Vraagje voor yamaha SY77-TG77 owners

the tall lad

https://soundcloud.com/ge
Heb zonet ontdekt dat mijn TG77 intern clipt wanneer 2 parallele operators at full out and full velocity spelen .
Vroeg me af of het een defect is of niet .
Procedure
Initilaze een FM patch , kies algoritm 30 , zo heb je operator 1 en 3 , beide parallel .
Zet Output voor beide operators op 127 , ga naar sensitivity tab en zet daar voor beide operators de velocity op +7
Teken nu een noot in je sequencer at full velocity, result is keiharde clipping .
Bijhorende file , op1 at full out en gradueel verhog ik de output voor operator 3 , clippin begint rond value114

Attachments

• CLipping operators.wav
    2,2 MB
Met keiharde clipping bedoel ik de Sinus golfvorm die clipt , dus niet de output van de tg77 ..kwestie om julie geen schrik aan te jagen ivm gehoorschade

Voor wat het waard is, ik zag in dit draadje de tip om ook even via de headphone-out te beluisteren, om zeker te weten dat het intern is. Klinkt dat net zo vervormd?
Yep headphones out ook , de clipping gebeurt op operator level , de lookuptable .
Als ik het volume verlaag op element level blijft het clippen , het zijn dus zeker de operators die clippen .
Heel vreemd eigenlijk wanneer je bedenkt dat de tg-sy range de full velocity range hanteerd (0-127) in tegenstelling tot de dx7 (0-100) , dat verwacht je dit toch niet ?
Niemand die een tg-sy heeft die het eens wil checken ?

Ik weet niet zeker of ik het goed gedaan heb want ik gebruik een editor, maar ik hoor geen clipping.

Init patch > Voice mode '1AFM mono' > Element 1 > Algo 30 > Op 1 level 127, Op 1 Velo 7, Op 3 level 127, Op 3 Velo 7 heb ik gedaan. Volume level voluit.

Geprobeerd met '1AFM Poly' maar geen verschil (behalve dat ik dan meerdere noten tegelijk kan spelen)

Ik weet niet zeker of ik het goed gedaan heb want ik gebruik een editor, maar ik hoor geen clipping.

Init patch > Voice mode '1AFM mono' > Element 1 > Algo 30 > Op 1 level 127, Op 1 Velo 7, Op 3 level 127, Op 3 Velo 7 heb ik gedaan. Volume level voluit.

Geprobeerd met '1AFM Poly' maar geen verschil (behalve dat ik dan meerdere noten tegelijk kan spelen)
Ja de patch is correct ,hoor je echt geen clipping als je noten in de sequencer een velocity waarde hebben van 110+ etc ?
Gebruik je SY manager , zoja zet de velocity van het onscreen keyboard op 110 , vanaf die waard begint die bij mij te clippen .
Echt balen als mn tg77 kaduuk is .
kan je nog snel eens de velo arde testen , thanks

Aha , op gearslutz wordt het dus bevestigd door een andere user

Yeah, it clips the operators here. Specifically, if you have op1 on 127, it will sound normal with any value of OP3 up until 114. At 113 it will sound fine, and then that one extra value causes it to clip. It's definitely at the operator level, as you say. The actual harmonics change depending on how much over 113 you go. If we're keeping both operators even, the cutoff seems to be 122, that is, if you have them both at 122, they still sound OK, but if you put one to 123, it's clippin' time.

unquote

Het komt er dus echt wel op neer om je noten met een velowaarde >110 af te spelen om te late clippen

Ja de patch is correct ,hoor je echt geen clipping als je noten in de sequencer een velocity waarde hebben van 110+ etc ?
Gebruik je SY manager , zoja zet de velocity van het onscreen keyboard op 110 , vanaf die waard begint die bij mij te clippen .
Echt balen als mn tg77 kaduuk is .
kan je nog snel eens de velo arde testen , thanks
Ik dacht dat ik de velocity in Live op 127 had gezet, maar ik zal vanavond nog eens checken.

Thanks iedereen om te checken.
Toch een gerustelling dat het bij alle units voorkomt.

Ik weet dat de handleiding wel vermeld dat bij gebruik van zulke instellingen clipping kan ontstaan.
Tenslotte wil je velocity toevoegen waar het niet meer kan toegevoegd worden.. (levels op 127 en +7 velocity)
Nee hoor , je voegt toch helemaal geen velocity toe.
Je zet de output van een operator op 127 en velo +7, dwz dat de operator nu volledig aanslag gevoellig is over de range 0-127 , en clipping begint al bij velowaarde van 112.
Ook heb ik gelezen dat het intern keyboard van de sy77 nooit de maximale velowaardes bereikt , vandaar dat het niet wordt opgemerkt.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Nee hoor , je voegt toch helemaal geen velocity toe.
Je zet de output van een operator op 127 en velo +7, dwz dat de operator nu volledig aanslag gevoellig is over de range 0-127 , en clipping begint al bij velowaarde van 112.
Ook heb ik gelezen dat het intern keyboard van de sy77 nooit de maximale velowaardes bereikt , vandaar dat het niet wordt opgemerkt.
Ik bedoel niet dat velocity op +7 een extra versterking wordt, maar de meest invloedrijke op dat level van 127. Ook een velocity can +2 werkt op de volle 127 level, alleen hoor je de invloed daarvan veel minder.

NOg iets vreemd ontdekt , de tweede input van een operator heeft minder gain dan de eerste input , tweede input value +7 is gelijk aan eerste input +6 , dus de tweede input zou eigenlijk tot +8 moeten gaan .
Je kan dit gemakkelijk zelf testen met de feedforward-back, page , een simpele 2 operator tower , modulator volout in input 1 value +7 , route nu de operator naar de tweede input (vergeet eerste input niet te muten om te vergeliken ) , je zal noot dezelfde modulation index .
Strange design decision

Ik krijg het nog steeds niet gereproduceerd, maar ik vermoed dat ik iets verkeerd in heb gesteld. Ik heb mijn bevindingen op GS gepost omdat die draad al veel dieper in detail ging dan hier, dus zie aldaar.

@the tall lad als je graag met zo'n 'diepte onderzoek' bezig bent, probeer dan eens uit te puzzelen hoe al de envelope timings zich gedragen. Daar ben je best flinke tijd zoet mee...
Nou ja, ikzelf heb de logica nooit kunnen achterhalen waarom die timings verschillen bij diverse algoritmes etc.De toestellen doen wat ze moeten doen, en Yamaha zal wel weten waarom (hoop ik).

@the tall lad als je graag met zo'n 'diepte onderzoek' bezig bent, probeer dan eens uit te puzzelen hoe al de envelope timings zich gedragen. Daar ben je best flinke tijd zoet mee...
Nou ja, ikzelf heb de logica nooit kunnen achterhalen waarom die timings verschillen bij diverse algoritmes etc.De toestellen doen wat ze moeten doen, en Yamaha zal wel weten waarom (hoop ik).
Oh ja , de envelopes , nooit echt problemen mee gehad , rate - level is second nature .
Je kan ze gemmakelijk als standard adsr gebruiken als je weet joe.
Point being is dat een operator met twee vrije inputs automatisch de gain verminderd van een input signal.
Blijft een heerlijke bak natuurlijk .

Back