De synthforum analoge computer (modular)!

Dat is eigenlijk zoals het heurt, maar afhankelijk van wat iemand eventueel nog meer moet aanschaffen is het wel weer een uitgave die erbij komt. Hangt ook een beetje af wat je precies gaat doen. In de praktijk ben ik eigenlijk nog nooit problemen tegengekomen als ik het hobbygebeuren onder minder ideale omstandigheden moest uitvoeren.

• Coefficients/Potentiometers
  • Comparators
  • Integrators
  • Inverters
  • Multipliers
  • Sommators
  • Condensatoren
  • Diodes
  • Weerstanden

• Spoelen
  • Differentiators
  • Functiegenerators
  • Functiemodules/waveshapers: goniometrisch, cyclometrisch, exponentieel, logaritmisch

Momenteel ter inspiratie wat dingen aan het lezen wat relevant kan zijn, het meeste uit de periode ca. 1950-1970 en dat is natuurlijk niet zo'n verrassing. Soms nog van iets later. Ondanks dat het allemaal niet meer zo jong is loop ik toch bij veel artikelen tegen een paywall aan. Maar wat wel toegankelijk is kan wellicht bruikbaar zijn, ben vooral op zoek naar oplossingen die redelijk simpel en voor weinig geld zijn te realiseren. Een voordeel van onze tijd dat we goede opamps hebben die niet duur zijn. Moet nog even wat muziek opzoeken uit jaren '50, '60 om op de achtergrond bij het lezen te beluisteren. :)

jim williams bench.jpg

Dit is de werkplaats van wijlen Jim Williams, een engineer van Analog Devices. Ik heb een paar keer een dag met hem mee mogen maken, waar hij vertelde over opamps, grounding enz.
Dat werd georganiseerd door Analog Devices.
Ik heb een paar pdf´s van hem die door Analog Devices verspreid werden, maar die zijn te groot voor het forum.
Laat even weten als je ze wil hebben, dan stuur ik een linkje.
Het zijn de volgende boeken:
analog-circuit-design-art-science-and-personalities
analog-circuit-design-a-tutorial-guide-to-applications-and-solutions
en als extra doe ik er nog twee boeken bij uit de serie: intuitive-analog-circuit-design

Ik wist het. Ik moet me ook niet bemoeien met dingen waar ik geen verstand van heb. :D

Ach, in werkelijkheid is het niet zo zwart/wit. Je had hybride systemen, ook computers die analoog waren maar wel een vorm van aansturing hadden met hulp van digitale technieken.

Probeer dit eens:

Bedankt, maar dat werkt voor wat ik nu probeer niet. Veel van die artikelen zijn van de IEEE, de opgeworpen muur is blijkbaar nogal hoog.

Aangevulde lijst:

• Coefficients/Potentiometers
  • Comparators
  • Integrators
  • Inverters
  • Multipliers
  • Sommators
  • Condensatoren
  • Diodes
  • Weerstanden
  • Schakelaars
  • Spoelen
  • Differentiators
  • Functiegenerators
  • Functiemodules/waveshapers: goniometrisch, cyclometrisch, exponentieel, logaritmisch
  • Logische schakelingen
  • Relais
  • Leds
  • Scoopje
  • Meter voor spanningen en stromen
  • Testspeakertje

Dit moderne boek zou wellicht ook iets kunnen zijn: Bernd Ulmann: Analog and Hybrid Computer Programming.
Maar ik heb het zelf (nog) niet gelezen.

