Roland RE-3 Space Echo analog filter?

Takegawa

Ouwe rot
Misschien ben ik nog niet helemaal wakker, maar ik heb zojuist het block-diagram van m'n RE-3 bekeken en daarin staat tussen de D/A converter en de analoge output nog een LPF vermeld?! Nu heeft de RE-3 aan de voorzijde een 'Warmth' knop zitten, volgens mij is dit dus gewoon een analoog filter?! Qua jaartal (1987) zit dit apparaat nog netjes in de hybride -tijdslijn. (...maar ik zal wel weer iets over het hoofd zien haha)

Iemand bekend met deze module?

Make my day!

Ik heb m... Maar er is echt weinig te vinden over deze bak online. Ik heb m nog niet vaak gebruikt. Misschien kan de man van wie ik 'm kocht er meer over vertellen, ik vraag 't eens na.

IMG_9131.jpg

Ik heb m... Maar er is echt weinig te vinden over deze bak online. Ik heb m nog niet vaak gebruikt. Misschien kan de man van wie ik 'm kocht er meer over vertellen, ik vraag 't eens na.
Enfin er staat ook een LPF bij het inkomend signaal, voor de A/D converter. LPF = Lowpassfilter toch?

LPF is inderdaad Low Pass Filter. Maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat het ook een regelbaar LPF is. Met een weerstand en een condensator kun je ook een filter maken, dat is dan gewoon "analoog" en werkt op een vaste frequentie. Dat kan bijvoorbeeld worden toegepast om de hoge tonen te dempen (ruisonderdrukking) voordat het signaal behandeld wordt (en nogmaals na de behandeling volgens dit schema).

Zonder te weten hoe die "warmth" knop is aangesloten kun je niet weten of die een regelbaar LPF aanstuurt. Kan net zo goed een opamp zijn die wat overstuurd wordt voor extra saturatie.

Ik heb hem in mijn rack hangen en volgens mij is het inderdaad wat vinnieq en Monotron zeggen.

De warmth-knop regelt een soort pitch-instabiliteit voor de delay, om (denk ik) het karakter van een tape-delay na te bootsen. Met deze knop moet je spaarzaam omgaan want het wordt al gauw te veel van het goede.

Welnee, gewoon vol gas erop en bijna alles wat je er doorheen duwt wordt BOC.

:D

Boards Of Canada

Tsja, daar luister ik graag naar maar die gebruiken denk ik geen RE-3 ;)

Back