Jup 6 voor 5k

De Jupiter 6 is echt wel een sub vlaggenschip synth van Roland. lag in de winkel op hetzelfde moment als de Jupiter 8 voor de helft van de prijs. Beiden zijn uit productie gegaan in 1985.

Precies, dat bedoelde ik ook (weet ff niet of je me verkeerd begreep).

Kwalitatief was Roland in de 80s echt superieur. De printplaten van de jp6 zijn zo netjes georganiseerd. Dat heb ik nog in geen andere synth zo gezien.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Mijn favoriete sampler, groovedinges qua looks is nog steeds deze.. die kleurtjes, die tape-recorder style transport knoppen en dat fluorisirerend display.. :luv: maar ik werk toch liever met een Elektron sampler... :D

Bekijk bijlage 3827363
Ik vind de jp6 prachtig, maar toch vind ik de jp8 net iets mooier. Erg mooie warme kleurcombinatie. Maar dat coole kille van de jp6 ook echt heel mooi.

De 106 is ook in een donkerdere versie uitgekomen. Ik had zelf een lichgrijzr, maar die donkere is ook erg mooi.

Su700 is idd erg mooi. Ik moet nog steeds nieuwe alps halen om te vervangen. Die van mij schieten alle kanten op.
Heerlijke sampler qua sound, maar ook erg quirky. Heb m nooit goed als phrase sequencer (a la speedy j bijv) kunnen gebruiken.

Precies, dat bedoelde ik ook (weet ff niet of je me verkeerd begreep).

Kwalitatief was Roland in de 80s echt superieur. De printplaten van de jp6 zijn zo netjes georganiseerd. Dat heb ik nog in geen andere synth zo gezien.
Pcb's van de JP6 zijn idd juweeltjes.
Het zijn ook 8voice pcb's, Roland moet na het ontwerp beslist hebben om er een 6 voice van te maken.
Er zitten geen componenten op de plaats voor voice 7 en 8.

@klinkske , Vraag eens in de wandelgang of hij/zij geen tr808 wil?
Volgens andere recente discussies hier op het forum is die ongeveer evenveel waard.

De Yamaha heeft een grotere polyfonie en een super functionele sequencer.. video's van beiden zijn lastig te vinden.. je komt om in de Boom BAP style maar EDM is moeilijk te vinden somehow..

@MonoTron noemde m al.. Speedy J heeft er een aardig moppie live techno mee weten te maken.. idd wel setup van 2 stuks met een mixer ertussen..

Voor de liefhebbers van Loudboxer, hier die ene live-track (Krikc) met de beelden erbij..

Pcb's van de JP6 zijn idd juweeltjes.
Het zijn ook 8voice pcb's, Roland moet na het ontwerp beslist hebben om er een 6 voice van te maken.
Er zitten geen componenten op de plaats voor voice 7 en 8.
Ja er zijn zelfs probeersels geweest om voice 7 en 8 ook te voorzien van de juiste componenten. Jammer genoeg moet heel het os dan ook worden herschreven. Je zou denken dat dit (met europa mod in het achterhoofd) zou moeten kunnen.

Qua sound mis ik op de jp6 wel de stereo out, zoals op de jp8. Dat zou m nog beter maken. Er is wel een mod voor maar ik weet even niet of die dan ook de voices altijd verdeeld over de outputs zoals bij de jp8 het geval is.

Ik zou wel graag nog een keer mijn jp6 naast een jp8 zetten en ze identiek laten klinken. Volgens mij komt dre jp6 behoorlijk ver.

Ik vind de jp6 prachtig, maar toch vind ik de jp8 net iets mooier. Erg mooie warme kleurcombinatie. Maar dat coole kille van de jp6 ook echt heel mooi.

De 106 is ook in een donkerdere versie uitgekomen. Ik had zelf een lichgrijzr, maar die donkere is ook erg mooi.

Su700 is idd erg mooi. Ik moet nog steeds nieuwe alps halen om te vervangen. Die van mij schieten alle kanten op.
Heerlijke sampler qua sound, maar ook erg quirky. Heb m nooit goed als phrase sequencer (a la speedy j bijv) kunnen gebruiken.

Die donkere 106 heb ik ook 'n keer gezien.. heel andere look. Dan vind ik een normale 106 er mooier uit zien.. maar ieder z'n smaak.

