De Marktplaats-oplichter wordt lui

Jammer om te zien dat het op kleinanzeigen ook steeds meer gebeurt.. Ik had laatst bijna een gitaar gekocht daar.. toch de communicatie verliep heel raar. Had gevraagd of de tremelozwengel er ook bij zat. Ja was het antwoord.. ik om een foto vragen maar steeds geen reactie.. later een bericht van Kleinanzeigen zelf dat het mogelijk een gehacked account was.. toch wel blij dat ik er niet mee in zee ben gegaan. De verkoper waar het account ooit van was had wel degelijk een gitaar verleden.. Prijs was niet bijzonder laag... eigenlijk geen red flags voor de rest.. maar die communicatie sprak boekdelen.
Ik doe meestal wel een fotocheck met een bepaald detail of een filmpje, liefst whatsapp videocall om het makkelijk te houden.. maar mensen maken ook met alle liefde een filmpje tegenwoordig.. dan weet je ook dat ze niet de intentie hebben om je op te lichten..

(...) Dezelfde tekst als in februari en mei, weer doen alsof koopbescherming mogelijk is, maar alleen Paypal accepteren. Opnieuw gemeld natuurlijk, maar voorheen Ebay heeft er wel steeds een dag voor nodig.

Bekijk bijlage 3835808Bekijk bijlage 3835809

En dan met exact dezelfde foto's en tekst een Roland MKS-50 een paar uur later voor 400 aanbieden ipv 1063 euro. Originele advertentie is ook nog niet weggehaald.

mfg.jpg

Misschien een domme vraag, kan niet in de hoofden kijken van oplichters. Maar waarom vragen ze altijd te weinig? als je dan wilt oplichten waarom dan niet tegen de hogere reële prijs, een prijs die kennelijk vertrouwwekkender is dan de (te) lage prijs.

Ze kunnen allemaal opzoeken wat iets waard is, en worden vaak geblocked en verwijderd n.a.v. meldingen. Je zou verwachten dat ze dan hun methode aanpassen, en de reële prijs hanteren om mensen te lokken.

Misschien een domme vraag, kan niet in de hoofden kijken van oplichters. Maar waarom vragen ze altijd te weinig? als je dan wilt oplichten waarom dan niet tegen de hogere reële prijs, een prijs die kennelijk vertrouwwekkender is dan de (te) lage prijs.

Ze kunnen allemaal opzoeken wat iets waard is, en worden vaak geblocked en verwijderd n.a.v. meldingen. Je zou verwachten dat ze dan hun methode aanpassen, en de reële prijs hanteren om mensen te lokken.
Op zich klopt dat, maar met een lage prijs wordt de FOMO maximaal aangewakkerd en worden mensen gedwongen om snel en impulsief te reageren. Want stiekem hopen we allemaal een CS-80 orgeltje bij de kringloop te vinden voor 50 euro toch?

dat 12 jarig account zal wel gehacked zijn...
ik heb een MP account voor 17 jaar en krijg meerdere keren per week bericht dat er een herstelcode is aangevraagd voor een passwoord reset.

Hoe kan het dat deze gast al 12 jaar actief is op Marktplaats dan?
Gehackte accounts.

Teveel mensen gebruiken helaas nog steeds één (te kort) wachtwoord bij hun vaste mailadres voor de vele online diensten, dus er hoeft maar één datalek te zijn en al je accounts zijn gecompromitteerd. En die accounts worden dan weer doorverkocht aan een Marktplaats-boef. Flinke

Check maar eens op haveibeenpwned.com of je gegevens al eens gelekt zijn.

ik heb een MP account voor 17 jaar en krijg meerdere keren per week bericht dat er een herstelcode is aangevraagd voor een passwoord reset.
Interessant, maar hoe denken ze hier dan verder mee te komen?
Dan moet je email toch ook eerst gecompromiteerd worden, of zie ik iets over het hoofd ?

Het is gewoon een numbers game. Ze proberen het 1000 keer als er 10 happen voor ze gesnapt worden dan is dat de winst. Account wordt geblokkeerd en op naar de volgende.

Goede docu, en podcast.

Is er geen maatschappelijke case te maken, dat MP een zekere rol vervult, en dat de veiligheid belangrijker is dan hun (luie) Business model?

