Electro, nog zonder titel

OpenHiHats

Ouwe rot
Hi allemaal,

Met héél voorzichtig een héél klein beetje trots - waarschijnlijk lach ik mezelf morgen uit - hier m'n nieuwe trackie. De mix is vrij voorlopig.
Qua palet aan klanken komt het steeds meer in de buurt van de muziek die ik wilde maken toen ik begon met pielen met hardware. Dat is voor mij al verbazingwekkend.

Stevige kritiek en advies is heel welkom. Ik heb gezien dat er echt een enorme bak kennis over produceren in de hoofden van de forumleden zit, de kennis die ik heb is zéér gelimiteerd en ik leer graag! De bass prikt er niet heel lekker doorheen, ik kreeg de patch maar niet goed. Misschien doe ik dat nog eens helemaal opnieuw.

Groetjes!

Drums + vogel: RY30
Bass: Dreadbox Typhon
Chords: Alpha Juno 2
Portamento keys: Reface DX

Attachments

• candles.mp3
    5,7 MB
klinkt goed, mix zou je misschien wat zwoeler kunnen doen, nl. drum en bass wat proberen meer naar voren halen met eq en reverb en lead misschien wat automatiseren met panning en monodelay. Die vogel is echt super !

Laatst gewijzigd:
Klinkt goed, chords en plucky synth plus beat zijn erg lekker. Is wellicht ietwat kaal nog bij de rustpunten met het krekel geluid.

Het is niet echt mijn genre, desondanks leuk trackje.

Als je die bas meer naar voren wilt halen zou ik beginnen met hem een pak harder te zetten.

klinkt goed, mix zou je misschien wat zwoeler kunnen doen, nl. drum en bass wat proberen meer naar voren halen met eq en reverb en lead misschien wat automatiseren met panning en monodelay. Die vogel is echt super !
Thanks! Even zodat ik je goed begrijp:

- Wat zou je qua EQ doen op de drums? Er zit al een scheutje galm op de snare, rim en in minder mate op de hihats. Maar meer zou dus geen kwaad kunnen?

- Pan op de lead automaten is een goed idee, thx! Waarom verder specifiek monodelay? Er zit overigens wel al een delay op, maar die valt misschien wat weg.

Die vogel is een gepitchte whistle uit de RY30, was er zelf ook blij mee!

Laatst gewijzigd:
Klinkt goed, chords en plucky synth plus beat zijn erg lekker. Is wellicht ietwat kaal nog bij de rustpunten met het krekel geluid.
Dank je! Ik twijfel nog over het arrangement. Ik zat juist te denken om bij wat sequences minder ipv meer te doen. Maar ik zal eens kijken. Wat zou je graag nog horen tijdens die punten?

Dank je! Ik twijfel nog over het arrangement. Ik zat juist te denken om bij wat sequences minder ipv meer te doen. Maar ik zal eens kijken. Wat zou je graag nog horen tijdens die punten?
Hmm ja misschien een element van de drums voor continuïteit ofzo. Het was iets dat me opviel bij een eerste luisterbeurt. Nu nog een keer beluisterd en denk ik, misschien is het wel prima die rust. Nouja kijk maar of je er wat mee doet :)

Toevoeging: compleet vergeten te pannen, maar dat mag de pret voor nu niet drukken.
Ik denk toch dat dat een hoop scheelt, De hi-hats en de pad mogen iets zachter...
De whistle van links en rechts pannen en de lead geen mono maar stereo delay er opzetten en 2 keer laten bouncen
dan iets rustige de lead spelen zodat de bounce rond is, zo komt meer ruimte in je nummer.

Het nummer opzicht is leuk!
Vooral doorgaan!

cool .png

Alle ingrediënten in de juiste proporties en je hebt duidelijk oor voor structuur en progressie. Laat anderen je mixen en masteren en kort het een minuut in. Gepaste trots.