Ha.. die SU700 is echt notorious voor z'n gare potjes.. ik heb bij de mijne van de 2 die ik heb de best werkende potjes in een SU's gesoldeerd en er zo mee kunnen werken. Het plan was ook nog steeds om vervangende pots (die ik al ergens heb) te solderen.. maar te kort tijd.. ik heb de hele zomer geen synth aan gehad.. was ook veel te warm daarvoor.. ik speelde afentoe 'n beetje akoestisch gitaar.. alles uit laten (inclusief kleding.. :D) maar ik kan nu wel wat analoge warmte gebruiken..

Werd vanmiddag nog even gebeld door forummer (Oberheim) en over de zogenoemde verschillende versies van de JP6 gehad. Hij heeft even meegegluurd naar de foto's en heeft net als ik sterk het vermoeden dat ie teveel in het zonnetje heeft gestaan.. Heb van mijn JP6 geen foto's (staat in de opslag) maar in dit videootje zijn de witte preset knoppen echt wit en blauw is blauw.

Laatst gewijzigd:
@MonoTron noemde m al.. Speedy J heeft er een aardig moppie live techno mee weten te maken.. idd wel setup van 2 stuks met een mixer ertussen..

Voor de liefhebbers van Loudboxer, hier die ene live-track (Krikc) met de beelden erbij..

Ja die kwam ik ook tegen.. :) Er zit ook een link in naar de hele set. Ik had de mijne ooit gebruikt samen met een AW4416 sporenrecorder om koortjes te bouncen in 1 sample. Werkte echt superstrak.
Er zijn wel wat mellow house demootjes te vinden van de SU700. Het leek mij wel een goeie bak voor French House doordat je voor elke sample een potje hebt en makkelijk bij het filter kan maar kennelijk is ie populairder voor hiphop.. :D

ik ben vast ne rare maar vind de HS60 mooier dan de 106 :)

Ach misschien groeit de 106 look nog op me... Staat er eentje naast me sinds kort. Ik heb nog nooit een jup6 in 't echt gezien trouwens.

Toen ik 13 of 14 was maakte ik voor het eerst kennis met een Moog Source.. (Rock Palace Den Haag). Ik was meteen verliefd... maar ieder z'n smaak. Hij staat iig goed bij de Jupiter 6.

bmf-moogfoundation2018_27.jpg

De kleurencombinaties van de 70's (bruin, wit, geel, oranje, groen, rood etc.) waren van die tijd omdat de mens,
na de industrialisering van de jaren 50 en 60 nood hadden aan een soort van "terugkeer" naar de natuur... Het zijn
ook natuurlijke kleuren...

De 90's kleuren waren vooral door the Memphis group geïnspireerd... Daar vond ik net een filmpje van...

Persoonlijk vind ik het wit geel oranje rood de mooiste combinatie, en dat niet zozeer door de TR-808, maar omdat de combinatie me
altijd geïntrigeerd heeft...

Boule d'Or asbakjes die ik heb (deze zijn niet de mijne)

1663532254975.png

De wereldbekende Toekan lamp van OTF

1663532333588.png

en de TR-808 natuurlijk...

Ik ben altijd benieuwd naar wie het design van zo een synth heeft bepaald, en daar is weinig van te vinden. Van de JP-6 vraag ik me ook af hoeveel exemplaren er zijn van gemaakt...

Die donkere 106 heb ik ook 'n keer gezien.. heel andere look. Dan vind ik een normale 106 er mooier uit zien.. maar ieder z'n smaak.

Ha.. die SU700 is echt notorious voor z'n gare potjes.. ik heb bij de mijne van de 2 die ik heb de best werkende potjes in een SU's gesoldeerd en er zo mee kunnen werken. Het plan was ook nog steeds om vervangende pots (die ik al ergens heb) te solderen.. maar te kort tijd.. ik heb de hele zomer geen synth aan gehad.. was ook veel te warm daarvoor.. ik speelde afentoe 'n beetje akoestisch gitaar.. alles uit laten (inclusief kleding.. :D) maar ik kan nu wel wat analoge warmte gebruiken..

Werd vanmiddag nog even gebeld door forummer (Oberheim) en over de zogenoemde verschillende versies van de JP6 gehad. Hij heeft even meegegluurd naar de foto's en heeft net als ik sterk het vermoeden dat ie teveel in het zonnetje heeft gestaan.. Heb van mijn JP6 geen foto's (staat in de opslag) maar in dit videootje zijn de witte preset knoppen echt wit en blauw is blauw.

Ik ben echt benieuwd naar die donkere 106... Vind er ook niedts van op internet.

