Als de gear 'nee' zegt.

Montfrooij

Gepokt en gemazeld
Ik was van plan een rustige ambient track te maken, maar de gear besloot anders.
Hebben jullie dat ook, of is er een omlijnd plan voordat je begint?

Hier werd het uiteindelijk een zomerse house track die er in no time op stond.
(wat voor mij lang niet altijd geldt).
De gebruikte gear is in beeld, deze keer vanuit een wat hoger standpunt.
Ik ben nog niet tevreden over 'hoe' ik dat momenteel doe (een middenkolom van 1 statief bovenop een ander statief schroeven met een verloopje en dan je zware DSLR er op.....) maar ik vond het verder wel een fijn standpunt om vanuit te filmen.

Laatst gewijzigd:
Ik heb meestal wel een vooropgesteld plan inderdaad, niet dat ik me er altijd aan hou, maar het genre en soort geluiden dat ik wil gebruiken heb ik altijd wel min of meer in mijn hoofd als ik aan een track begin.

Maar wat betreft melodie en arrangement, dat ontstaat door middel van proberen en daar is het wel een beetje mee gaan met de flow.

Maar mijn werkwijze kan verschillen per keer, soms gebruik ik toetsen om in te spelen, de andere keer speel ik met de sequencers die in mijn synths zitten en de andere keer teken ik alles in en gebruik ik enkel software.

Vooral bij die laatste aanpak kom ik tot de voor mij beste arrangementen, wat dat betreft werkt een computer uitstekend en efficiënt.

Gewoon jammen blijft bij mij altijd bij jammen en komt er verder weinig uit.

Mooi! Ik probeer altijd met van alles te beginnen en uiteindelijk eindigt het in wat anders, ook omdat ik te eigenwijs ben om tips en tricks te volgen die zeggen hoe ik dikke techno zou moeten maken ;). Vooral het tempo en met wat voor synth/kick ik begin maakt het verschil. Als ik bv de matriarch pak sta ik zo weg te spacen op iets heel rustigs, maar begin je met een 303….

Ik heb meestal wel een vooropgesteld plan inderdaad, niet dat ik me er altijd aan hou, maar het genre en soort geluiden dat ik wil gebruiken heb ik altijd wel min of meer in mijn hoofd als ik aan een track begin.

Maar wat betreft melodie en arrangement, dat ontstaat door middel van proberen en daar is het wel een beetje mee gaan met de flow.

Maar mijn werkwijze kan verschillen per keer, soms gebruik ik toetsen om in te spelen, de andere keer speel ik met de sequencers die in mijn synths zitten en de andere keer teken ik alles in en gebruik ik enkel software.

Vooral bij die laatste aanpak kom ik tot de voor mij beste arrangementen, wat dat betreft werkt een computer uitstekend en efficiënt.

Gewoon jammen blijft bij mij altijd bij jammen en komt er verder weinig uit.
Ja idd, op de hardware setup is het voor mij 75% gaan met de flow. In de DAW kan ik soms wat gerichter iets 'maken'.
Maar ook dan komt het gewoon vaak 'vanzelf' zonder dat ik er vooraf over na heb gedacht.
Wel eens irritant als je 'zo iets' wilt maken, maar goed, blijkbaar lukt dit voor mij beter.

Geen ambient dan maar zeker geen problemen mee.. erg lekker!! Fijne sounds ook :okdan:
Thnx man. Absoluut geen ambient.
Maar ik heb er ook van genoten tijdens het jammen.
En de vraag die ik dus heb, laat je je leiden door inspiratie, of heb je meer een vooropgesteld plan bij het maken van muziek? (of ergens tussenin?)

