Naam houden of wijzigen, wat zou jij doen?

Oh ja, heel herkenbaar. Zowel onze band als mijn 'eigen' naam is totaal niet uniek en zeer slecht bedacht met de wetenschap van nu.
Switchen kan natuurlijk.

DJ Defacto (een beetje vloeken in de kerk van iemand die meer doet dan draaien natuurlijk, maar het allitereert wel lekker)
The Defacto.
Bombario klinkt trouwens echt goed. Ook in het Engels.
Lekker bombastisch.
Mario Bombario.
Techfacto
Defachno
Defacto Techno (die is nog niet geregistreerd)

De URL kun je natuurlijk ook best creatief me omgaan.
Defac.to (ook heel geinig om iets aan vast te plakken www.defac.to/dance)

Maar het gaat mogelijk meer om spotify enzo. Daar vind je ook de kust en keur aan namen helaas.
Nog geen defactotechno trouwens :)
Enfin, creativiteit te kust en te keur hier. Aan de artiest de keus.

Je kunt altijd nog voor de Italiaanse versie (Italo?) gaan: DiFacto
Ik zou zelf als graadmeter nemen hoeveel hits je krijgt in Google als je de term/naam zoekt. Als je veel resultaten krijgt weet je dat je ergens in die berg aan resultaten terecht gaat komen als mensen je zoeken. Persoonlijk vind ik De Facto te generiek, het is een algemene term. Bombario klinkt mij origineler in de oren.

Is het wat om een poll uit te schrijven? Dan kies ik voor Bombario. Ik vind dat een geestige naam die me doet denken aan Vlaamse humoristische strips. Geen idee waarom. Ik voel het tegenovergestelde bij De Facto, een prozaïsche naam die letterlijk verwijst naar feiten en daarom weinig aan de verbeelding overlaat.

Met dubbele namen op Spotify en andere platforms ben ik helaas ook bekend. Ik was in 1989 de eerste en ik heb erover gedacht mijn naam als merk te registreren maar registratie was een kostbare zaak en gaf geen garantie dat er geen inbreuk op mijn recht zou worden gemaakt. Nu zijn er minstens twee die mijn naam misbruiken, de ene is een Rus, die popmuziek maakt :z. Ik heb hem nog voor de oorlog in zijn eigen taal gevraagd een andere naam te kiezen maar daarop heeft hij niet gereageerd. De andere is een Japanner, die ook elektronische muziek maakt, zij het een totaal andere stijl.:gaap: Dat was wel een keer te verwachten met een Japanse naam. Gelukkig heb ik er geen last van getuige de resultaten van zoekopdrachten in een bekende zoekmachine.

Wat leuk! Toen was ik 20 ofzo en inmiddels zijn we 25 jaar verder 😲 Ik heb de LP hier ingelijst in de kast liggen. Stuk leuker dan wat eentjes en nulletjes op een digitaal platform.
Klopt het dan toch dat jij ooit op de Future Music disc stond? Dat dacht ik steeds al. Dan heb ik je ook zeker gehoord in die tijd.

Ot: De Factor is goed, lekker Nederlands, leent zich voor allerlei leuke dingetjes. Zoals een zomeralbum uitbrengen dat "Factor 30" heet of een zijstap naar een fabriek (factory) ...

2e keus zou gewoon "Bombario" zijn. Goede, duidelijke naam die je in elkaars oor kunt schreeuwen tijdens je liveshow en met een mooie achterliggende betekenis.

Dacht ook nog even aan "DePhacto" maar dat moet je dan weer spellen.

Qua perspectief: er was ooit een band die zich "Is ook schitterend" noemde, ook nog afgekort naar IOS. My god.. En nog succes hebben ook! Dus er is nog hoop! ;)

Is het wat om een poll uit te schrijven? Dan kies ik voor Bombario. Ik vind dat een geestige naam die me doet denken aan Vlaamse humoristische strips. Geen idee waarom. Ik voel het tegenovergestelde bij De Facto, een prozaïsche naam die letterlijk verwijst naar feiten en daarom weinig aan de verbeelding overlaat.

Met dubbele namen op Spotify en andere platforms ben ik helaas ook bekend. Ik was in 1989 de eerste en ik heb erover gedacht mijn naam als merk te registreren maar registratie was een kostbare zaak en gaf geen garantie dat er geen inbreuk op mijn recht zou worden gemaakt. Nu zijn er minstens twee die mijn naam misbruiken, de ene is een Rus, die popmuziek maakt :z. Ik heb hem nog voor de oorlog in zijn eigen taal gevraagd een andere naam te kiezen maar daarop heeft hij niet gereageerd. De andere is een Japanner, die ook elektronische muziek maakt, zij het een totaal andere stijl.:gaap: Dat was wel een keer te verwachten met een Japanse naam. Gelukkig heb ik er geen last van getuige de resultaten van zoekopdrachten in een bekende zoekmachine.
Ik wil niet veel zeggen maar: Japanese destroyer Akikaze - Wikipedia

Razende Rutger.