Alle ingrediënten in de juiste proporties en je hebt duidelijk oor voor structuur en progressie. Laat anderen je mixen en masteren en kort het een minuut in. Gepaste trots.
Bedankt voor het fijne compliment, echt leuk om te horen! In eerste instantie had ik de track op 04:00 laten eindigen. Die laatste 40 seconden zijn toch een beetje mosterd na de maaltijd/meer van hetzelfde.

Ik heb er nooit ook maar over nagedacht om iets te laten masteren, maar als de mix in een verder stadium is wil ik het misschien wel doen, gewoon om eens te horen wat eruit komt. De mix beter maken doe ik voor nu liever zoveel mogelijk zelf, heb je daarin dingen die je opvallen?

@Googol Dank, ook voor de tips! Aan het volume van de pads twijfelde ik al, goed om daarvan wat bevestiging te krijgen.

Qua mix, aangenomen dat je het meersporen hebt opgenomen: gooi als eerste stap van elke track / elk instrument de ongebruikte frequenties weg. Low pass filter op de kick en bas, high pass filter op de hi-hats, bandpass op de pads etc. Daarna aan de slag met sidechaining en/of ducking om meer ruimte te maken.

Ik vind de sfeer heel goed zitten, en dit soort electro is helemaal mijn ding. Qua arrangement zou die open hihats er niet de hele tijd inhouden (al moet je uiteraard wel trouw blijven aan je username). Die ohats domineren en saboteren de ingehouden funk die de rest van de elementen hebben. En het basje mag echt wel luider, eventueel side-chainen met de kick. Misschien ook af en toe een klein beetje veranderen aan de pad (gewoon wat subtiele filterbewegingen of iets dergelijks), om er iets meer variatie in te brengen.

Ik vind de sfeer heel goed zitten, en dit soort electro is helemaal mijn ding. Qua arrangement zou die open hihats er niet de hele tijd inhouden (al moet je uiteraard wel trouw blijven aan je username). Die ohats domineren en saboteren de ingehouden funk die de rest van de elementen hebben. En het basje mag echt wel luider, eventueel side-chainen met de kick. Misschien ook af en toe een klein beetje veranderen aan de pad (gewoon wat subtiele filterbewegingen of iets dergelijks), om er iets meer variatie in te brengen.
Thanks! Qua ohh snap ik wat je bedoelt, ik vind ze heel chill, maar ze hebben ook iets remmends. Eens kijken hoe ik ze ga doseren.

Op de pad zit wel al redelijk wat LFO to VCF en Chorus, maar ik zal nog eens aan wat knopjes gaan draaien.

Ben nu toevallig de boel aan het beluisteren met hardere bass en dat scheelt al een hoop, ja.

ik vind ie kick raar, kijk eens naar welke freq er in zit en hi pass al zeker alles onder de 30hz er uit?
doe eens n fx op die alpha, een chorus en snufje ruimte? hats zachter en idd "iets" op de snare.
Fijn te horen dat je jezelf verbaast, is een fijn gevoel, lukt me ook soms :)

Je zou eens kunnen spelen met af en toe pingpong delays op de rimshot, zodat die wat meer gaat dansen. Verder wat anderen zeggen: hihats zachter. Ik mis verder nog iets meer ruimtelijkheid en ear candy bij dit type muziek. De lead synth mag wat meer verzuipen in delays en galm, of af en toe wat dieper weggemixed in de muziek en dan weer op de voorgrond of soms heen en weer pannen voor meer dynamiek en luchtige speelsheid.
Wat je eigenlijk wil qua algemene feel met dit type muziek, is dat de strings warm als fundament overal onder liggen en dat er van alles in de hogere regionen luchtig over je hoofd danst, wegzinkt en dan weer eventje naar voren komt). De bass bindt die twee uitersten (want die is zowel warm als dansend).

Mooi jaren ’90 / ’00 ambient muziekje verder. Prettig basje. Juno strings doen het altijd goed in dit genre. Top!

Back