Vraag naar vinyl, wachttijden lopen op

Dat wil ik wel eens zien, of ik die duizenden itunes nummers die ik ooit kocht over 20 jaar nog kan spelen. Ik geloof er niet in.
De kans dat je dit nog zal kunnen is 100%,mits aankoop van software,omdat niemand die kans gaat laten liggen als je er geld mee kan verdienen.

De kans dat je dit nog zal kunnen is 100%,mits aankoop van software,omdat niemand die kans gaat laten liggen als je er geld mee kan verdienen.
hoezo ben je hier zo zeker van?
Als het een opensource codec betreft yes maar in geval van propetarian codecs is er een grote kans dat je naast het net vist.

Als ik sterf, zullen mijn erfgenamen niks van mijn itunes aankopen kunnen gebruiken. Dat stond al een keer in 't nieuws, een bekende artiest had een enorme collectie itunes en besefte dan zijn kids er niks meer waren na zijn dood. Eerst zien dat Apple, Itunes enz nog bestaat over een paar jaar.

Blijkbaar een grote order van Pink Floyd herdrukken die er voor zorgt dat de minder grote namen wat langer geduld moeten hebben.
Gisteren in het nieuws zag ik in die perserij de blauwe dubbelelpee van the Beatles langskomen, wie had dat ooit nog verwacht?

Ik heb alweer een jaar of 15 geleden m'n verzameling verkocht, 400 lp's voor een euro per stuk en daar zaten heel wat belangrijke albums uit de sixties en seventies tussen (Beatles, Stones, Floyd, Traffic, Hendrix, Zappa enz) zo'n beetje alle milestones uit die tijd en altijd op goede draaitafels gedraaid, die had ik nu voor de hoofdprijs kunnen verkopen.
Maar waarschijnlijk zullen meer SF leden dat hebben en ik heb er verder geen spijt van, het ruimde eigenlijk wel lekker op. :D

Blijkbaar een grote order van Pink Floyd herdrukken die er voor zorgt dat de minder grote namen wat langer geduld moeten hebben.
Dat em de wachttijd die er nu is, is voor groot gedeelte ontstaan door de druk van het nieuwe album van Adele enkele tijd geleden. Daardoor is de totale bottleneck in de vinyl industrie van 2-3 maanden wachttijd verschoven naar 6-8 maanden.

Wordt tijd dat er nieuwe platenpersen worden gemaakt, maar niemand durft die investering aan...

Als ik sterf, zullen mijn erfgenamen niks van mijn itunes aankopen kunnen gebruiken. Dat stond al een keer in 't nieuws, een bekende artiest had een enorme collectie itunes en besefte dan zijn kids er niks meer waren na zijn dood. Eerst zien dat Apple, Itunes enz nog bestaat over een paar jaar.

Al je iTunes-aankopen na 2009 hebben geen DRM.

De majors kopen erg veel capaciteit op, ook voor ontzettend veel herpersingen van klassiekers. Dan moet je dus als indie extreem lang wachten op je bestelling. Bummer.

Er komen wel mondjesmaat nieuwe perserijen bij, maar eigenlijk moeten Sony, Warner en Universal weer eigen perserijen opstarten. Probleem is geloof ik dat de kennis voor het maken van een hoop onderdelen verdwijnt en dat er wereldwijd nog maar een paar technici zijn die bepaalde zaken kunnen repareren/onderhouden.

hoezo ben je hier zo zeker van?
Als het een opensource codec betreft yes maar in geval van propetarian codecs is er een grote kans dat je naast het net vist.
Het zou betekenen dat je alles moet herkopen,vergeet niet dus ook degenen die maar enkele jaren net voor een wijziging gekocht hebben..., dus zo jaag je klanten weg,valt niet in de logica dus gezien men klanten kan behouden en nog bijverdienen door het compatibel te maken met een app.

Daarom ben ik er vrij zeker van,maar goed,wie weet..

Ik heb afgelopen jaar 4 vinyl releases gemasterd, waarvan 1 maal een 2x dubbelaar (4 platen) compilatie en een normale 1x dubbelaar album.
De wachttijd bij Record Industry was inderdaad extreem opgelopen, het label is toen uitgeweken naar Frankrijk, daar was de wachttijd toen 3 maanden.
Maar overal stijgt de wachttijd nog steeds.

Toen ik nog een label had was je soms al na 1,5 maand klaar om je plaatjes op te halen.

Verder hoorde ik van een ander label dat hun vinyl verkoop 5x meer is dan de cd verkoop van dezelfde release. Dus echt een collectorsitem inderdaad.

ik master 80-150 vinylreleases per jaar. het verschilt best wel per perserij, en hoe groot je bent/ wat je relatie met hen is. wat nu wel gebeurt is dat oplages omhoog gaan: record industry is al naar minimum 500 stuks gegaan. maar het goede nieuws: er wordt overal uitgebreid. dat verhaal over verdwenen kennis en obscure machines is onzin, er worden gewoon nieuwe persen gemaakt oa in zweden. probleem dat die lui weer hebben? het chiptekort. zo blijf je bezig ;-) maar goed, dit is wel tijdelijk van aard.

dat verhaal over verdwenen kennis en obscure machines is onzin, er worden gewoon nieuwe persen gemaakt oa in zweden.
Tja ,al diegenen die oude rommel opkopen moeten hun investering er terug uithalen natuurlijk..

