Collapril 2022 - Roonan & Ytse

Een beetje laat, maar ik zie nu pas dat deze thread er is. hij was wel aangekondigd, maar ik dacht dat we nog een seintje zouden krijgen... :o:

Het bleek al snel dat onze stijlen mijlenver uit elkaar liggen. Ik zal eerlijk bekennen dat ik mij afvroeg hoe dat zou uitpakken, maar ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben over de vorderingen tot nu toe. De track is in grote lijnen al redelijk af, maar een beetje earcandy hier en daar kan nooit kwaad. We hebben afgesproken om beide een opzetje te maken en die vervolgens met elkaar te delen. Zo hebben we over en weer gewerkt aan één van opzetjes. Het resultaat mag er mijn inziens zijn.

Ben benieuwd wat het geworden is.

Even wat achtergrond informatie:
We hebben qua beperkingen het tempo op 110bpm gehouden en de toonsoort is F minor (kon F# niet zo snel vinden tussen de scales van Ableton :o:).
Daarnaast hebben we over en weer er aan gewerkt. Ondanks onze verschillende stijlen toch tot een samenhangend geheel kunnen komen.
Het is een laiback deep/dream house (geef maar een label) achtige track geworden.
Ben nog wel behoorlijk aan het pielen geweest met de mix en master. Het verschil tussen de eerste en de laatste versie (4) is echt mega groot.
De eerste was heel zwaar en heel donker. Dan blijkt dat vergelijkbare tracks A/B-en heel erg handig is. Ik gebruik daar Metric AB voor.
Daarnaast dankbaar gebruik gemaakt van Izotope Tonal Balance control. Daarmee kon ik de EQ curve nog iets verder bijschaven voor een mooi helder en gebalanceerd resultaat. Wij zijn er best tevreden over. Wat vinden jullie?

Onze Collab begon misschien wat moeizaam. Beiden een opzetje gemaakt die ver uit elkaar lagen. Ik ben uiteindelijk verder gegaan met het opzetje van Roonan. Roonan kon zich vinden in mijn werk, :), en zijn om en om verder gegaan.
Track is idd 110 bpm. F# minor als je hele track semitoon omhoog pitched. :) En we gingen voor 30 tracks maar dat zijn er iets minder geworden.
Tevreden over de collab. Is een track geworden waarbij je van ons allebei iets terug hoort.
Heb nog kleine opmerking over de mix / master gemaakt die Roonan hopelijk nog verwerkt.

omdat het zo'n mooi en één geheel is geworden,
ben ik wel extra benieuwd naar de verschillen in stijl.
"We hebben afgesproken om beide een opzetje te maken"
kunnen jullie een kort stukje van beide opzetjes delen?

omdat het zo'n mooi en één geheel is geworden,
ben ik wel extra benieuwd naar de verschillen in stijl.
"We hebben afgesproken om beide een opzetje te maken"
kunnen jullie een kort stukje van beide opzetjes delen?
Dank @GDmac. Zal morgen is beiden opzetjes posten en wat uitleg hoe we naar mijn idee toch verder zijn gekomen.

Dit was mijn eerste opzetje:

Niet mijn beste loopje ooit. :) Maar was idee ter inspiratie. Zo werk ik meestal. Loopje, dan zaken toevoegen en verwijderen totdat het klaar is. Misschien zonk hier de moed bij Roonan beetje door zijn schoenen. Maar dat mag hij zelf toelichten. :)

Dit was opzetje van Roonan:

Zijn opzet was zo'n beetje al een hele track. Zwaar contrast met mijn korte loopje. Ik dacht: wat moet ik hier nog aan toevoegen.

Aan opzet van Roonan heb ik wat synth parts toegevoegd. Roonan zag toen het licht weer denk ik en toen besloten om deze track verder uit te werken.

@Roonan, vul aan waar nodig. :)

dank jullie en leuk om zo inzicht te krijgen in het collab-proces.
ik hoop dat het me lukt om iets in te sturen voor de reMeIX22

Misschien zonk hier de moed bij Roonan beetje door zijn schoenen. Maar dat mag hij zelf toelichten. :)

Zijn opzet was zo'n beetje al een hele track. Zwaar contrast met mijn korte loopje. Ik dacht: wat moet ik hier nog aan toevoegen.

Aan opzet van Roonan heb ik wat synth parts toegevoegd. Roonan zag toen het licht weer denk ik en toen besloten om deze track verder uit te werken.

@Roonan, vul aan waar nodig. :)
Klopt helemaal wat je zegt. Ik wist echt niet wat ik met de eerste opzet van Ytse aan moest, omdat het zo ver ligt van wat ik normaal doe en omdat er geen creatieve prikkels getriggerd werden. Mijn opzetje was inderdaad meer dan een loop. Zo werk ik de laatste jaren. Zolang er spontaan ideeën blijven komen probeer ik in zeer korte tijd al zoveel mogelijk een ruwe schets te maken. Dit heeft (voor mij althans) het voordeel dat het uitwerken naar een track wat makkelijker gaat en daarmee voorkom je het risico van een statisch arrangement waarbij de loop over de hele track gekopieerd wordt en dat er af en toe is bijkomt of weer iets af gaat. Zo werkte ik vroeger en dan was ik zelden tevreden over het resultaat. Het voelde dan veel te geforceerd. De input van Ytse vind ik essentieel in deze track. Ik zou zelf niet op die partijen gekomen zijn. Ik vind de manier waarop de leads met elkaar praten (het lijkt ook net of het stemmen door een vocoder zijn) vind ik echt geweldig. Het maakt de track avontuurlijker en levendiger. Ik ben zeer tevreden over het resultaat en als Ytse het leuk vind, dan zou ik dit nog wel een keertje willen herhalen.

Resultaat mag er idd zijn.
k ben zeer tevreden over het resultaat en als Ytse het leuk vind, dan zou ik dit nog wel een keertje willen herhalen.
Ja hoor. Wil nog wel keertje proberen. Wel over tijdje dan. Paar maandjes of iets. Wil nog wat eigen projectjes afmaken en ben nu ook bezig met remix van Collapril 2022 - Klinkske & MatthewLeBlom

Back