[Laptop met externe USB hub] Nooit gedaan, maar waarom eigenlijk niet?

clintrubber

Ouwe rot
in de ban
Me altijd laten 'afschrikken' door het advies: don't use USB-hub.
Dus steeds geprobeerd netjes per extern USB-device een aparte USB-poort beschikbaar te hebben.

Dat past niet altijd meer. Dus toen ik het expres eens bont maakte door een externe unpowered USB3.0-hub met:

+ ext soundcard
+ draadloze-muis
+ USB-stick
+ powered USB-HDD

... allemaal tegelijk in te prikken, was ik verbaasd dat het allemaal probleemloos leek te werken. :)

Wat bij jullie zoal de ervaringen? 't Lijkt erop dat ik altijd nodeloos die USB hubs heb vermeden.

('k dacht begrepen te hebben dat meerdere USB-poorten in een laptop ook net zo goed 'een hub' kunnen zijn, dus dan zou het weinig uitmaken.... afgezien van (un)powered.)

Groet/dank!

Ik heb mijn audio interface direct op een usbpoort zitten.
De rest van de gear zit in een hub met externe voeding, om de laptop te ontzien.
En tot op heden nooit een issue gehad met het systeem.

Voor de laptop maakt het weinig uit of je er een powered hub naast legt.
Zonder voeding zou je de spanning op de interne usb bus kunnen overvragen.

Idem bij mij, audio interfaces altijd direct in de computert, de rest via powered hubs, 2 hubs met 4 usb-3, nooit problemen de afgelopen 5 jaar. Daarvoor heb ik met een pc wel raar gedrag gehad bij gebruik van een usb-2 hub, maar dat was nog in de windows-xp tijd. Er is veel verbeterd.

grtz Wan

Bedankt allebei voor 't delen van de ervaringen. :okdan:
't Maakt 't wel stuk handiger met 'n hub erbij, m'n recentere laptop is achteruit gergaan qua het aantal USB-poorten.

Bij het uitvoeren van firmware updates wordt doorgaans ook aanbevolen om het apparaat niet via een usb hub aan te sluiten. Met een draadloze muis heb je heel af en toe wel eens dat hij een seconde hapert, alsof het signaal even weg valt, ik vemoed dat dat de reden is.:)

Bij het uitvoeren van firmware updates wordt doorgaans ook aanbevolen om het apparaat niet via een usb hub aan te sluiten. Met een draadloze muis heb je heel af en toe wel eens dat hij een seconde hapert, alsof het signaal even weg valt, ik vemoed dat dat de reden is.:)
Maar de muis heeft dan weer niets met de usb aansluiting te maken maar met de BlueTooth verbinding die knap instabiel kan zijn.
Zeker als de spanning kortstondig wegvalt van de usb dongle.

Maar de muis heeft dan weer niets met de usb aansluiting te maken maar met de BlueTooth verbinding die knap instabiel kan zijn.
Zeker als de spanning kortstondig wegvalt van de usb dongle.
Dit gebeurt bij mij dus nooit direct op een USB poort maar wel op een hub.

Ik heb wisselende ervaringen met hubs. Vanwege veel apparaten met USB aansluiting, heb ik er 2. Maar niet alles werkt lekker op een hub.
Dus het is zoeken naar de juiste combinatie.
Wat ik momenteel gebruik is een USB-C hub voor HDMI en m'n Midi keyboard.
Af en toe hang ik daar m'n dongel van de muis aan.
En een Elektron Overhub. Daar hangen m'n synths aan en soms stop ik er een USB stick in.
De rest zit aan m'n laptop.

Ik heb een Elektron Overhub (aan een iMac), gekozen vanwege de zogeheten Multi TT techniek (elke poort een eigen controller voor stabiele dataoverdracht). Dat laatste is zeker niet de norm onder de hubs. Ik had er o.a. een bus-powered midi controller op aangesloten maar veel controllers gingen maar tot een waarde van 122 tot 124, ipv 127. WTF? Achteraf bleek dat te liggen aan te weinig stroom, zodra ik de Overhub bijvoedde ging het wel goed. En deden USB harddisks het ineens ook ;-)

Ik heb een Elektron Overhub (aan een iMac), gekozen vanwege de zogeheten Multi TT techniek (elke poort een eigen controller voor stabiele dataoverdracht). Dat laatste is zeker niet de norm onder de hubs. Ik had er o.a. een bus-powered midi controller op aangesloten maar veel controllers gingen maar tot een waarde van 122 tot 124, ipv 127. WTF? Achteraf bleek dat te liggen aan te weinig stroom, zodra ik de Overhub bijvoedde ging het wel goed. En deden USB harddisks het ineens ook ;-)
Welke voeding heb je gekocht? Ik kon er geen passende bij vinden.

Een USB naar PCMCIA kabel (Usb power kabel - 3.1mm x 1.3mm - Usb 5V Power kabel, Connector a: Usb a Male, Connector b: Voedingsplug male, Buiten diameter: 3.1mm, Binnen diameter: 1.3mm, Kabellengte: 1.5m) in combinatie met een USB oplader (USB oplader - 3.000 mA - Ingang: Euro stekker male, Uitgang 1: 2x USB A female, Uitgang 2: 2x USB A female, Max. laadstroom: 3.000 mA.) met een relatief hoog amperage. Elektron geeft 4.000 mA op als eis, dat leek me overdreven, bovendien zijn er weinig adapters te vinden in die categorie. De USB lader heeft vier slots omdat ik nog wat extra (contactdoos-)ruimte wilde winnen. Je kunt er ook eenvoudiger model voor nemen, als ie maar, zeg, 2.000 mA levert, of meer.

Laatst gewijzigd:
na geklungel met kleine usb hubs...
ineens genoeg voor alle controllers, synths, schijven,...

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik ook een usb3 hub want anders kan ik m'n aansluitingen niet kwijt en over het algemeen gaat het prima.

Gebruik al jaren powered usb hubs. Vrijwel nooit problemen med gehad. Tegenwoordig alleen nog Thunderbolt hubs. Werkt top.

na geklungel met kleine usb hubs...
ineens genoeg voor alle controllers, synths, schijven,...
Zo, dan ben je wel in 1x klaar zeg! :D

Back