Mooi! Ik probeer altijd met van alles te beginnen en uiteindelijk eindigt het in wat anders, ook omdat ik te eigenwijs ben om tips en tricks te volgen die zeggen hoe ik dikke techno zou moeten maken ;). Vooral het tempo en met wat voor synth/kick ik begin maakt het verschil. Als ik bv de matriarch pak sta ik zo weg te spacen op iets heel rustigs, maar begin je met een 303….
Ja precies. Dat is de spijker op de noot. Eigenlijk bepaalt 'het geluid' de richting bij mij (meestal)

Mooie track man.

Zien we die omslag hier live gebeuren? Of was de house track er (voor de opname) uit komen rollen, en heb je dat daarna gespeeld?

Leuke vraag. Bij mij pakt het meestal anders uit dan ik het had bedacht. Maar dat geeft niet, ik vind het leuk om verrast te worden, door hoe de apparatuur en software reageert op wat ik wil doen. Soms ook niet, haha.

Tegelijkertijd ben ik wel extra trots op de tracks die precies uitpakken, zoals ze van te voren klonken in m'n hoofd. Da's dan weer vreemd, als ik het zo leuk vind om verrast te worden... hmmm... zijn misschien momentjes waarop alle ervaring even volledig bij elkaar komt, ofzo..

Die Blender Dimension tracks laat ik hier trouwens buiten, want da's een collectief ding, daar gaat je vraag niet over.

Hé maar, wat was precies het "says no" moment bij jou? (met Klein Brits accent, uiteraard)

Want als je ambient wil maken, en je dropt een kick op elke tel... tja... dan vraag je er toch ook een beetje om..? :) Of startte je per ongeluk een verkeerde pattern maar die was gaaf en lekker daarmee verder? Watskeburt.

Mooie track man.
Thnx!
Zien we die omslag hier live gebeuren? Of was de house track er (voor de opname) uit komen rollen, en heb je dat daarna gespeeld?
Nee, de omslag gebeurde de avond ervoor al. Daarna deze 'versie' verder uitgewerkt en opgenomen.
Leuke vraag. Bij mij pakt het meestal anders uit dan ik het had bedacht. Maar dat geeft niet, ik vind het leuk om verrast te worden, door hoe de apparatuur en software reageert op wat ik wil doen. Soms ook niet, haha.
Ja, ik ben soms heel bewust aan het 'bedenken' wat ik wil, maar eigenlijk werkt 'andersom' voor mij vaak prettiger.
Tegelijkertijd ben ik wel extra trots op de tracks die precies uitpakken, zoals ze van te voren klonken in m'n hoofd. Da's dan weer vreemd, als ik het zo leuk vind om verrast te worden... hmmm... zijn misschien momentjes waarop alle ervaring even volledig bij elkaar komt, ofzo..
Niet vreemd hoor, snap ik heel goed. Ik ben ook erg tevreden over de tracks die wel vooraf uitgedacht zijn qua 'sfeer' en ook uiteindelijk mooi uitpakten.
Meestal is dat wel in de DAW bedenk ik mij.
Die Blender Dimension tracks laat ik hier trouwens buiten, want da's een collectief ding, daar gaat je vraag niet over.

Hé maar, wat was precies het "says no" moment bij jou? (met Klein Brits accent, uiteraard)

Want als je ambient wil maken, en je dropt een kick op elke tel... tja... dan vraag je er toch ook een beetje om..? :) Of startte je per ongeluk een verkeerde pattern maar die was gaaf en lekker daarmee verder? Watskeburt.
Toen ik begon met een Minitaur dingetje met wat reverb en delay, ging het nog 'zoals verwacht'.
Heerlijk een tijdje op zitten spacen en op een gegeven moment was er een Subsequent lijntje en had ik eigenlijk al wel door waar het heen ging (meer energie).
Maar tegen beter weten in geen drums er onder gezet en eerst wat met de bas geprobeerd.
Dat werd niks.
Beetje met een breakbeat lopen knooien, maar dat was eigenlijk al teveel energie voor wat ik bedacht had.
Maar goed, toch even 4 kicks er bij en instant hoofd knikken. Dus toen wist ik het zeker.

Back