HS8 Tweeter resonatie grill

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Shit mijn HS8 eentje resoneerd de tweeter.
Heb nog een paar maanden garantie.
Als ik de inbus aandraai lijkt het even ok maar komt na een paar minuten weer terug.

Zou ik hem terugsturen of kan ik het makkelijk zelf oplossen?

Een tweeter die resoneert? Is dat niet erg onwaarschijnlijk aangezien dit alleen (heel) hoge frequenties zijn (met realtief lage geluidsdruk)
Kan het niet de spoel zijn die los is geraakt en tegen de mageneetkern schuurt? (Ooit een keer overbelast of gewoon pech).
Als je garantie hebt zou ik daar gebruik van maken.

Nee het is vrijwel zeker het rooster wat voor de tweeter zit.
Als de spoel beschadigt is klinkt dat anders.
maar idd ga wel de garantie benutten.

Ahja, dat kan natuurlijk ook. Dat kan gaan trillen/resoneren, door de lage tonen dan...
Je zou nog kunnen proberen het rooster (iets) los te halen en te "lijm/nieuw fixeren" met iets van elastische kit ofzo. Maar als je inderdaad toch nog garantie hebt zou ik er ook niet zelf aan gaan klussen denk ik.. Succes!

Kom erachter dat het alleen bij dikke sinussen en e-piano's is.
Heb 1 HS8 terug maar de issue is er nog.
Heb thomann geschreven en wil ze allebij terug doen.
Het lijkt niet uit de tweeter te komen.

Lijkt toch wel een standaard gebrek

Attachments

• epiano HS8 issue 1st daw, then both-left-right.mp3
    1,9 MB
Heb verder gekeken en het lijkt een issue met de HS serie te zijn.
Het is niet in de tweeter maar lijkt uit de limiter te komen.

Hier word beschreven hoe je de limiter eruit haalt.

Denk dat ik dan ga doen.
Daarna kijken of de issue weg is.

Kunnen andere HS8 owners bevestigen dat epiano's en sinus matariaal distortion geeft? Als je mijn wav draaid en vergelijkt met je koptelefoon hoor je dan distortion?
De wav is alleen clean in het begin.

Wat wel een beetje ruk is is dat de limiter beschermt en ik neem vaak met mics op. maar deze distortion kan ik niet mee leven.

Weird,bij mij klinken ze absoluut perfect,niks distortion,maybe zet je veel te luid.

EDIT: In je wav zit maar weinig voer voor de tweeter...,volgens mij is het iets anders dan de tweeter,of je zet te luid en het is dan mogelijks de limiter,weet ik veel.

hey @egres bedankt voor het checken.
het is idd niet de tweeter.
Als ik hem zachter zet doet hij het ook.
Dus jij hebt hs8's en bij mijn file klinkt het begin gewoon clean?

Dan is er duidelijk wat stuk bij mij.
Maar het lijkt wel een issue die vaker voorkomt.

Ik heb je file niet getest,maar zit regelmatig te klooien met gelijkaardige frequenties clusters of nog slechter en nooit heb ik distortion.

Ik speel wel nooit heel luid,mijn speakers zijn eigenlijk overzised in de near field setup waarin ze staan,maar in combinatie met een hoger level kan het een zwak punt zijn van de HS8,dat weet ik dus niet.

het rare is dat dit probleem alleen met epiano's en sinus synths naar voren komt.
dus als je kan probeer eens mijn wave af te spelen. alleen het begin en dat vergelijken met de koptelefoon.

het web staat er vol mee. hs8 distortion.
maar bij volle mixen en andere parts is er geen probleem.

Is het distortion of resonantie?,want dat is heel iets anders.

De lows in de HS8 kan je niet op afgaan wat mixen betreft,dat is deels door die bass port.

in de wav file hoor je het.
1e deel puur daw bounce, daarna met c4000 mic in omni opgenomen.
als je zelf de file afspeelt kun je kijken of je de issue ook hebt.
in andere situaties hoor je het niet.

echt vaag... ik heb de limiters uit mijn HS8's gehaald.
Hele mixen klinken geweldig. Heb een gemodden en ongemodde de A/B-d en hoor beter transients zonder de limiter.
Heb ze uit beide speakers gehaald.

Het distortion probleem bestaat alleen met electric pianos / fm synth met pure sinussen.
Enkele noot geen issue maar meerder bij sommige wel.
Probleem word op meerdere fora gemeld. Ben bang dat er niets aan te doen is.
Nu hoor ik het ook op de HD600 maar heel heel klein beetje maar.

Ik heb zelf ook een set HS8-en. Toen ik dit las, kreeg ik het toch wel even warm. Wat ik onbegrijpelijk vind is dat een constructeur een ontwerp maakt met extra's in die dan naderhand blijken in bepaalde omstandigheden problemen te geven :?. Gelukkig speel ik meer over hoofdtelefoon dan over monitor en ben ik het probleem nog niet tegengekomen. Maar toch een beetje onbegrijpelijk voor dergelijke alom geprezen product.

Ik hou m'n oren in ieder geval open en onthoud deze workaround :okdan:

:doei:

Kom erachter dat het alleen bij dikke sinussen en e-piano's is.
Heb 1 HS8 terug maar de issue is er nog.
Heb thomann geschreven en wil ze allebij terug doen.
Het lijkt niet uit de tweeter te komen.

Lijkt toch wel een standaard gebrek

Even wat A-B getest met koptelefoon en HS8. Ik hoor geen noemenswaardig verschil. (qua resonantie of trillen oid)
Er zit een beetje drive in de keys die wat 'kraakt', maar die klinkt hetzelfde op de DT770 als op de HS8.
Lastig om te bepalen of 'het' er dus niet is. Misschien doet de 770 ook wel wat je hoort en valt het mij niet op. (omdat ik het gewend ben)

Hey @Montfrooij heb je mijn wav als test gebruikt?

Het eerste deel van die wav is clean, daarna hoor je het door mijn speakers en klinkt als een soort drive / distortion.
Nu ben ik benieuwd als je mijn wav afspeelt of je ook de distortion uit het eerste deel hoort uit je HS8 maar niet je koptelefoon.

Hey @Montfrooij heb je mijn wav als test gebruikt?

Het eerste deel van die wav is clean, daarna hoor je het door mijn speakers en klinkt als een soort drive / distortion.
Nu ben ik benieuwd als je mijn wav afspeelt of je ook de distortion uit het eerste deel hoort uit je HS8 maar niet je koptelefoon.
Ik heb het bestand gebruikt wat in die post stond.
Ik begrijp nu beter wat je bedoelt, maar toch voor de zekerheid.
Ik neem even aan dat het eerste deel het audio bestand zelf is (niet via speakers)
Na 14 sec begint het deel waarbij het lijkt alsof er wat drive op zit. Dat heb je dus via jouw HS8's opgenomen?

Het eerste deel klinkt beduidend anders dan de rest, zowel op de HS8 als op de DT770.
EN bij mij zit er geen verschil tussen DT770 en HS8 (natuurlijk klinkt het anders, maar niet meer of minder resonantie oid) bij het eerste deel.
Dus als het eerste deel 'rechtstreeks' is en de rest via jouw HS8, dan is er wel iets aan de hand ja. Zo klinkt deel 1 bij mij niet op de HS8.

Even snel via m'n iphone opgenomen. Niet super duidelijk, maar de eerste keer zit er geen saturation in.
De tweede keer wel (overigens pakt de iphone dat niet zo lekker op)

Back