Motu M4 kraakt / digitale artifacts

Cornerman

Ouwe rot
Ik heb vandaag mijn Motu M4 binnengekregen, nu ervaar ik het volgende probleem. Bij het afspelen van audio, in Ableton of bijvoorbeeld gewoon Youtube kraakt het geluid willekeurig en produceert een soort digitale artifacts, distortion achtige geluiden. Nu heb ik al gespeeld met de buffers binnen Ableton , nieuwe kabels USB zowel als audio. En heb het op 2 verschillende Mac's geprobeerd. Hetzelfde resultaat.

Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie ? Ik heb namelijk een hekel aan retourneren.

En ik zie vast iets over het hoofd. Tot nu toe nooit problemen gehad met audio interfaces nieuw uit de doos.

Ik heb vandaag mijn Motu M4 binnengekregen, nu ervaar ik het volgende probleem. Bij het afspelen van audio, in Ableton of bijvoorbeeld gewoon Youtube kraakt het geluid willekeurig en produceert een soort digitale artifacts, distortion achtige geluiden. Nu heb ik al gespeeld met de buffers binnen Ableton , nieuwe kabels USB zowel als audio. En heb het op 2 verschillende Mac's geprobeerd. Hetzelfde resultaat.

Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie ? Ik heb namelijk een hekel aan retourneren.

En ik zie vast iets over het hoofd. Tot nu toe nooit problemen gehad met audio interfaces nieuw uit de doos.

sinds de release van deze geluidskaart zijn er inderdaad veel problemen gerapporteerd...

b.v.

ik zie dat er sinds 24 mei, nieuwe drivers zijn, en een nieuwe firmware:

ik heb deze geluidskaart niet, ik kan me herinneren dat enkele medeleden deze wel hebben...

o ik zie dat je een mac gebruikt, het was vooral een probleem op windows (dacht ik).

in de link die ik heb gedeeld, zie ik overigens inderdaad een bijna soortgelijke problematiek, met een mac...

wellicht een firmware upgrade? die van maart 2022?

en de reakties, dit is een korte thread, zijn dubbel, op sommige systemen blijkbaar wel vlekkeloos.

Heb ik ook soms met Youtube voor. (met andere, oudere MOTU setup)
Wel niet in mijn DAW.

Ik denk eerlijk gezegd dat het een probleem in macOS zelf is.. Mogelijk iets met 44 (youtube) vs 48 kHz (daw).. Maar dat is maar een gok natuurlijk.
Heb het bijvoorbeeld ook al gehad met de ingebouwde audio op mijn macbook air M1 terwijl ik Apple TV keek.. Opgelost door globale setting van 44 kHz naar 48 kHz aan te passen en sindsdien daar niet meer gehad.

Eventueel digitale versterker of heel oude Mac?
Maar aangezien je enkel de interface veranderde, vrees ik dat het retourneren wordt...
Heb een M2 op 2019 iMac en zelf nog geen problemen ondervonden. (behalve wanneer ik 'audio hijack' draai en softwarematig begin te routen)

Heb ik ook met 2 geluidkaarten op een oude Macbook.. Maar op mn Mac Mini (iets minder oud) doen ze het wel. Het lijkt alsof ze te weinig stroom krijgen, na een aantal minuten gaat het geluid distorten.. Ik denk dat het in mijn geval te maken heeft met de USB2.0 poort die te weinig stroom geeft..

De Mac's zijn van 2018, de sample rate heb ik ook nog even gelijk getrokken. Ook de firmware van een update voorzien. Ook op een oude 2008 Mac Pro geprobeerd waar een motu 828 MKII aanhangt, de 828 geen enkel probleem. De M4 wel.

Wellicht is het inderdaad een power probleem dat de USB poort te weinig stroom levert zoals @Furious5 aangeeft.
Eens kijken of ik een powered usb hub heb. Wellicht helpt het om die er tussen te zetten.

Edit , geen USB powered hub voorhanden helaas. Eens kijken of ik het ergens op een modernere Mac kan proberen.

Laatst gewijzigd:
Ik was vergeten dat ik een M1 Mac mini heb staan, voor kantoor thuiswerk. Daar ook even geprobeerd, hetzelfde resultaat. Deze gaat terug. Nu even op zoek naar een alternatief, wellicht gewoon een defecte unit, maar na het zoeken op het internet zie ik her en der deze vage problemen opduiken. Iets zegt mij dat als ik een vervanging krijg ik tegen hetzelfde euvel aan ga lopen.

Toch maar voor een powered interface gaan.

Vervelend. Heb een MOTU M2 en nog geen enkel probleem gehad.
Ik heb al jarenlang motu interfaces, eigenlijk nooit problemen gehad, op een oude unit die stuk ging na. Maar dat is normaal. Het verbaasd mij ook een beetje eerlijk gezegd.

Back