Hoe (en waarom) ik (vaak) 'dawless' werk.

Erg fijne muziek dit, zo op de vroege ochtend valt dit extra goed... :)
Ook deze manier van opnemen, met de beelden + handelingen en het proces omschreven.

Herkenbaar ook hoe je omschrijft dat door dit zo te doen, het je scherp houd en motiveert... dat de inspiratie je verder motiveert en vice versa...

Heb je vaste momenten dat je de studio induikt? Of pak je een random moment? Want daar gaat het hier nog te vaak mis merk ik. Teveel afleidingen en drukte van alledag... en op momenten dat er dan misschien dan even tijd is, te moe of gevoelsmatig geen inspiratie, terwijl gewoon gaan doen vaak wel de key is....

Je hebt de inspiratie in ieder geval wel goed overgebracht... Ga zo door!

Erg fijne muziek dit, zo op de vroege ochtend valt dit extra goed... :)
Ook deze manier van opnemen, met de beelden + handelingen en het proces omschreven.
Thnx!
Herkenbaar ook hoe je omschrijft dat door dit zo te doen, het je scherp houd en motiveert... dat de inspiratie je verder motiveert en vice versa...

Heb je vaste momenten dat je de studio induikt? Of pak je een random moment? Want daar gaat het hier nog te vaak mis merk ik. Teveel afleidingen en drukte van alledag... en op momenten dat er dan misschien dan even tijd is, te moe of gevoelsmatig geen inspiratie, terwijl gewoon gaan doen vaak wel de key is....
Als de kids op bed liggen en er verder niets 'moet' qua voorbereidingen voor de band. Vaak neem ik eerst de nummers door die we gaan spelen met de band en dan blijf ik nog even 'hangen' in eigen muziek maken.

Je hebt de inspiratie in ieder geval wel goed overgebracht... Ga zo door!
:okdan:

Klinkt lekker zeg.
Voor mij is er niet zo een verschil tussen DAW en DAWless.
Ok DAWless is in het park met mijn op1 of met de SP16 op schoot in bed. :)

Ziet dat je Yamaha HS7 of 8 hebt.
Hoe bevallen die?
Bij mij geeft 1 kuren en die gaar terug voor reparatie.
Maar ben er erg blij mee. Goedkoop en heel goed.
Heb echt mixen gemaak icm met mijn Senheiser HD16 waarbij er dikke bass uit mijn telefoon komt :)

Klinkt lekker zeg.
Thnx!
Voor mij is er niet zo een verschil tussen DAW en DAWless.
Ok DAWless is in het park met mijn op1 of met de SP16 op schoot in bed. :)
Ja, dat laatste doe ik eigenlijk niet. Ik zit wel 'gewoon' in m'n thuisstudio te werken. En 'aan het eind van de dag' komt er linksom of rechtsom natuurlijk gewoon muziek uit.
DAW of geen DAW.
Alleen is de 'DAWLess' variant wel een andere manier van hoe het tot stand komt.
Niet beter of leuker, maar wel anders. En vooral handig als ik even geen zin in A of B heb.
Ziet dat je Yamaha HS7 of 8 hebt.
Hoe bevallen die?
Ik heb de 8 idd. Bevallen prima.
Beter dan m'n E5jes.
En voor het geld geven ze een bak geluid.
De baspoort aan de achterkant was een compromis, omdat ze dicht tegen de muur staan, maar in mijn kamer(tje) moet ik het doen met de ruimte die ik heb.
Geen klagen hoor, ik ben dankbaar dat ik überhaupt 3,5 meter vrije ruimte heb om met m'n hobby bezig te zijn.
Dus ik heb wel wat overschot aan rondzingende bas bij bepaalde volumes, maar ik stoor me er zelden aan. Alleen als ik kritisch aan het luisteren / mixen ben. Maar dat gebeurt niet zo vaak.

Bij mij geeft 1 kuren en die gaar terug voor reparatie.
Maar ben er erg blij mee. Goedkoop en heel goed.
Heb echt mixen gemaak icm met mijn Senheiser HD16 waarbij er dikke bass uit mijn telefoon komt :)
Balen van die kuren.
Hopelijk is het snel fixbaar.
Ja, voor mijn budget en ruimte zijn het volgens mij de beste die ik kon krijgen.

Ja er zijn mensen die hun Genelecs en Dynaudio BM5's voro de HS8 hebben ingeruild.
Het zijn een beetje kille monitors en als je mix scheef is hoor dat snel.
Maar een goede mix klinkt dan ook goed op de HS8 maar ook op andere systemen en daar gaat het naturrlijk om.
Iig goede keuze :)

Mensen vergeten inderdaad dat het heel leuk is om gewoon wat te spelen op instrumenten. Zonder een track te willen maken. Zonder idee of druk.

Het mooie aan jouw opstelling vind ik dat je je werk multi-track op kunt nemen. Als toevallig toch een track ervan wilt maken kun je dat ene vergissinkje eruit halen. En jij gebruikt sommige tracks om de volgende dag weer wat te jammen. Erg fijn.

Je moet echter wel een audio interface hebben die al die tracks onafhankelijk van elkaar naar je computer door kan geven. De Behringer XR18 die jij daarvoor gebruikt is ideaal. Zestien (!) aparte, discrete, mono ingangen toch? Wow!

