SY77 ruis

philiphilip

Ingeburgerd
Dag allen,

Heb zopas een SY77 gekocht zonder te testen maar nu doet zich een probleem voor, namelijk: wanneer ik de toetsen bespeel hoor ik vooral ruis door de koptelefoon en ergens ver weg in de achtergrond iets wat moet lijken op pakweg een piano of sax. Het toestel behoorde toe aan de overleden echtgenoot van de verkoper dus voor technische vragen kan ik bij haar niet terecht. Ik heb reeds een factory reset geprobeerd maar dat heeft geen verandering gebracht. Is er iemand die mij op weg kan helpen a.u.b.? Alle tips zijn welkom. Dank!

Ik heb zelf de TG77 (rack variant) en ik kan je in elk geval vertellen dat dat niet zo hoort. Heb je de reguliere outputs al geprobeerd (dus geen headphones)? Op de TG77 zitten ook 2 aparte volumeregelingen dmv een knop met buitenring, voor outputs 1 en 2*, misschien dat daar nog iets mee te doen is? Mocht dat allemaal goed lijken is er wellicht een defect in het deel tussen de digitaal-analoog conversie en de outputs, een op-amp misschien. Probeer ook eens de andere outputs (er zijn er 2x2), moet je waarschijnlijk wel iets routen in je patch maar dat kun je wel in de manual vinden.

* Ik zie dat de SY77 twee schuiven heeft voor outputs 1 en 2 - zou ook nog kunnen dat er iets met die faders aan de hand is, stof misschien. Wat perslucht er in blazen en goed heen en weer bewegen heeft misschien effect (evt gekraak geeft aan dat je stof hebt)

Laatst gewijzigd:
Ik heb zelf de TG77 (rack variant) en ik kan je in elk geval vertellen dat dat niet zo hoort. Heb je de reguliere outputs al geprobeerd (dus geen headphones)? Op de TG77 zitten ook 2 aparte volumeregelingen dmv een knop met buitenring, voor outputs 1 en 2*, misschien dat daar nog iets mee te doen is? Mocht dat allemaal goed lijken is er wellicht een defect in het deel tussen de digitaal-analoog conversie en de outputs, een op-amp misschien. Probeer ook eens de andere outputs (er zijn er 2x2), moet je waarschijnlijk wel iets routen in je patch maar dat kun je wel in de manual vinden.

* Ik zie dat de SY77 twee schuiven heeft voor outputs 1 en 2 - zou ook nog kunnen dat er iets met die faders aan de hand is, stof misschien. Wat perslucht er in blazen en goed heen en weer bewegen heeft misschien effect (evt gekraak geeft aan dat je stof hebt)
Bedankt voor de snelle reply. Het ligt niet aan de outputs want ongeacht welke ik kies, de ruis blijft. Doe ik de volumefaders naar omhoog, dan klinkt de ruis enkel luider.

Controleer na een factory reset de master tuning. Die stond bij mij na een batterijwissel en reset op +64, waardoor ik eerst ook niks hoorde.

Zoals Nap al zij controlleer eerst de faders.
Als je die heen en weer beweegt.. ook zijwaards hoor je dan soms wel het geluid harder?

Hier heeft iemand het gefixed met een nieuwe batterij en factory reset.

Mocht het niet aan de batterij liggen, ga dan eens na of de FX bypass het verhelpt. Als dit zo is, dan heb je de routings van het outputsignaal nergens aan gekoppeld. Je moet minstens naar één output groep routen.

Zoals Nap al zij controlleer eerst de faders.
Als je die heen en weer beweegt.. ook zijwaards hoor je dan soms wel het geluid harder?

Hier heeft iemand het gefixed met een nieuwe batterij en factory reset.

Bedoel je beide volume faders? Ja, enkel het volume wordt harder.

Mocht het niet aan de batterij liggen, ga dan eens na of de FX bypass het verhelpt. Als dit zo is, dan heb je de routings van het outputsignaal nergens aan gekoppeld. Je moet minstens naar één output groep routen.
Het ligt niet daaraan.

in dat geval lijkt het erop dat de fader niet goed werkt.
die is of versleten of de soldeerverbinding gebroken of hij moet schoon worden gemaakt.

als je handig bent maak hem open en reflow de contacten van de faders.
en ook ff wat contact sprey erin en na een paar minuten de faders heen en weer bewegen.

het is natuurlijk niet zeker maar zeker wel het proberen waard.

Veel succes met je een weg te banen totdat je aan die fadercontacten geraakt. De SY-serie is gebouwd als een tank wat inhoud dat je je door een viertal PCB-lagen moet worstelen vooraleer je kan beginnen solderen ;)

Veel succes met je een weg te banen totdat je aan die fadercontacten geraakt. De SY-serie is gebouwd als een tank wat inhoud dat je je door een viertal PCB-lagen moet worstelen vooraleer je kan beginnen solderen ;)
Ik heb daar geen kaas van gegeten. Beter dat ik zoiets aan professionals overlaat.

Heb je al een factory reset gedaan? Dit kan belangrijk zijn hé ... In de service manual staan ook al de test procedures die je kan doen. Dat is best technisch maar hier kan je wel het één en ander uit afleiden indien er echt defekten ofzo zijn . Indien je er niet uitgeraakt kan je deze best eens langsbrengen bij een reparateur. Met wat zoeken vindt je die hier wel ...

Heb je al een factory reset gedaan? Dit kan belangrijk zijn hé ... In de service manual staan ook al de test procedures die je kan doen. Dat is best technisch maar hier kan je wel het één en ander uit afleiden indien er echt defekten ofzo zijn . Indien je er niet uitgeraakt kan je deze best eens langsbrengen bij een reparateur. Met wat zoeken vindt je die hier wel ...
Dat was het eerste dat ik gedaan heb. Er moet sowieso ook een toets hersteld worden, dus laat ik het gewoon aan hen over.

Back