Collapril 2022 - Grumble & Vlokie

Ik ben begonnen met Ableton Live op te starten en daar mee gaan pielen: midi file-tje maken en daar audio bij opnemen om te kijken hoeveel latency mijn systeem geeft.
Nou dat was heftig, de tijd die verstreek tussen een toets indrukken en geluid uit mijn diy hardware synth was heel duidelijk hoorbaar, bijna een halve seconde of meer, verkleinen van de buffers hielp niks.
Na wat zoeken heb ik de Asio driver geïnstalleerd en dat loste mijn latency probleem op, dus het latency probleem lag tussen ontvangen van audio en dat weer uitsturen.
Als audio interface gebruik ik een usb soundblaster, jaaaaaren oud maar doet het nog prima.
2C115D37-81EF-4F03-BE69-F8D5491E01B1.jpeg

Een paar weken geleden heb ik een Novation Launchpad pro gekocht, die heeft din midi in/out connectoren dus die wilde ik als midi in/out interface gaan gebruiken met Ableton, maar om de één of andere reden wil mijn diy synthesizer daar niet mee werken en gaat over zijn nek.
Toen heb ik mijn cheap-ass usb-midi interface gepakt (7.5€ bij Alie) en dat gaat tadeloos.
C85E6D19-86E6-4334-97A5-DAB4EEA78785.jpeg

Dus ik kan nu midi-files naar m’n synth sturen en het geproduceerde geluid opnemen, heel handig voor een collab 😊👍🏻

Wat ook kan helpen als je beide op een verschillende daw werkt is behalve de wav/mp3 naar elkaar toezenden om dan ook een foto van je scherm te maken zodat de ander goed de tracks kan zien met de instrumenten en de tijdlijn daarbij.
Soms zijn sounds erg subtiel en dan kan het wel 'ns lastig te horen zijn wanneer iets begint of eindigt bijv.
Of een keertje wechat video aanzetten als je met elkaar wilt overleggen.

Wat ik heel jammer vind is dat we zover van elkaar af wonen, ik zou heel graag bij Vlokie thuis kijken naar zijn apparatuur en vise versa.
Misschien kan dat meegenomen worden met de volgende collab?

Verhuizen, bedoel je? 😉

Misschien kan dat meegenomen worden met de volgende collab?
Verhuispremie gaat 'm niet worden, vrees ik... :D
Zou op zich wel leuk zijn, maar dan zouden we meer inschrijvingen moeten hebben, denk ik. Anders wordt de spoeling van mensen met wie je kunt samenwerken wel heel dun.

Uit een andere draad:

ik vind het ook erg leuk en juist doordat je allebei ook een wat andere smaak hebt doe je dingen die je anders misschien niet zou doen en je hebt toch een deadline ook dus je bent wel gericht bezig zo want ik ben idd ook zo iemand die anders lekker aan het pielen is en er maar weinig tracks uit m'n handen komen.

Zo herkenbaar dit! Ik heb wel eens met Ableton gespeeld, maar omdat ik maar niet in de gaten kreeg hoe dat werkt heb ik het gauw weer aan de kant gegooid en zette ik maar weer een of meer sequencers aan, maar nu door die collab móét ik wel en krijg ik ook steeds meer Ableton (een btje) onder de knie.
Ik kan van mezelf nog niet zeggen dat ik een eigen stijl heb, terwijl de stijl van mijn compagnon nogal (denk ik) behoorlijk uitgesproken is.
Maar dat geeft hele leuke en ook onverwachte, wendingen.

Na wat zoeken heb ik de Asio driver geïnstalleerd en dat loste mijn latency probleem op, dus het latency probleem lag tussen ontvangen van audio en dat weer uitsturen.

't Is opgelost, dus voor nu overbodig - maar eventueel handig voor in 't achterhoofd.. zie screenshot, dat was voor mij een life-saver, scheelde superveel gedoe. Dus, mocht alles in principe goed aangesloten en ingesteld staan, maar de timing blijft rammelen, kan je die nog proberen..

maar nu door die collab móét ik wel en krijg ik ook steeds meer Ableton (een btje) onder de knie.

Gaaf :)

om de één of andere reden wil mijn diy synthesizer daar niet mee werken en gaat over zijn nek.
Toen heb ik mijn cheap-ass usb-midi interface gepakt (7.5€ bij Alie) en dat gaat tadeloos.

Ik las het hier.. maar dat draadje is jonger - dus alsnog problemen? Of wil je in dat draadje proberen het te laten werken met de SoundBlaster?

Attachments

• Screenshot 2022-04-23 at 14.02.24.png
    Screenshot 2022-04-23 at 14.02.24.png
    337,8 KB · Bekeken: 230
Hopelijk de problemen wat opgelost gekregen?

Beniewd naar jullie creatie.

In onze april collab hebben we elk een taak.
Ik ben een nitwit waar het op DAW (lees: Ableton live 10) aan komt, dus voor mij was het nogal een leermoment om het een heul klein beetje onder de knie te krijgen tot een nivo waar ík ermee kan werken.
Begin april kreeg ik een stel midi frases met de opdracht er geluiden van te fabriceren.
Na flink wat moeite lukte het me om zonder al teveel latency geluiden onder de midi frases te plaatsen en heb ik voor elk midi filetje een paar verschillende instrumenten geplaatst en dit terug gestuurd.
Daar wordt nu door mijn collab partner aan gewerkt om er één geheel van te maken.
En heel verrassend mag ik wel zeggen, ik heb de eerste opzat al mogen beluisteren en ik vind het heel lekker klinken
🖖🏻😁

Yess here we go! :P

Was leuk om kennis te maken met @Grumble . Na wat videocalls heen en weer heb ik een aantal midi sporen naar Ed gestuurd. Hij heeft deze gebruikt om met zijn zelf gebouwde synthesizer allemaal sounds op te nemen. Deze samples heb ik in FL Studio 20 gearrangeerd tot een track waar Ed mij de volledige vrijheid in gaf. Ik vond dit een leuk project echter was het jammer dat Ed en ik zo ver uit elkaar woonde, digitaal een collab maken is toch anders als dat je samen in de studio zit. Ook was 1 maand voor mij persoonlijk te kort om de track fatsoenlijk uit te bouwen. Ik heb ervan genoten!

https://soundcloud.com/vlokie/grumble-vs-vlokie-synthforum-collab

Attachments

• GRUMBLE vs VLOKIE - SynthForum Collab.mp3
    5,8 MB
Dat was toch wel even schrikken om in het begin met zo'n hardcore kick geconfronteerd te worden. Ik vind persoonlijk dit type kick helemaal niet passen bij de rest van (het begin van) de track. In het midden waar de kick is weggefilterd komt het voor mij veel meer bij elkaar. En dan opeens tegen 2:50 die versnelling. Klinkt best leuk hoor dat stukje beuken, maar de track als geheel vind ik veel te onsamenhangend.

Dat was toch wel even schrikken om in het begin met zo'n hardcore kick geconfronteerd te worden.
Ach... als je Vlokie z'n muziek een beetje beluisterd hebt, moet het geen echte verrassing zijn :D
Maar bedankt voor je opmerkingen, ik heb er in ieder geval veel plezier aan beleefd en heb veel geleerd deze maand, al moet ik toegeven dat het hele muzikale gebeuren voor mij misschien wat te hoog gegrepen was.

Back