Ja er zijn mensen die hun Genelecs en Dynaudio BM5's voro de HS8 hebben ingeruild.
Het zijn een beetje kille monitors en als je mix scheef is hoor dat snel.
Maar een goede mix klinkt dan ook goed op de HS8 maar ook op andere systemen en daar gaat het naturrlijk om.
Iig goede keuze :)
Ja, ik las dat dat het geval zou zijn en ik twijfelde even of ik daar last van zou hebben. Maar dat is zeker niet het geval.
Ik kan prima luisteren naar m'n muziek op de HS8tjes

Dat kan aan mijn oren liggen overigens, ik ben mogelijk niet zo goed in het kritisch luisteren naar 'hoe' het klinkt.
Meer naar 'wat' er klinkt :)

Mensen vergeten inderdaad dat het heel leuk is om gewoon wat te spelen op instrumenten. Zonder een track te willen maken. Zonder idee of druk.
Precies dat inderdaad!
Het mooie aan jouw opstelling vind ik dat je je werk multi-track op kunt nemen. Als toevallig toch een track ervan wilt maken kun je dat ene vergissinkje eruit halen. En jij gebruikt sommige tracks om de volgende dag weer wat te jammen. Erg fijn.
Ja, het was even ontdekken wat bij mij paste, maar dit werkt prettig voor mij.
Je moet echter wel een audio interface hebben die al die tracks onafhankelijk van elkaar naar je computer door kan geven. De Behringer XR18 die jij daarvoor gebruikt is ideaal. Zestien (!) aparte, discrete, mono ingangen toch? Wow!
In theorie zijn het er 18 (ingangen). Vandaar ook de naam XR18 :)

Maar als je je PC audio terug wilt krijgen (om af te luisteren) dan snoep je daar iig 2 van af (stereo)
Dus ik heb 17 en 18 in gebruik als retour van de PC (DAW) en 16 mono kanalen over (sommige zijn geconfigureerd als stereo)

Soms gebruik ik meer retourkanalen (als ik in de edit app meer controle wil over de DAW sporen voor live werk bijvoorbeeld) en dan heb je dus minder inputs tot je beschikking, maar dat is 'logisch' (aangezien 18 kanalen zijn)

Voor het geld (ik heb € 400,- betaald) kan ik eigenlijk weinig vinden wat er niet aan bevalt.

Klinkt heel erg mooi !! :)
Je kunt idd op allerlei manieren muziek maken. Ik doe dat ook altijd graag afwisselend dawless en/of alleen met computer.
Jammen intensief componeren, maakt ook allemaal niet uit.
Soms ben ik zelfs alleen bezig met het alleen maken van sounds en priegel ik maar wat.
Uiteindelijk gaat het toch om het plezier in het maken van muziek en content die erbij past (video)

Klinkt heel erg mooi !! :)
Je kunt idd op allerlei manieren muziek maken. Ik doe dat ook altijd graag afwisselend dawless en/of alleen met computer.
Precies. Die afwisseling maakt het voor mij heel prettig.
Soms geeft de DAW inspiratie en soms de hardware setup.
Maar het 'jammen' doe ik toch eigenlijk alleen maar op de hardware setup.
Op de 1 of andere manier gebeurt dat bij mij bijna nooit in de DAW (Reason in mijn geval).
Dan werk ik toch gewoon aan een track of aan geluid. Het kan zeker, maar gek genoeg pak ik bij jamspiratie eerder de hardware setup.
Jammen intensief componeren, maakt ook allemaal niet uit.
Soms ben ik zelfs alleen bezig met het alleen maken van sounds en priegel ik maar wat.
Uiteindelijk gaat het toch om het plezier in het maken van muziek en content die erbij past (video)
Ja 100%

nice vid! je zit toch geheel in de muziek, en je wordt tegelijkertijd meegenomen in het proces, met de opmerkingen (verbatim....). bizonder gedaan...

DAWless.... de ervaring ITB is geheel anders, tenzij ik met een soft modular werk, en record aanzet (standalone). en het komt voor het gevoel dicht in de buurt, wanneer je al wat lagen hebt liggen..
vreemd genoeg kan ik het niet goed reproduceren, in woorden, maar improvisatie, het lukt wel.

toch DAWless is een andere ervaring, met andere resultaten. lekker!

nice vid! je zit toch geheel in de muziek, en je wordt tegelijkertijd meegenomen in het proces, met de opmerkingen (verbatim....). bizonder gedaan...
Thnx. Goed om te horen. Dan 'werkt het' (wat ik voor ogen heb) i.i.g. bij één van de kijkers :)
Kletsen door m'n eigen muziek heen (of eigenlijk kletsen op youtube in het algemeen) heb ik nog niet zo'n goed gevoel bij (bij mij iig).
Misschien dat ik dat ooit ga proberen, maar dit is veiliger en makkelijker :)

DAWless.... de ervaring ITB is geheel anders, tenzij ik met een soft modular werk, en record aanzet (standalone). en het komt voor het gevoel dicht in de buurt, wanneer je al wat lagen hebt liggen..
vreemd genoeg kan ik het niet goed reproduceren, in woorden, maar improvisatie, het lukt wel.
Ik heb wel eens zitten jammen ITB. En dat kan ook.
Maar die werelden zijn toch een beetje gescheiden voor mij.
Zwart wit bekeken is de DAW voor het maken van tracks en de hardware setup voor jammen.

toch DAWless is een andere ervaring, met andere resultaten. lekker!
Absoluut!

Back