125 euro met 200 cashback nieuw dus voor 925,- Gebruikt vragen ze daar 900 euro voor ? Een gloednieuwe Yamaha Montage 8 kost iets minder dan 4000 euro, wedden dat je die nieuw voor minder meekrijgt? Dan vragen ze voor een gebruikt exemplaar vlot 3200,- . Duur is ie toch al, dus voor die laatste 800 euro ga je dan toch geen gebruikt exemplaar kopen?

Back