Ik ben geen DJ, mijn muziekcollectie is puur om er zelf naar te luisteren. Ik heb mijn muziek graag in de kast, bestanden doen me niks. Ik kocht in de jaren 2000 vinyl omdat het goedkoper was dan CD's. Nu koop ik CD's omdat het goedkoper is dan vinyl. :) Af en toe ook nog een LP hoor, maar in de kringloop is het aanbod zo slecht en in de platenzaak liggen de prijzen me wat moeilijk omdat ik nog gewoon was 1€ voor courante goede platen te betalen en 3-5€ voor zeldzamere. :)

Ik ben zelf ook een vinyl liefhebber en koop nog actief vinyl.
Tegenwoordig wel meer 'luister' platen/albums tegenoverstaande mijn beginperiode met DJ platen.

Ik ben van oordeel dat in het begin van de afnemende vinyl verkoop de DJ cultuur er toch wel echt voor gezorgd heeft dat bepaalde perserijen langer konden openblijven/niet hoefden dicht te gaan.
En gelukkig zijn er ook ook steeds kleine oplages geprest in obscure circuits (in alle mogelijke genres) waardoor er perserijen blijven bestonden.
Nu komt er terug meer vraag naar vinyl en kunnen grote platenmaatschappijen weer lekker populaire muziek laten persen in grote oplagen waardoor die kleine oplages achteruitschuiven.
Tja, geld heeft altijd overmacht... .

Als iets goed is maar alleen digitaal uitkomt koop ik het ook. Komt het daarna nog op vinyl uit dan durf ik dat gerust nog een keertje aankopen.

Ik heb ook een platendraaier in de living. Dat is is vooral op de 'luister' albums gericht.
Er lekker voor gaan zitten en dan het album te luisteren/ontdekken.

Het is de laatste jaren wel hard veranderd (en extra hard gegaan gedurende corona):
De prijzen swingen de pan uit.
Kleine oplages (3 tot 500 stuks) verkopen enorm snel uit wat voor bovenstaand alleen maar extra brandstof is. Met die kleine oplages moet je niet twijfelen; wil je de plaat/album dan moet je direct kopen of zelfs pre-orders plaatsen. Zoniet mis je de plaat en kan je ze daarna al gauw voor het (x)dubbele kopen. Soms komt er nog een 2e druk uit maar dat is niet altijd zeker natuurlijk.

Op zich blijft het een zeer leuk medium maar het is gewoon heel erg duur geworden.
De prijzen op platenbeurzen zijn tenenkrommend en voor mij een reden om er weg te blijven.

Ik heb nooit een groot budget (gehad) voor vinyl dus het is altijd kiezen (en vaak ook dingen missen).
Maar dat hoeft niet altijd negatief te zijn; je kan dat kleine budget ook gewoon zien als een kwaliteitsfilter.

Dat de vraag naar van alles en nog wat blijft toenemen en het aanbod het niet bijbenen kan.. tjsa.. te veel mensen op deze planeet, of in ieder geval teveel mensen met teveel wensen..
Dat em de wachttijd die er nu is, is voor groot gedeelte ontstaan door de druk van het nieuwe album van Adele enkele tijd geleden

De lat qua wensen ligt dan weer niet heel hoog... :D

Ik had vroeger trouwens ook een platenspeler die automatisch de naald erop plaatste en weer terugbracht, die het begin van ieder nummer op een kant kon herkennen en waar je playlists inclusief herhaling kon programmeren... prachtige technologie. Snel weer verkocht, voor die functies had ik een CD speler. Mijn huidige platenspeler is manueel.

Ik zet LP's alleen op als er stilte in huis is, om er echt naar te luisteren. En dan valt de teruggekeerde stilte en de sshhhhhhhPLOPssshhhhhhhhPLOPssshhhhhhhPLOP van de eindgroef wel op. :)

In dat nieuwsitem eergisteren had een fabriek in Nederland het er ook over dat ze volgend jaar geloof ik 6 nieuwe persen zouden hebben staan?
Het is ook vragen om probemen als je grote artiesten als Adele en heruitgaven van the Beatles weer op vinyl gaat uitbrengen, dan kan zo'n groot label beter zelf weer een perserijtje beginnen.
Techniek is niet duur meer tegenwoordig.
Zijn er eigenlijk perserijen die zich momenteel alleen op indie labels en andere kleine oplages richten?
Dat zou wel zo sympathiek zijn.

Over die eindgroef/lus; het is me als jonge jongen regelmatig gebeurd dat ik na een kroegavondje thuiskwam en dacht van; "nog ff een plaatje luisteren" en dat ik uren later weer wakker werd als het allang licht was, koptelefoon half op m'n hoofd enzo. :dj::z
Da's ook de romantiek van vinyl natuurlijk. :D

Back