Ofwel, dat iemand MP gaat manen te stoppen met de anonimiteit; wat duidelijk een rode draad is t.a.v. de oplossing.

Hoeveel schade (van ripdeals met ernstige gevolgen tot oplichting) zou zijn voorkomen als de anonimiteit er niet was? Ofwel MP voert het in, of de stekker gaat er uit, kies maar. Doorgaan zoals t nu gaat, is geen optie.

Dat zou ik graag zien gebeuren, de 2e hands markt valt onder duurzaamheid.. als duurzaam niet veilig kan, dan zou je dit aan de case kunnen toevoegen. Ook kost MP de maatschappij, de politie inzet, geld.

Dit is niet gratis:

Laatst gewijzigd:
Ofwel, dat iemand MP gaat manen te stoppen met de anonimiteit; wat duidelijk een rode draad is t.a.v. de oplossing.
Anonimiteit op het internet is een heel lastig probleem: Als iemand is ingelogd met een bepaalde geverifieerde account, wil dat namelijk niet zeggen dat deze persoon daadwerkelijk achter de computer zit. Het kan ook een overgenomen account zijn. Of nog geavanceerder: een computer die bediend wordt via screen sharing of malware. En ja, dat gebeurt regelmatig, zeker in de bankfraude hoek, omdat de 'simpele aanvallen' daar niet meer werken. Detectie is ook lastig, omdat je te maken hebt met een bekend apparaat op een bekende locatie, die tóch niet te vertrouwen valt.

Iets als het verplicht instellen van two-factor-authentication zou al helpen, dan zijn gelekte accounts een stuk minder makkelijk over te nemen. Geen heilige oplossing, maar iedere stap in de goeie richting is er één. Dan mag je wel je overbuurvrouw gaan helpen met inloggen, en vaak krijg je bij te veel drempels weer uitdagingen qua gebruiksvriendelijkheid.

Laatst gewijzigd:
Daar heb je ook gelijk in, het zal altijd een meerlaagse oplossing zijn met de eerste en laatste laag: Je eigen gezonde verstand en kennis over fraude/oplichting.
Schijnveiligheid is dan vaak onveiliger dan onveiligheid zelf, het heeft een grotere impact, omdat je een bepaalde (te hoge) verwachting had. Als het dan mis gaat, gaat het goed mis.

Daarentegen, als iets al onveilig is, dan reken je erop en ben je (hopelijk) meer alert. Soms wordt een kruispunt veiliger als de stoplichten buiten werking zijn :D Lastige materie!

Laatst gewijzigd:
Als advocaat van de duivel toch even een nul-hypothese formuleren :
Resulteren open platforms zoals marktplaats in meer schade door fraude dan de meer dichtgetimmerde platforms zoals bijvoorbeeld ebay? Daar wordt tocht ook stevig gescamd, of is dat verleden tijd?

Anonimiteit op het internet is een heel lastig probleem: Als iemand is ingelogd met een bepaalde geverifieerde account, wil dat namelijk niet zeggen dat deze persoon daadwerkelijk achter de computer zit. Het kan ook een overgenomen account zijn. Of nog geavanceerder: een computer die bediend wordt via screen sharing of malware. En ja, dat gebeurt regelmatig, zeker in de bankfraude hoek, omdat de 'simpele aanvallen' daar niet meer werken. Detectie is ook lastig, omdat je te maken hebt met een bekend apparaat op een bekende locatie, die tóch niet te vertrouwen valt.

Iets als het verplicht instellen van two-factor-authentication zou al helpen, dan zijn gelekte accounts een stuk minder makkelijk over te nemen. Geen heilige oplossing, maar iedere stap in de goeie richting is er één. Dan mag je wel je overbuurvrouw gaan helpen met inloggen, en vaak krijg je bij te veel drempels weer uitdagingen qua gebruiksvriendelijkheid.
Yep 2-factor authenticatie is een optie. Helaas niet altijd heilig door een eventuele MIM-aanval (Man in the middle) De authenticatie wordt dan omgeleid naar een nepportaal waar een hacker achter verscholen zit (dat portaal ziet er alsnog hetzelfde officieel uit)

Daar heb ik nog nooit last van gehad en ik zit er al 20 jaar.

Back