Roland nieuwe AIRA Compact mini-synths

T-8 BEAT MACHINE | J-6 CHORD SYNTH | E-4 VOICE TWEAKER

AIRA Compact plaatst de legendarische creatieve magie van Roland in de palm van je hand. Jam, perform, en ontwikkel overal ideeën met genre-definiërende sounds. Koppel AIRA Compact-instrumenten aan elkaar om je klankenpalet uit te breiden of verbind ze met MIDI-apparatuur, computers en muziekapps van je bestaande installatie. AIRA Compact is leuk, betaalbaar en eenvoudig te leren. Deze reeks brengt stevige muzikale power naar muziekmakers die veel onderweg zijn.

Laatst gewijzigd:
goeie vraag dit:

Screen Shot 2022-05-11 at 19.46.07.png

zitten diezelfde chord-sets van de j6 ook in de MC-101? Die heeft toch ook een chord functie?
Heeft hij wel, maar ik krijg er weinig muzikaals uit.
Nu kan dat aan mij liggen hoor.
Ik heb er een paar x mee gepielt (707) maar dat voegde voor mij weinig toe. Ik hoopte op mooi klinkende combinaties.
Maar, nogmaals, dat kan aan mijn gebrekkige tijdsinvestering liggen.

Een gedrieëndeelde JD-Xi zonder parameter sequencing :? met oplaadbare batterij (fijn) en een vrij bijzondere chord sequencer. Ze klinken in ieder geval goed.

Eens, maar dan lijken die el-cheapo Behringer toys me toch een stuk leuker om cadeau te doen :okdan:
Voor beginners lijken deze Rolandjes me meer geschikt. De Behringers kunnen papa, mama, oom of tante zelf kopen en dan mogen de kinderen ermee spelen als ze de Rolandjes doorgrond hebben.

Een gedrieëndeelde JD-Xi zonder parameter sequencing :? met oplaadbare batterij (fijn) en een vrij bijzondere chord sequencer. Ze klinken in ieder geval goed.
Zat me gisteren nog te bedenken dat ik eigenlijk vrijwel hetzelfde kan doen met mijn JD-Xi ja. :D

Kijkend naar de prijs waarvoor ze gaan, prima voor wat je ermee kunt. 'Speelgoed' zou je kunnen zeggen maar in de handen van getalenteerde artiesten als Rachel K. Collier: Instrumenten waar prachtige muziek mee is te maken.

Laatst gewijzigd:
Deze leuke kleine machinetjes zijn wat mij betreft "Jack of all trades, master of none". Ik heb geprobeerd te bepalen wat die T8 kan qua drummachine. Het is nl. een drummachine en 303 kloon ineen. Men heeft het over verschillende klassieke drummachines die de T8 "nadoet". Dat klopt deels. Elk drum-instrument (kick, snare, etc,) komt uit een klassieke drumcomputer van Roland (zoals de 808, 707, etc.). Maar hij kan niet de (gehele) 808 of de gehele 909 etc. emuleren. Zo komt de snare niet uit de 808 en kun je de snappiness niet regelen.

Hoe goed 'ie de 303 nadoet weet ik niet. Maar als dat een goede en complete emulatie is dat krijg je er gratis een drummertje bij. De originele 303 was lastig te programmeren en de Behringer kopie ervan ook. Dan zou dit machientje wel eens meerwaarde kunnen hebben want hij lijkt mij iets makkelijker te programmeren.

Zo komt de snare niet uit de 808 en kun je de snappiness niet regelen.

Volgens mij kan dat dus wel, als je door de menuutjes scrolled.
Voor zover ik kon zien in de Loopop video zitten er meerdere parameters verstopt die ook in de normale TR-8s en TR-6s zitten, maar dan met slechts die paar vastgezette drumsounds.

EDIT: Timestamp in volgende link:

Het is maar net hoe je dit soort dingen benadert denk ik.

Hoewel ik hem best goed vind klinken zie ik voor mij geen meerwaarde in die J-6.
Onhandig spelen en editen terwijl ik een System-8 heb staan.
Hetzelfde geldt voor mij voor de E-4.

Van de T-8 zou ik hetzelfde kunnen zeggen, maar daar zie ik voor mij de meerwaarde vooral in de compactheid en portabiliteit.
Ik heb inmiddels een bescheiden mobiele setup waarin ik in 2 koffertjes een basaal studiootje mee kan nemen. De combinatie Hydrasynth Explorer en R8 recorder vind ik een fijne voor onderweg (lees: niet thuis in de breedste zin) en daar vind ik dat de T-8 mijn mogelijkheden aanzienlijk uit zou breiden zonder meer plaats in te nemen.

Ik zou toch voor wat kompleters gaan... de mc-101 bijvoorbeeld of de tr-6s.

Ik zou toch voor wat kompleters gaan... de mc-101 bijvoorbeeld of de tr-6s.
Dat is waar, maar om onderweg of op vakantie wat te pielen lijkt me dit toch wel cool... Ik heb jarenlang een -- ik durf het bijna niet te zeggen -- Yamaha QR-10 bij me gehad in de trein en op vakanties. Was altijd heerlijk om even gedachtenloos wat te jammen... Zou nu best wel weer wat kleins zoals deze Rolands (of Behringers) willen om af en toe muzikaal te vingeren onder een parasol bij het zwembad :luv:

om af en toe muzikaal te vingeren onder een parasol bij het zwembad :luv:

ja da's inderdaad erg leuk om te doen :)

Laatst gewijzigd:
Volgens mij kan dat dus wel, als je door de menuutjes scrolled.
Voor zover ik kon zien in de Loopop video zitten er meerdere parameters verstopt die ook in de normale TR-8s en TR-6s zitten, maar dan met slechts die paar vastgezette drumsounds.

EDIT: Timestamp in volgende link:
<<snip youtube>>
Je hebt gelijk! :) Hoe vind jij dat 'ie klinkt in vgl. met een 808? Ongeveer 't zelfde?

Je hebt gelijk! :) Hoe vind jij dat 'ie klinkt in vgl. met een 808? Ongeveer 't zelfde?
Ik heb zelf een TR-8s en System-1 en ik vind de hele ACB modeling erg goed gedaan, dus alles wat dat gebruikt klinkt prima wat mij betreft.

Ik heb zelf een TR-8s en System-1 en ik vind de hele ACB modeling erg goed gedaan, dus alles wat dat gebruikt klinkt prima wat mij betreft.
Thanks. Dat kleine machientje begint interessanter te worden. Iemand enig idee hoe 'ie klinkt qua 303 emulatie?

Krijg een beetje deze vibe. De tekst is vrijwel hetzelfde :D
zelfde muziek ook.
denkt dat kids dit wel leuk vinden. tot 10 of zo.

Die ACB is inderdaad prima. Ik heb wat Aira's in bezit gehad en te leen voor review en ik heb die Roland Cloud Legends ACB shizzle, en ze klinken echt wel goed.

De manuals zijn allemaal terug te vinden op de Roland site (ik denk sinds vandaag):

Die staan al vrijwel vanaf de aankondiging online (in ieder geval de Nederlandse), maar dus nog steeds alleen online.
Ik zal wel een ouwe zak zijn, maar geef me gewoon een fatsoenlijke PDF!

Back