Groove Synthesis lanceert de 3rd Wave, een Advanced Wavetable Synthesizer

https://www.groovesynthesis.com

3rdwave6.jpg

De synth is een herinterpretatie van de PPG Wave, met extra functies, waaronder:

- 3 oscillatoren met de originele PPG wavetables evenals standaard sinus-, zaag-, blok- en pulsgolven. Met of zonder klassieke PPG-aliasing.
- 2 filters (Rossum analoog SSM-type en een digitale versie van de SEM)
- 4 LFO's
- 4 enveloppen
- 4-delig multitimbraal
- 2 digitale effecten op elk van de 4 lagen
- 4-track, 64-staps poly-sequencer, met controle over de lengte van de gate, ratcheting en nog wat meer
- 16 of 24-stemmige polyfonie

Wat de prijs zal zijn heb ik niet direct gevonden.

Last edited by a moderator:
Leuke update, het lijkt me een te gek ding.
Maar, 5.700 voor de keys, 4.000 voor desktop versie.....
Tjsa, als de keys versie nou eens 3.500 was, zou ik het serieus overwegen.

Op pagina 1 zie ik staan: "Target price point is around 2900 or 3200 depending on cost of materials."
Wat is er gebeurd??

De oorspronkelijke prijs - van de eerste reeks - was lager maar ook toen kwam je met importheffingen op krap vijfduizend euro. Die prijs vond ik toen al te hoog omdat ik er een Waldorf M en een Iridium Keyboard voor kon kopen en dan nog geld overhield.

De sampletijd van 30 seconden is dus niet per sample, maar in totaal. De vertegenwoordiger van Groove zei dan ook dat je het meer moet zien als tof extraatje dan dat het nu een volwaardig sample workstation geworden is. Ben wel onder de indruk van deze synth, klinkt echt goed. Maar €5700 goed?

Hele gave synth dit. Klinkt echt ongelofelijk goed en makkelijk in gebruik qua UI. Je hebt eigenlijk niet of nauwelijks de handleiding nodig. Is er natuurlijk wel een uit de duurdere prijsklasse. Beetje in het Moog One domein. Of het zo’n bedrag waard is blijft een persoonlijk iets. Behringer staat al om de hoek klaar met hun ppg clone. Dus voor ieder wat wils. Zou me
Niet verbazen dat ze het eea hebben afgekeken van de 3rd wave bij aldaar.

Hele gave synth dit. Klinkt echt ongelofelijk goed en makkelijk in gebruik qua UI. Je hebt eigenlijk niet of nauwelijks de handleiding nodig. Is er natuurlijk wel een uit de duurdere prijsklasse. Beetje in het Moog One domein. Of het zo’n bedrag waard is blijft een persoonlijk iets. Behringer staat al om de hoek klaar met hun ppg clone. Dus voor ieder wat wils. Zou me
Niet verbazen dat ze het eea hebben afgekeken van de 3rd wave bij aldaar.
De desk model prijs is een beetje milder.

includes sampling... 30 sec... hmmm das wel mager.
Geen multi sampling met round robin.

Volgens mij knal je het ook allemaal zo naar je computer heen en weer. Dus die 30 sec zou voor mij dan weer geen dealbreaker zijn.

Je kan ook gewoon waves laden, mits mono en 96khz. (Als ik het juist heb gelezen)

Ja,lekker waves laden van de honderden plugins die je hebt.

Wel te gek als dat kan. Echter heb ik nauwelijks plug-ins. De plug-ins die ik heb zijn voornamelijk eq/compressie/fx.

Voor mij zou de vlieger qua preset niet op gaan dus.

Een mono wav file is overigens niet gebonden aan een plug-in. Zou van alles kunnen zijn.

Ik heb een tijdje terug de keyboard versie aangeschaft (in een zeldzame tweedehands kans), zeer goede UI vind ik, (alleen zouden ze de mod destinations best eens gelijkzetten met de naam op de knopjes).
Nog veel aan te ontdekken, maar wavetables van de Virus TI inladen is zeker een leuk experiment. Het gebruiksgemak zet mij wel aan om wat te experimenteren met wavetables en zelf geluiden te maken, wat ik bij VSTs om een of andere reden bijna nooit doe. Wat nu precies bepaalt wat een wavetable geweldig maakt, daar ben ik nog niet achter :-)

Ik heb een tijdje terug de keyboard versie aangeschaft (in een zeldzame tweedehands kans), zeer goede UI vind ik, (alleen zouden ze de mod destinations best eens gelijkzetten met de naam op de knopjes).
Nog veel aan te ontdekken, maar wavetables van de Virus TI inladen is zeker een leuk experiment. Het gebruiksgemak zet mij wel aan om wat te experimenteren met wavetables en zelf geluiden te maken, wat ik bij VSTs om een of andere reden bijna nooit doe. Wat nu precies bepaalt wat een wavetable geweldig maakt, daar ben ik nog niet achter :-)
Er zijn natuurlijk meerdere pluspunten bij een wavetable synth, maar ik kan er alvast eentje noemen. Je kan mooie lange evoluerende tonen maken die (al dan niet in sync) over tijd veranderen. Ideaal voor ambient.

Er zijn natuurlijk meerdere pluspunten bij een wavetable synth, maar ik kan er alvast eentje noemen. Je kan mooie lange evoluerende tonen maken die (al dan niet in sync) over tijd veranderen. Ideaal voor ambient.
Dat zeker, maar ik bedoelde eigenlijk dat ik nog altijd niet doorheb wat een wavetable op zich goed maakt, waarom de ene wavetable maar “meh” klinkt in gebruik en de andere goed. Ik begrijp het concept wel, maar hoe je nu doelbewust een wavetable zou beginnen maken…

Back