Ik ben echt benieuwd naar die donkere 106... Vind er ook niedts van op internet.
Zit niet achter 'n computer maar ik vond de link zelfs bij key music. Ga r ff vanuit dat @MonoTron deze bedoelde.

Of deze? Maar dat is geen origineel Roland fabrikaat volgens mij.
Hoe weinig smaak kan men soms hebben... Indien het een originele 106 zou zijn hebben ze hem enorm afschuwelijk lelijk gemaakt. Dat lelijk gedrocht is zelfs geen 10 euro meer waard. Maar ja, ik ben ook tegen alles wat niet meer in originele staat is. Van mij zal je nooit een positief antwoord verwachten als het instrument:

A) Indien het instrument is gewijzigd(qua mod en ander onzin, brengt niks bij en dat klinkt altijd slecht.)
B) als het uiterlijk wordt aangepast, altijd super lelijk.

Laatst gewijzigd:
smaken verschillen, ik zou m zo inruilen :D - ik vind de 106 een lelijk ding

Ik zou wel graag nog een keer mijn jp6 naast een jp8 zetten en ze identiek laten klinken. Volgens mij komt dre jp6 behoorlijk ver.
Het gaat wel lukken in een heel specifiek hoekje...maar over het algemeen zijn ze heel verschillend.
Ook de ingewanden zijn heel ander, je zou denken, ja maar, de filters zijn toch redelijk gelijk? Maar nee hoor, beiden gebruiken wel de IR3109 chip maar dan compleet anders geschakeld.
Er zijn wel u-buis filmpjes die de geluidverschillen duidelijk maken.

Ik heb wel meerdere keren op een JP6 kunnen jammen maar ook nooit echt naast een JP8.

De JP6 kan trouwens meer dan een JP8 en kan daardoor ook makkelijker ontsporen in het lelijke, maar dat ligt niet aan de synth.

De kleurencombinaties van de 70's (bruin, wit, geel, oranje, groen, rood etc.) waren van die tijd omdat de mens,
na de industrialisering van de jaren 50 en 60 nood hadden aan een soort van "terugkeer" naar de natuur... Het zijn
ook natuurlijke kleuren...

De 90's kleuren waren vooral door the Memphis group geïnspireerd... Daar vond ik net een filmpje van...

Persoonlijk vind ik het wit geel oranje rood de mooiste combinatie, en dat niet zozeer door de TR-808, maar omdat de combinatie me
altijd geïntrigeerd heeft...

Boule d'Or asbakjes die ik heb (deze zijn niet de mijne)

Bekijk bijlage 3827372
De wereldbekende Toekan lamp van OTF

Bekijk bijlage 3827373

en de TR-808 natuurlijk...

Ik ben altijd benieuwd naar wie het design van zo een synth heeft bepaald, en daar is weinig van te vinden. Van de JP-6 vraag ik me ook af hoeveel exemplaren er zijn van gemaakt...

Leuke voorbeelden en idd, de meer aardse tinten van de jp8 en tr808 vind ik erg mooi. Maar mn jp6 ook hoor (ze staat hier naast me te snikken ;))

Zit niet achter 'n computer maar ik vond de link zelfs bij key music. Ga r ff vanuit dat @MonoTron deze bedoelde.
Wslk was die van mij verkleurd, die was lichter grijs dan de meeste die ik online zie. Zo zwart als je volgende bericht is wel sjiek maar die bedoel ik niet :D
Het gaat wel lukken in een heel specifiek hoekje...maar over het algemeen zijn ze heel verschillend.
Ook de ingewanden zijn heel ander, je zou denken, ja maar, de filters zijn toch redelijk gelijk? Maar nee hoor, beiden gebruiken wel de IR3109 chip maar dan compleet anders geschakeld.
Er zijn wel u-buis filmpjes die de geluidverschillen duidelijk maken.

Ik heb wel meerdere keren op een JP6 kunnen jammen maar ook nooit echt naast een JP8.

De JP6 kan trouwens meer dan een JP8 en kan daardoor ook makkelijker ontsporen in het lelijke, maar dat ligt niet aan de synth.
Via ubuis is slecht vergelijken. Sowieso zijn de stereo output en levendigere oscs van de jp8 niet te behalen op de jp6 en reversed, bpf en hpf andersom niet op de jp8.

Toch kan de jp6 veel klanken van de jp8 ook goed maken en zullen nagenoeg identiek klinken.
Lijkt me leuk om een keer de 2 naast elkaar te zetten en een dagje sounds namaken.

De internetwijsheid dat de jp6 kil/koud klinkt vind ik in ieder geval klinkklare onzin ;)

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Back