[Techno/Rave] '91 At Dawn

Jeetje. Dit zou inderdaad zo in de hoogtij dagen v/d Techno uitgekomen kunnen zijn zeg! Of is het stiekem gewoon een oude plaat van iemand anders uit 1991, ha ha? Dit is overigens inderdaad nog net zo hard dat het voor klassieke Techno door kan gaan. Harder kan voor de liefhebber maar dan zou je het wel hardcore moeten gaan noemen.

Hoe heb je 't gemaakt? Met hard- of software? Ik neem aan een 909 voor de drums? Die stabs hoorde je in elk nummer in 1991. Wat was dat ook al weer? Een sample v/e bekende synth? Welke break beats heb je gebruikt? De welbekende Amen- en Funky Drummer-breaks hoor ik niet.

Dank iedereen voor de duimpjes en leuke berichten. Tof om te zien dat hij goed ontvangen is!
Jeetje. Dit zou inderdaad zo in de hoogtij dagen v/d Techno uitgekomen kunnen zijn zeg! Of is het stiekem gewoon een oude plaat van iemand anders uit 1991, ha ha? Dit is overigens inderdaad nog net zo hard dat het voor klassieke Techno door kan gaan. Harder kan voor de liefhebber maar dan zou je het wel hardcore moeten gaan noemen.

Hoe heb je 't gemaakt? Met hard- of software? Ik neem aan een 909 voor de drums? Die stabs hoorde je in elk nummer in 1991. Wat was dat ook al weer? Een sample v/e bekende synth? Welke break beats heb je gebruikt? De welbekende Amen- en Funky Drummer-breaks hoor ik niet.
Haha nee ik heb hem helemaal zelf gemaakt. Ik kom zelf trouwens uit '91 en heb altijd een zwak gehad voor bijna alles waar de klassieke stabs in zitten. Vind het ook tof om te zien dat ze weer een beetje aan het terugkomen zijn (of zijn ze nooit echt weg geweest?). De stab die ik gebruikt heb komt inderdaad voor in The X-Static en ook wel andere samplepacks. Ik ken hem als de "House of Venus" stab.

Ik ben nog steeds opzoek naar een werkwijze die voor mij goed werkt. Deze track is een beetje samenstelling van verschillende stukken. Hij is deels op een MPC Live gemaakt en de break op een Polyend Tracker. Kick is inderdaad en 909 (TR-09) layered met een sample. Vervolgens is alles in Pro Tools samengesteld, gemixt (veel vervorming) en gemasterd. Ik quantize bijna nooit iets op het grid in Pro Tools en schuif zelf soms met tijd zowel voor of na de beat om het hopelijk wat organischer te laten. De drumbreaks weet ik zo niet meer die zou ik ff moeten opzoeken!

Ik heb véél van die originele sample CD's waar je al dit soort old scool sounds vind.
(waaronder de X-statics)
Een goudmijn aan sounds. Sla je slag. 300€

Lekker, lekker.. Goed dat je het kon weerstaan om niet de welbekende 'XTC' sample te gebruiken.
Hoewel, had je het wel gedaan, had ook dat prima gepast.

Ik ben gewoon weer even terug in 91/92.

Back