Is er nu eindelijk een daw-controller die werkt?

Hoe staat het er nu voor, 2 jaar na dato? Ik zie dat Icon het afgelopen jaar de P-serie en de V-series heeft uitgebracht.
P1-M-1.png
Lijkt meer van hetzelfde, maar dan met andere knopjes. Ik ben inmiddels over op Softube console 1 en heb de behringers op het moment in de kast staan. Afhankelijk van de prijs zet ik de nieuwe Softube fader bij straks. Betekend wel dat ik de jog mis van de x-touch, maar vind de Softube software wel echt top werken.

ik heb twee jaar de x-touch gehad (staat nu te koop, btw). in combinatie met Reaper en DrivenByMoss. Werkt als een tierelier. Zelfs de track colors worden meegenomen naar de controller. Je hebt echt alleen maar iets aan een controller als je ook gewend bent om live te mixen. Anders heeft ie weinig meerwaarde. Dan kun je beter automation en envelope lijnen tekenen. Ben sinds een paar maanden over op SSL UF8. Is mooier (en met soepelere faders) maar SSL wil graag dat je met hun eigen middleware je DAW aanstuurt (hoeft niet per se). En je kunt drie verschillende DAW's koppelen met de UF8. Da's ook wel handig. Ik gebruik nu CSI als middleware. Dat is iets complexer dan DrivenByMoss maar werkt verder prima. Naast de controller gebruik ik overigens ook een StreamDeck voor alle mogelijk keyboard shortcuts. Superhandig.

Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd de afgelopen 20 jaar en voor mij werkt het Softube spul het beste. Vooral de MK3. Ben ook heel benieuwd naar de (prijs van) de fader editie. Moet je wel even kijken of je DAW 100% compatible is, want is het behelpen. Daarnaast gebruik ik ook een streamdeck voor allerlei taken en Push 3 met Ableton werkt ook erg goed vind ik.

Wat maakt die streamdeck handiger dan de keyboard shortcuts?
Is wat makkelijker te navigeren als je veel shortcuts hebt, doordat je er plaatjes bij kan zetten. Hij kan ook veel meer dan shortcuts aanroepen trouwens. Bijvoorbeeld het laden van plugins of hele tracks (in Ableton) werkt erg fijn. Ik bedien er ook mijn monitor systeem mee. Hij schakelt ook om per DAW. Zo hebben Bitwig en Ableton een eigen set bij mij.

Is wat makkelijker te navigeren als je veel shortcuts hebt, doordat je er plaatjes bij kan zetten. Hij kan ook veel meer dan shortcuts aanroepen trouwens. Bijvoorbeeld het laden van plugins of hele tracks (in Ableton) werkt erg fijn. Ik bedien er ook mijn monitor systeem mee. Hij schakelt ook om per DAW. Zo hebben Bitwig en Ableton een eigen set bij mij.
precies, ik hoef dus niet meer ctrl-alt-shift-page up te gebruiken. ik heb iets van 60 shortcuts gegroepeerd in groepjes van 20 buttons al naar gelang wat ik aan het doen ben. opnemen, track editen, item editen, videowerk, renderen, etc. ik heb rechts mn muis, midden de faders en links alle shorcuts onder mn handen. Het kost even wat tijd om de muscle memory op te bouwen en het is ook belangrijk om na te denken welke shortcuts je het meest gebruikt. maar als je eenmaal een week verder bent hoef je nog nauwelijks je toetsenbord aan te raken.

Mag ik deze discussie reanimeren? Ben erg benieuwd of er inmiddels al meer Synthforummers ervaring hebben met de Softube Console (Fader dan wel Channel, MKII dan wel MKIII) in combi met Ableton (Windows). En: of er nog andere of betere alternatieven zijn, zoals die van SSL.

Minder schermtijd was een van mijn goede voornemens voor 2025, vandaar.