Een bedenking aan jullie creatievelingen, niet om te ontmoedigen, maar dit is hoe het nu meestal gaat :
Hoe of waar gaan jullie componenten vandaan halen ?
Elektronica winkels zijn haast niet meer te vinden, alles is online te doen. En daar gaat het dan meestal om aanschaf in grote aantallen. Hier en daar vind je nog wel een 'hobbyist' die ook een online winkeltje heeft opgezet, maar dikwijls met beperkt aanbod. Wil je bvb. een specifieke weerstandswaarde, moet je veelal een hele serie kopen (waarvan er maar enkele een juiste waarde hebben, de rest ... wegwerp ? )

@audiocollage : Dat valt wel mee. Reichelt heeft bijvoorbeeld een redelijk groot aanbod van componenten, tegen schappelijke prijzen, geen minimum aantallen en betaling is gemakkelijk. Zo zijn er wel meer te vinden. Het is wel een goed idee om een compleet lijstje samen te stellen wat je wil hebben als je gaat bestellen, er komen portokosten bij. Verder is het een goed idee om bij het ontwerpen te proberen componenten te gebruiken die vrijwel elke leverancier verkoopt.

Wel grappig dat "analoog" in analoge computer door ons synthnerds meteen wordt vertaald naar het tegenovergestelde van digitaal. Maar het grijpt hier terug naar de oorspronkelijke betekenis van het woord; iets kan "analoog" aan iets anders zijn. Een analoge computer kan systemen van berekeningen doorrekenen door electronisch een systeem na te bouwen dat door dezelfde berekeningen wordt bepaald. En dus "analoog" aan het oorspronkelijke systeem is. Als je iets probeert te berekenen waar ja/nee of aan/uit beslissingen in zitten kan een deel van je analoge computer best digitaal werken met comparators, schakelaars en and, xor, not en or poorten.

Hoe of waar gaan jullie componenten vandaan halen ?
Elektronica winkels zijn haast niet meer te vinden, alles is online te doen. En daar gaat het dan meestal om aanschaf in grote aantallen
Mouser en reichelt werken prima voor diy aantallen. Op de site van mouser kan je bijvoorbeeld zelfs componentenlijsten voor dit soort projecten publiceren die bouwers dan kunnen selecteren en aan hun winkelwagentje kunnen toevoegen. Verzending naar nederland is gratis vanaf 50e. Daar zit je snel aan als je een meer dan 1 module wil bouwen.
Ik vraag me vooral af of mensen niet snel teleurgesteld worden als ze zien dat je alles bij elkaar niet heel veel goedkoper uit gaat zijn dan met kant en klaar eurorack modules. Je zit met frontplaten, pcbs en onderdelen vrij snel aan de prijs van bijvoorbeeld een makenoise maths die al heel veel voor je doet.

Wel grappig dat "analoog" in analoge computer door ons synthnerds meteen wordt vertaald naar het tegenovergestelde van digitaal. Maar het grijpt hier terug naar de oorspronkelijke betekenis van het woord; iets kan "analoog" aan iets anders zijn. Een analoge computer kan systemen van berekeningen doorrekenen door electronisch een systeem na te bouwen dat door dezelfde berekeningen wordt bepaald. En dus "analoog" aan het oorspronkelijke systeem is. Als je iets probeert te berekenen waar ja/nee of aan/uit beslissingen in zitten kan een deel van je analoge computer best digitaal werken met comparators, schakelaars en and, xor, not en or poorten.

En om even 4-tek's verhaaltje nog wat verder te laten gaan:

In een AD converter word het ingangssignaal omgezet in een getallenrij die analoog is aan het ingangssignaal.
Digitaal is dus ook gewoon analoog.8)

Helaas gaan mijn ontwerp kunsten niet verder dan eenvoudige buizen versterkers (die zijn redelijk idiot proof) ontwerpen.

Maar het grijpt hier terug naar de oorspronkelijke betekenis van het woord; iets kan "analoog" aan iets anders zijn.

Ja, inderdaad. Het kan verschillende betekenissen hebben. Zelf denk ik bij een analoge computer in eerste instantie vooral aan continue signalen, itt. discreet.

Ik vraag me vooral af of mensen niet snel teleurgesteld worden als ze zien dat je alles bij elkaar niet heel veel goedkoper uit gaat zijn dan met kant en klaar eurorack modules. Je zit met frontplaten, pcbs en onderdelen vrij snel aan de prijs van bijvoorbeeld een makenoise maths die al heel veel voor je doet.

