ChatGPT als hulpje in je studio

En een paper over hoe de techniek achter die taalmodellen werkt: https://arxiv.org/pdf/2212.03551.pdf
Thanks. Zojuist het programma gedownload en geinstalleerd, maar na registratie vraagt die om telefoonnummer om af te ronden. Is het betrouwbaar om telefoonnummer op te geven?

P.S. Ik heb de pdf nog niet gelezen, maar ga ervan uit dat het informatie uit het internet verzamelt?

Thanks. Zojuist het programma gedownload en geinstalleerd, maar na registratie vraagt die om telefoonnummer om af te ronden. Is het betrouwbaar om telefoonnummer op te geven?

P.S. Ik heb de pdf nog niet gelezen, maar ga ervan uit dat het informatie uit het internet verzamelt?
Probeer het eerst met een wegwerpemail adres en nep phone nummer. Misschien hoef je wel helemaal niet te verifieren. Mocht dat wel nodig zijn, dan kun je het alsnog invullen (of niet).

Probeer het eerst met een wegwerpemail adres en nep phone nummer. Misschien hoef je wel helemaal niet te verifieren. Mocht dat wel nodig zijn, dan kun je het alsnog invullen (of niet).
Mail is wel gelukt, maar tijdelijk nummer via internet wordt niet geaccepteerd. Sowieso vreemd dat ze om een nummer vragen, alsof mailadres niet voldoet. Ik ga nog ff verder zoeken naar oplossing.

Denk dat ze het vooral doen om te voorkomen dat mensen heel veel accounts aanmaken en op die manier bovenmatig CPU kracht slurpen. Maar ik ben er ook niet gek op.

Verrassend simpel eigenlijk.

Het doet bij mij de vraag opkomen wat denken/zelfbewustzijn eigenlijk is.
Die vraag houdt de mensen al millennia bezig. ChatGPT doet/heeft dat zeker niet. Da's in feite gewoon een enorme woordenlijst met een kansentabel erbij. Maar imitatie wordt steeds beter. Kunnen computers/AI ooit echt 'denken'? Wie weet. Op dit moment lijkt het nog ver weg, maar in principe is er geen reden waarom het niet mogelijk zou zijn om ooit de menselijke hersenen - of zelfs zwaar opgevoerde versies daarvan of varianten erop - te simuleren met 'dode' of misschien zelfs wel hybride (cybernetische) technieken. Komt er dan ook een 'emergence' naar boven als een 'ziel' of 'persoonlijkheid' of 'stemmetje'? Wie weet. Fascinerend is het in elk geval zeker.

Laatst gewijzigd:
Het doet bij mij de vraag opkomen wat denken/zelfbewustzijn eigenlijk is.
Yes, wie ben jij eigenlijk? Ben je je naam? Je bent veel meer dan een optelsom van allerlei eigenschappen. Sommige mensen zeggen dat we spirituele wezens zijn met een menselijke ervaring.

Doet mij terugdenken aan mijn schooltijd. Ik wilde de lesstof altijd eerst begrijpen alvorens deze toe te passen. Daardoor deed ik overal veel en veel langer over. De meeste anderen stelden zich tevreden met het zo goed mogelijk nadoen van de kunstjes die de leraar voordeed, en zij behaalden daarmee redelijke tot goede resultaten in een fractie van de tijd die ik erover deed. Ik vermoed dat ChatGPT iets dergelijks doet, en zo een vergelijkbaar succes boekt.

Die vraag houdt de mensen al millennia bezig. ChatGPT doet/heeft dat zeker niet. Da's in feite gewoon een enorme woordenlijst met een kansentabel erbij.
Dat doe jij ook. Jij maakt ook gebruik van stukjes taal die je ooit geleerd hebt. Uit de reeks woorden die jij allemaal kent, kies jij net die woorden die je wil gebruiken.

Doet mij terugdenken aan mijn schooltijd. Ik wilde de lesstof altijd eerst begrijpen alvorens deze toe te passen. Daardoor deed ik overal veel en veel langer over. De meeste anderen stelden zich tevreden met het zo goed mogelijk nadoen van de kunstjes die de leraar voordeed, en zij behaalden daarmee redelijke tot goede resultaten in een fractie van de tijd die ik erover deed. Ik vermoed dat ChatGPT iets dergelijks doet, en zo een vergelijkbaar succes boekt.

Alleen ChatGPT heeft die kennis ook. Hij kan je dingen moeilijk en simpel uitleggen. Vraag maar eens door.

Ik heb zelf geen ChatGPT om mee te experimenteren voornamelijk omdat ik mijn telefoonnummer niet wil prijsgeven. Wat ik beweer is dat er twee soorten kennis zijn, kennis die berust op na-apen en kennis die berust op inzicht. De eerste soort kennis zal ChatGPT waarschijnlijk wel hebben maar de tweede soort betwijfel ik vooralsnog.

Dat doe jij ook. Jij maakt ook gebruik van stukjes taal die je ooit geleerd hebt. Uit de reeks woorden die jij allemaal kent, kies jij net die woorden die je wil gebruiken.
Ja, maar ik kies de woorden om een idee tot uitdrukking te brengen. ChatGPT kiest woorden op basis van kansberekening. Daarom kan hij vol overtuiging een compleet lulverhaal ophangen dat feitelijk niet klopt. Want kennis of begrip heeft het systeem dus nu juist niet. Het is meer een buitengewoon goed getrainde papegaai.

Ik heb zelf geen ChatGPT om mee te experimenteren voornamelijk omdat ik mijn telefoonnummer niet wil prijsgeven. Wat ik beweer is dat er twee soorten kennis zijn, kennis die berust op na-apen en kennis die berust op inzicht. De eerste soort kennis zal ChatGPT waarschijnlijk wel hebben maar de tweede soort betwijfel ik vooralsnog.
Als leraar snap ik wat je bedoelt. Maar ChatGPT heeft inzicht.

Je hoeft geen telefoonnummer te geven om gebruik te kunnen maken van ChatGPT.

Back