Ik heb onlangs de Novation Launchkey 49 aangeschaft, maar ik moet eerlijk zeggen dat het apparaat me behoorlijk teleurstelt. Ondanks de frisse look en wat kleine updates, voelt deze MIDI-controller qua technologie nog steeds aan alsof hij uit 2008 komt. Er is weinig tot geen echte innovatie doorgevoerd ten opzichte van oudere modellen of concurrenten.
Het gebrek aan innovatie in deze tech is ronduit verbijsterend! Nog steeds geen automatische plug-in detectie en het automatisch toewijzen van knoppen aan plug-in parameters. Nog steeds niet!!

Voor Ableton heb je ook STC selected track control. Dat werkt per geselecteerde track. Het is een beetje programmeren, maar het werkt wel erg relaxed als het klaar is. Je kan endless encoders dan mappen voor volume, pan, sends en de macro knoppen van racks. Je kan tracks navigeren en de devices/racks navigeren, zoomen etc. Ik heb de Xtouch mini (lekker klein ding) zo geprogrammeerd met Bome Midi Translator.

Bij controllers die over meerdere tracks gaan ben ik toch altijd een beetje aan het zoeken welke track het is. Alleen de geselecteerde track bedienen werkt dan handiger/sneller voor mij.

Ik heb onlangs de Novation Launchkey 49 aangeschaft, maar ik moet eerlijk zeggen dat het apparaat me behoorlijk teleurstelt. Ondanks de frisse look en wat kleine updates, voelt deze MIDI-controller qua technologie nog steeds aan alsof hij uit 2008 komt. Er is weinig tot geen echte innovatie doorgevoerd ten opzichte van oudere modellen of concurrenten.
Het gebrek aan innovatie in deze tech is ronduit verbijsterend! Nog steeds geen automatische plug-in detectie en het automatisch toewijzen van knoppen aan plug-in parameters. Nog steeds niet!!

Ik herken wat je zegt, bobaphat. Zelf heb ik de Novation Launchkey mkIV. In principe kan ik hiermee álles aansturen in Ableton, maar toch: eerst mappen, dan onthouden welke knop wat bestuurt (al kun je spieken met Shift, maar toch) om dan uiteindelijk toch maar gewoon met de muis die schuif of knop op het scherm aan te passen. Ik zoek iets dedicateds. Die Softube Console klinkt daarom zeer interessant.

Is het niet ook een kwestie van jezelf een workflow aanleren? Ik werk met een Faderport, Launch Control XL en Novation Impulse midi-keyboard met de nodige knoppen en schuiven. Dat bevalt prima. Voor veelgebruikte functies in mijn DAW heb ik verder sneltoetsen ingesteld. En ik plak stickers onder knoppen om te onthouden waar ik ze aan heb gemapt.

Ik héb toch maar een faderfox pc12 aangeschaft. Heb nu 12 tracks dus 12 groepen dienik vast gemapped heb in live. Daar naast heb ik met mn akai mpk261 die selected track controle waar mee ik geselecteerde tracks bestuur die in die groepen zitten. Dus de set up is nu dus een 12 tracks mixer die is vast. En de rest blijft flexibel (is best of both worlds voor mij.) nu nog op zoek naar een mx12 voor de faders.

Heb je de Mk4?
Ik vind hem best ok, al zijn er wel punten die beter kunnen.
Ik heb wat contact gehad met support van Novation en sommige dingen zijn binnen Ableton niet mogelijk voor 3rd party manufacturers.
Zo zouden ze bij het armen van een track heel even de track naam laten zien (staat in de manual), maar dat gebeurt niet (alleen bij selecteren, toont hij de track name).
Maar dat heeft Ableton (nog) niet vrijgegeven.
Net zoals preset browsen. Dat schijnt dus ook alleen voor de Push te zijn weggelegd. Het enige wat je kunt is de pijltjestoetsen + enter uitsturen met een custom pad mode.
Of dat waar is, weet ik niet, maar ik vind de Novation support doorgaans niet 'kluitje in het riet'.