Het is maar net wat je precies wil en hoe je het gaat bouwen. Wil je het echt supernetjes, zowel aan de buiten- als binnenkant, met mooie frontpanelen, schakelingen op professioneel gemaakte PCB's etc. het gaat dan inderdaad in de papieren lopen. Maar dat is niet hoe ik het zou bouwen. Het gaat uiteindelijk om de functionaliteit, werkt het op een breadboard, dan bouwen op een stukje goedkope gaatjesprint en kijken wat je kunt doen om tegen lage kosten het in een behuizing onder te brengen, met materiaal dat al wellicht aanwezig is of niet duur in aanschaf. Dat is waar je geld kunt besparen. Hoe het precies eruitziet, fraai of minder fraai, maakt voor mij niet veel uit. Als het maar werkt. Het is voor hobby en ik ben de enige gebruiker, bij zelfbouw hoeft het niet aan dezelfde standaard te voldoen als een commercieel product.

Ik schat in dat voor veel dingen van zo'n analoge computer je een heel eind komt als je als uitgangspunt componenten neemt die goed verkrijgbaar en niet duur zijn. Kijk je wat er binnenin de eerder genoemde 'Analog Thing' zit, bijvoorbeeld, het is ook allemaal vrij standaard. Maar voor het geld wat die kost, 300 euro, daar kun je een hoop schakelingen op print zetten en het geheel in een zelfgemaakte behuizing stoppen. En bij het ontwerpen is het natuurlijk ook een beetje de kunst om iets te bedenken dat veel functionaliteit geeft voor weinig geld.

Ook op Conrad kan je zowat alles bestellen wat je nodig zou hebben. Het idee is ook om met zo weinig mogelijk exotische of specifieke componenten te ontwerpen.

Wat kostprijs betreft is het zeker waar dat je al snel aan de prijs van een THAT zit voor een ietwat uitgebreid systeem, maar het gaat hier evenzeer om de reis als de bestemming natuurlijk. En als je iets net wat anders dan een THAT wil, is het wel zo handig dat je alles modulair zelf kan samenstellen.

Logische schakelingen mogen er zeker ook bij, kunnen handig zijn voor bv patches met grotere timbreverschillen doorheen hun verloop of meer percussief gedrag. Analoog, digitaal, discrete statussen...hoe meer je je er druk in maakt, hoe duidelijker het wordt dat het niet zo strak het één of het ander is. De uitgang van een analoge comparator heeft immers ook maar 2 discrete waarden, en een schakelaar... :)

Als ik tijd vind zal ik een Word docje in elkaar flansen met de nodige lege hoofdstukken en een appendix met algemene info.

Tayda is nog een stuk goedkoper voor componenten en kun je ook prima 1 stuks van een component kopen. Alleen moet je wat meer geduld hebben; duurt een paar weken voordat je het binnen hebt.

Dit moderne boek zou wellicht ook iets kunnen zijn: Bernd Ulmann: Analog and Hybrid Computer Programming.
Maar ik heb het zelf (nog) niet gelezen.
Dat is de meneer van The Analog Thing... ;-)

Die meneer van The Analog Thing heb ik ook in een video gezien. Een interessante gast!

Je kunt meerdere exemplaren van The Analog Thing aan elkaar koppelen, dus te weinig modules zul je (als je bereid bent er later nog een te kopen) niet snel hebben. Maar tenzij ik iets over het hoofd zie heeft The Analog Thing geen "Functiemodules/waveshapers: goniometrisch, cyclometrisch, exponentieel, logaritmisch". En zulke dingen zijn voor het soort van experimenten dat ik wil gaan doen nu juist essentieel. Dat gebrek van The Analog Thing maakt zelfbouw voor mij dan weer interessanter.

Back