:okdan:

Mooi draadje, heb het nooit benoemd, want je kunt er inderdaad lastig omheen.. maar je was voor mij inderdaad een producer die zich ook zo had genoemd... was vroeger fan van The Mars Volta, een band die is ontstaan uit een band met de naam.... je raadt het al..... De Facto. Misschien nog een leuke tip voor dub-headz, maar dat terzijde..

Wat nog kan trouwens... via je oude "gevestigde" naam je nieuwe naam introduceren.. heb ik al vaker gezien... "De Facto presents: Razende Rutger -- Ik ga hard en je weet het"

Het moet een beetje mysterieus zijn, dat past bij wat ik wil uitstralen. Daarom ook het artwork en ik gebruik veel fantasy-plaatjes. Daar past De Facto ook goed bij, het heeft iets Middeleeuws.
Bombario past daar ook wel weer bij in zijn eigenzinnigheid vind ik, en het is nog niet eerder gebruikt. Maar uiteindelijk moet het ook goed voelen voor jou, en het lijkt alsof dat station gepasseerd is voor deze naam

Bombario klinkt voor mij, naast het Nederlandse "bombarie" (wat ik erg geschikt vind als je wel houdt van muziek met wat pompeuze climaxen of dikke drums :)) ook naar het Portugese "Bombordo" (bakboord) en dus naar exotische vervlogen tijden van galjoenen en piraten. Niet slecht als je het een beetje mysterieus wil hebben. En met de gedachte "bombardier" zit je op die beide tegelijk. Dus ik vind Bombario zeker niet slecht. Je onthoudt het ook redelijk makkelijk.

En als je er dan toch een muggensupersawkermistrancezomerhit uit weet te knallen, komt die gewoon onder de naam Balearic Bombario, natuurlijk.

Klopt het dan toch dat jij ooit op de Future Music disc stond? Dat dacht ik steeds al. Dan heb ik je ook zeker gehoord in die tijd.
Klopt ja, met een demo die ik op cassette had opgestuurd. Josh Wink stond op de omslag... zo lang geleden dus 😁

Ot: De Factor is goed, lekker Nederlands, leent zich voor allerlei leuke dingetjes. Zoals een zomeralbum uitbrengen dat "Factor 30" heet of een zijstap naar een fabriek (factory) ...
Leuk, niet aan gedacht. Neem ik mee. Sowieso hak ik dit weeekend de knoop door en ik wil een domeinnaam registreren. Dank voor het meedenken!

Wat nog kan trouwens... via je oude "gevestigde" naam je nieuwe naam introduceren.. heb ik al vaker gezien... "De Facto presents: Razende Rutger -- Ik ga hard en je weet het"
Slim, neem ik mee!

Nu zijn er minstens twee die mijn naam misbruiken.
Balen is dat. Bij Bombario is dat gelukkig nooit gebeurd, maar bij De Facto heb je er wel 10 met dezelfde naam. De cabaretier Stefan Pop kreeg er ook ooit mee te maken. Erg grappig, dit 😁

De URL kun je natuurlijk ook best creatief me omgaan.
Defac.to (ook heel geinig om iets aan vast te plakken www.defac.to/dance)
Creatief! Niet aan gedacht, neem ik mee.

En als je er dan toch een muggensupersawkermistrancezomerhit uit weet te knallen, komt die gewoon onder de naam Balearic Bombario, natuurlijk.
Een extra reden om er een te maken 😁

Ook heel erg bedankt voor alle anderen, die de moeite namen om te reageren. Super! 👌👌👌

Ik wil niet veel zeggen maar: Japanese destroyer Akikaze - Wikipedia
Ik weet niet wat je wilt zeggen maar er was zelfs een serie oorlogsschepen met 風 kaze (wind) in de naam. Maar mijn inspiratiebron was niet dat schip maar Japanse natuurpoëzie. Veel vrediger. De herfstwind wordt geassocieerd met een bepaalde gemoedsstemming en dat beviel me wel. Bovendien lag ik met de letter A vooraan in de platenbak met elektronische muziek. Het wordt je duidelijk als je het openingsstuk Akikaze no uta (Autum wind song) van mijn binnenkort te verschijnen album Global Textures beluistert. Genoeg zo want deze draad gaat over Bombario. Met een B ook een goede plek in de platenbak.

Zou mij er niet te druk over maken.
In mijn beleving is herkenbare artwork belangrijker.
Zodat “men” op een platform zien dat jij het bent , ipv een van de anderen met vergelijkbare naam.

Wellicht dat een toevoeging iets zou kunnen zijn, met het zelfde ritme?
De Facto Pays-bas. Of iets soortgelijks?

Back