Hoe (en waarom) ik (vaak) 'dawless' werk.

Mensen vergeten inderdaad dat het heel leuk is om gewoon wat te spelen op instrumenten. Zonder een track te willen maken. Zonder idee of druk.
Herkenbaar. Krijg ook vaak de vraag “waarom doe je er niets mee, zoveel apparatuur”. Niet iedereen met een volkstuin heeft de ambitie om groenteboer te worden. Je vraagt ook niet iemand die met een dure sportvisuitrusting aan de waterkant zit waarom hij nig steeds geen viskraam is gestart toch?

Hola Montfrooy,

Leuk om te zien:okdan:Wat ik wel vind ik zou wat meer variatie willen horen!
Ik weet niet of je dat kan in die sequencers van je key,ik zag een nektar dus daar moet het kunnen.
Een accoorden progressie,kan je ook wat meer uit je instrument halen.
of toch een DAW,kan je alles aansturen!
Maar ik begreep dat je nu alleen plezier maakte ,goed hoor,doe ik ook vaak,maar dan met instrumenten!
Lekker doorgaan:okdan:

Groeten van Andreos,:)

Hola Montfrooy,

Leuk om te zien:okdan:Wat ik wel vind ik zou wat meer variatie willen horen!
Ik weet niet of je dat kan in die sequencers van je key,ik zag een nektar dus daar moet het kunnen.
Een accoorden progressie,kan je ook wat meer uit je instrument halen.
of toch een DAW,kan je alles aansturen!
Maar ik begreep dat je nu alleen plezier maakte ,goed hoor,doe ik ook vaak,maar dan met instrumenten!
Lekker doorgaan:okdan:

Groeten van Andreos,:)
Klopt. Dit was ‘slechts’ om te laten zien hoe zo’n jam ontstaat.
Die akkoordenwisseling zit er nog maar minimaal in.
(Gm Eb)

Niet iedereen met een volkstuin heeft de ambitie om groenteboer te worden. Je vraagt ook niet iemand die met een dure sportvisuitrusting aan de waterkant zit waarom hij nig steeds geen viskraam is gestart toch?
Deze ga ik quoten :D

Ik lees deze leuke thread door en zie dat de beperkingen van dawless echt als een inspirerend voordeel worden gezien. Zelf heb ik nog erg vaak de drang om niets permanent te gaan vastleggen met het idee alles dan later nog wat te kunnen bijsturen. Wat vervolgens nooit gebeurt... Nu heb ik zonet een portastudio op de kop kunnen tikken, nog even nieuwe caps er in en dan gaat de computer er vantussen. ben benieuwd of deze 'opgelegde' beperking effectief meer creatief resultaat zal gaan leveren.

OP, erg leuke video en leuk format. Je hebt er alvast een sub bij.

Deze ga ik quoten :D

Ik lees deze leuke thread door en zie dat de beperkingen van dawless echt als een inspirerend voordeel worden gezien. Zelf heb ik nog erg vaak de drang om niets permanent te gaan vastleggen met het idee alles dan later nog wat te kunnen bijsturen. Wat vervolgens nooit gebeurt... Nu heb ik zonet een portastudio op de kop kunnen tikken, nog even nieuwe caps er in en dan gaat de computer er vantussen. ben benieuwd of deze 'opgelegde' beperking effectief meer creatief resultaat zal gaan leveren.

OP, erg leuke video en leuk format. Je hebt er alvast een sub bij.
Thnx!
Ja, het is een zegen en een vloek (beperkingen).
Ik houd van beide (DAW en DAWLess) en gebruik beide echt vaak, maar wel voor verschillende doeleinden.

Wat een zalige muziek en fijne heldere video. De gitaar klinkt ook mooi, zeg.
Thnx.
En geinig, een video van afgelopen mei.
Ik moest zelf even kijken welke het was.
Ja, heerlijk, zo lekker jammen.
Ik heb vanavond gepoogd wat bruikbaars te maken, maar dat voelt toch meer als werken.
(ook goed soms, maar dat jammen bevalt me ook erg goed)

Ha, ik had deze ook nog niet gezien. Ze hebben altijd een prettig kalmerend effect, je video's met tekst uitleg. Klinkt ook gewoon erg goed, en ook de basgitaar gaat mooi samen met de synths.

Zelf gebruik in nu m'n DAW ook in random jams, omdat ik nog geen polysynth heb (afgezien van de wavestate), dan laat ik m'n digitakt of MIDI keyboard op verschillende kanalen VST synths aansturen in de DAW. Voordeel daarvan is dat je dan ook toegang hebt tot alle doldwaze effecten.

Ha, ik had deze ook nog niet gezien. Ze hebben altijd een prettig kalmerend effect, je video's met tekst uitleg. Klinkt ook gewoon erg goed, en ook de basgitaar gaat mooi samen met de synths.

Zelf gebruik in nu m'n DAW ook in random jams, omdat ik nog geen polysynth heb (afgezien van de wavestate), dan laat ik m'n digitakt of MIDI keyboard op verschillende kanalen VST synths aansturen in de DAW. Voordeel daarvan is dat je dan ook toegang hebt tot alle doldwaze effecten.
Thnx!!!
Ja, DAWLess is maar een modewoord wat mij betreft.
Whatever works for you :)
Ik vind hardware vaak wel 'wat hebben' voor jams, maar ik heb ook heerlijke jams gehad met de DAW.

Gaaf gedaan hoor en een eigen gespeelde gitaar jam:okdan::okdan:
Thnx.
DAWLess wil vaak zeggen: live spelen!
Klopt, al is een groot deel gewoon met de sequencer afgespeeld natuurlijk (bij de meeste DAWLess dingen).
Dus voor mij betekent het zo iets als 'geluid maken zonder dat de DAW daarvoor gebruikt wordt'
Het nadeel van DAW werken (als je optreed) is
dat je publiek niets ziet wat je aan het doen bent. (man achter laptop)
Dat hangt af van wat je de laptop (DAW) laat doen.
In mijn situatie speelt de DAW backing tracks af, cues en clicktrack.
Ik moet 1x per nummer (als iedereen doet wat hij moet doen) even de DAW pauzeren.
Dat kan ik ook nog automatiseren, maar zover ga ik nog niet.

Aan de andere kant, als je de DAW live gebruikt, ja, dan sta je (als je tenminste 'echt' iets doet) met je ogen op het scherm gericht. Eventueel met een controller.
Het ziet er misschien minder opzwepend uit dan een DJ die vooral dansmoves doet, maar ik kijk persoonlijk liever naar een Jamless DAWwer achter een scherm :P

hey! vroeg me af hoe je de effecten dan integreerd in je setup. Map je die gewoon mee aan enkele encoders? Heb je een specifieke controller voor effecten?
hoe doet de rest van jullie dat?

Ja dat ligt eraan hoe gemotiveerd ik ben maar kan ze aansturen via de draaiknoppen of sliders of m'n MIDI keyboard. Er zijn ook meer fancy controllers voor te verkrijgen.

Back