Laatst gewijzigd:
Is het niet ook een kwestie van jezelf een workflow aanleren? Ik werk met een Faderport, Launch Control XL en Novation Impulse midi-keyboard met de nodige knoppen en schuiven. Dat bevalt prima. Voor veelgebruikte functies in mijn DAW heb ik verder sneltoetsen ingesteld. En ik plak stickers onder knoppen om te onthouden waar ik ze aan heb gemapt.
Die Launch Control lijkt me ook heel interessant (mede vanwege de prijs)! Gebruik je de faders dan in 'pick-up' mode, zodat je je mix niet verknoeit als de faders in een andere stand staan, bijvoorbeeld als je aan twee nummers tegelijk werkt?

Die Launch Control lijkt me ook heel interessant (mede vanwege de prijs)! Gebruik je de faders dan in 'pick-up' mode, zodat je je mix niet verknoeit als de faders in een andere stand staan, bijvoorbeeld als je aan twee nummers tegelijk werkt?
Ik wel. Wel een minpunt tov motorized. Maar wel beter dan de muis moeten pakken als ik live jam / speel.

Zo'n fader controller (zonder motor) lijkt me handig voor live en/of als je met een fixed aantal kanalen werkt die altijd op dezelfde plek zitten. Voor productie en het werken met meerdere projecten (8++ kanalen) is motorized wel echt zoveel fijner.

- Zelf heb ik een Mackie control gehad, die vond ik veel te lomp (in grootte).
- Icon platform M: lekker formaat, maar vond het niet lekker werken en niet echt fijne schermpjes. Als ik mn arm op de behuizing rustte, werkte de faders niet goed, waardoor ik moest opletten bij het gebruik.
- Behringer X-touch icm met extender: top combo. Je hebt wat aanpassingen nodig in het script, zodat de selectie ook mee gaat als je met de muis iets doet, maar dat is op inet wel ergens te vinden. Neemt wel ook een hoop ruimte in.

Nu heb ik de console 1mk3 combo en dat werkt echt het allerlekkerst. 10 faders op een rij blijkt een mooi aantal en de feedback op alle schermpje is echt top. Daarnaast werkt de software van softube super en is het heerlijk om voor de meeste zaken geen plugins meer te hoeven kiezen/bedienen met een muis. Alles voelt heel degelijk en ziet er ook mooi uit EN neemt niet zo heel veel plaats in. Het enige nadeel wat ik nog zie is dat de faders niet aan de groepen denken van Ableton. Bij de x-touch, als je een groep in klapte, kreeg je daar 1 fader voor, maar bij de console fader blijven de ingeklapte faders ook allemaal nog aanwezig. Dat is soms wel eens irritant en hopelijk fixen ze dat nog een keer, het kan namelijk dus wel.

Nu heb ik de console 1mk3 combo en dat werkt echt het allerlekkerst. 10 faders op een rij blijkt een mooi aantal en de feedback op alle schermpje is echt top. Daarnaast werkt de software van softube super en is het heerlijk om voor de meeste zaken geen plugins meer te hoeven kiezen/bedienen met een muis. Alles voelt heel degelijk en ziet er ook mooi uit EN neemt niet zo heel veel plaats in. Het enige nadeel wat ik nog zie is dat de faders niet aan de groepen denken van Ableton. Bij de x-touch, als je een groep in klapte, kreeg je daar 1 fader voor, maar bij de console fader blijven de ingeklapte faders ook allemaal nog aanwezig. Dat is soms wel eens irritant en hopelijk fixen ze dat nog een keer, het kan namelijk dus wel.

Komt dat niet gewoon omdat de controller naar de plugins kijkt die op elke track staat? Wat nou als je (zeg) de eerste 4 tracks standaard groups maakt (met plugin, maar onderliggende tracks niet)?

dat zou inderdaad kunnen, maar ik heb/wil op elke track console 1 staan. Volgens mij is het standaard mackie control dat wanneer je op de select knop van een group track (dubbel) klikt, dat ie dan in Ableton inklapt en ook de onderliggende tracks weg haalt van je faders. Moet zeggen dat ik er niet heel veel lastig van heb, maar het zou wel fijn zijn als ze dat een keer fixen.

Back