Beter horen wat er gebeurt?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

Om mezelf te verbeteren, maak ik vaak dingen na. Met name beats, want ik streef ernaar zo weinig mogelijk sample packs te gebruiken. Van namaken leer ik veel, en ik kan goed luisteren, al zeg ik het zelf 😀 Maar niet altijd.

Soms hoor ik niet precies wat er speelt. Meestal kom ik er dan alsnog uit, door een stuk vertraagd af te spelen. Bijvoorbeeld in YouTube met de afspeelsnelheid op 0.75. Maar zijn daar nog andere manieren voor?

Bestaande loops van packs namaken kan natuurlijk ook, maar dan mis je de context. Het gaat mij erom dat ik regelmatig iets hoor dat 'werkt'. En dan wil ik weten waarom.

Als jullie tips hebben, hoor ik het graag 👍

P.S. Van deze serie heb ik ook al veel geleerd, bestaande beats nabouwen en dan naar je hand zetten. In combinatie met XO van XLN Audio biedt dat heel veel nieuwe mogelijkheden en inzichten.

Laatst gewijzigd:
Je kan Audacity installeren als je dat al niet hebt. Dan kan je vaak al de beats zien.
Je kan dan ook een bandfilter gebruiken of frequentie analyse op je signaal toepassen.

Wanneer bv een sequence stereo zeer complex in mekaar steekt, het linker en rechterkanaal apart afspelen :eureka:. Zo wordt je brein niet zo erg misleid en lijken de noten plots veel eenvoudiger dan verwacht en blijkt dat vooral de verschuiving in tijd de complexiteit opwekt.

Zo wordt je brein niet zo erg misleid en lijken de noten plots veel eenvoudiger dan verwacht en blijkt dat vooral de verschuiving in tijd de complexiteit opwekt.
Mooie! Dat is ook vaak met delay, dan blijkt de sequence zelf eenvoudig.

Ik heb ook nog even gespeeld met loops in een slicer tool, dan hoor je de individuele noten goed. En long versions beuisteren op YouTube werkt ook goed. In het intro en outro hoor je de beats vaak zonder bas en extra instrumenten.

Ik vind deze tools erg handig:

1. Phrase Trainer. Slowdown music. Loop. Transpose. Best practice app for musicians!

2. deCoda - zplane plug-ins

Het gaat mij erom dat ik regelmatig iets hoor dat 'werkt'. En dan wil ik weten waarom.

Hoe vaker je l a n g z a m e r naar muziek luistert om zaken in noten uit te schrijven en/of gewoon om te leren naspelen, des te sneller herken je welke kant een muzikant opgaat. Je krijgt er meer 'voeling' bij en je gaat zaken als toonsoorten, akkoorden en ritme et cetera sneller herkennen en begrijpen WAAROM dat werkt. Veel naar verschillende muzikanten en stijlen luisteren, ook als dat niet binnen je genre of smaakt past. Van Frank Zappa tot Tiësto en alles wat ertussen zit. Dat geeft je eigen muziek ook meer context. En dat is ook maar een mening... ;-)

Een audio-to-midi conversie kan ook nuttig zijn. Dan kun je bijvoorbeeld een drumloop omzetten in midi noten en daar dan weer je eigen sounds aanhangen. En je hebt een visuele representatie op de grid van je track.

ben geen softw fan maar mss toch maar eens overwegen: vers vd pers

audio 2 midi met je daw - om te ontleden vast ook ok - laat ons hopen dat 't beter werkt dan wat ableton zelf al kan

In dit verband ook te noemen: Melodyne (van Celemony).

Ook prima te gebruiken voor analyse (en desgewenst voor verdere correctie/tweaking/misvorming/etc;
mogelijk zijn er op deze manier nog nadere details naar boven te halen door wat 'vooraanstaande gordijnen' opzij te schuiven).

Die heb ik, maar ik doe er weinig mee, zat bij Studio One. Hoe zou je hem dan inzetten?

'Loslaten' op een audio-fragment (even experimenteren welke 'mode' de beste resultaten geeft) zodat je ziet wat er aan noten/melodie&/akkoorden in zit.
Maar mogelijk is dit niet precies wat je zoekt.

ik heb al ondervonden dat zoeken naar x je op een pad zet dat mogelijk niet juist is, maar gewoon verder gaan op dat niet juist pad levert resultaat op wat ik anders nt zou bereiken en het is géén cover meer :)

Maar mogelijk is dit niet precies wat je zoekt.
Aah, zo. Ik kan op gehoor spelen en heb melodieën en akkoordprogressies vaak zo te pakken. Als je de baslijn meespeelt, kun je de akkoorden er zo bij bedenken.

Ik vind het vooral lastig op detailniveau. Neem deze oude trance-track, die knalt er op 1:30 ontzettend lekker in. Dat probeerde ik na te maken, maar mijn eerste neiging is om heel veel partijen te stapelen. Terwijl het volgens mij veel makkelijker is en de drive uit het ritme komt. Ik kan mij voorstellen dat zo'n Peel daar ook bij helpt. Wat hoor ik nu eigenlijk en wat maakt dat het zo drived?

Zelf layeren al geprobeerd?

Dus dat je in je daw op spoor 1 de drums zet die je na wilt maken en dsn op de overige sporen kicks, snares, et cetera zet en dan af en toe spoor 1 muten? Dat deed ik vroeger nog wel eens.

Of zelf meespelen op mn mpc, geeft ook nogal eens wat inzicht. Moet met een midicontroller/keyboard ook lukken.

Aah, zo. Ik kan op gehoor spelen en heb melodieën en akkoordprogressies vaak zo te pakken. Als je de baslijn meespeelt, kun je de akkoorden er zo bij bedenken.

Ik vind het vooral lastig op detailniveau. Neem deze oude trance-track, die knalt er op 1:30 ontzettend lekker in. Dat probeerde ik na te maken, maar mijn eerste neiging is om heel veel partijen te stapelen. Terwijl het volgens mij veel makkelijker is en de drive uit het ritme komt. Ik kan mij voorstellen dat zo'n Peel daar ook bij helpt. Wat hoor ik nu eigenlijk en wat maakt dat het zo drived?

Het drived mede zo omdat er dikke multiband compressie op zit. Deze hele track zit verder bomvol noise effecten.En als de drums er in komen na de breakdown zit er op de eerste tel van de maat een geluidseffect, een hit met heel veel reverb. Noise kan voor veel drive zorgen in muziek.

Neem deze oude trance-track, die knalt er op 1:30 ontzettend lekker in. Dat probeerde ik na te maken, maar mijn eerste neiging is om heel veel partijen te stapelen.
Wat ik hoor is een bassequence die afloopt, een snare op de 2 en 4 en een clap of zoiets die ook op de 4 zit en een hihat op elke tel, da's een beetje de basis volgens mij.
Er is een plug in die beats opknipt in layers qua frequentie als je er een clip in gooit, dan zie je in ieder geval een soort van ritmische basistrack en hou je het basic qua ritme.
Regroover, je hebt er twee van: essential en pro, misschien is dat wat als hulpmiddel; regroover
Dat kan op zich misschien van pas komen als je de neiging hebt om het al gauw vol te stoppen.
Je kan dan zelf eventueel ermee gaan schuiven voor andere patterns en ook verschillende andere dingen.

Laatst gewijzigd:
Back