Dark Side of the Moon 50 Jaar

Jason31

Madman J
Deze maand is Dark side of the Moon 50 jaar oud. Het meest legendarische album ooit, waarbij ik me realiseer dat het maar 3 maandjes ouder is dan ik zelf. 1973 was een goed muziek jaar en stikte het van de legendarische albums zoals:

Bowie's Aladdin Sane
Queen's 1e album: Queen I
Piano Man van Billy Joel
Klassiekers van Led Zeppelin, Black Sabbath, The Who, Elton John etc etc.. (teveel om op te noemen)

Ik was nog iets te jong om naar de platenzaak te rennen :D , maar ik ben wel benieuwd wie nog meer DSOTM legendarisch vindt, en wie misschien de release nog bewust heeft mee gemaakt of zelfs de 1e druk heeft kunnen kopen?

1678117912125.png

Mijn eerste was Floyd's Wish You Were Here. Jarenlang helemaal weg van geweest, soms nu nog steeds, soms nu denkend: is gewoon een bluesplaat. DSOTM vond ik toen wat gimmicky en die gillende dame nogal irritant. Is helemaal goed gekomen met mij.

Heel goede plaat, ik draaide 'm veel. Maar Floyd's eerdere albums, die ik pas later ontdekte, gaan nog veel dieper. De late Pink Floyd spreekt mij minder aan, het werd toen te gepolijst en klagerig.

Die coverart vond ik als klein kind al fascinerend. Album zelf staan ook wel een paar krakers op. Ben niet genoeg Floyd-adept om voor 'legendarisch' te gaan, maar een mooi album is het zeker.

Staat nu op m’n pc en draai ik nog steeds vaak (ik ben al wat ouder als dit album 🤭)
Het nummer met die ”gillende dame” kan je me snachts voor wakker maken!
Ik ben wel naar de Momentary Lapse Of Reason Tour geweest, F A N T A S T I S C H 🥰👍🏻

Ik vind dark side een saai, sloom en gepolijst album. snap de ophef voor dit album niet. ze hebben veel mooiere gemaakt. meddle atom heart umma gumma obscured by clouds,
om maar een paar te noemen.

Heel goede plaat, ik draaide 'm veel. Maar Floyd's eerdere albums, die ik pas later ontdekte, gaan nog veel dieper. De late Pink Floyd spreekt mij minder aan, het werd toen te gepolijst en klagerig.
de Syd Barett periode en net daarna is mij net iets te psychedelisch, maar ik kan daar ook prima naar luisteren, de latere albums zonder Waters vind ik ook erg goed. Maar DSOTM en Wish you were Here zijn wel mijn favorieten.

Ik ben afgehaakt bij The Wall, maar als superfan wel gewoon alles toch verzameld. Elk plaat, van Pipers tot het einde heeft iets maar t/m Animals toch veel meer dan daarna, en iedere keer anders. Ik zag ze in 1977 in Ahoy met WYWH en Animals integraal (incl varken) en Money als toegift. Jammer dat Rogers niet vanaf 1973 in therapie is gebleven want hij is flink van het padje gestruikeld, en z’n muziek niet beter.

Geniale plaat met geniale hoes
Inspiratiebron pur sang
Draai 'm regelmatig

Ik was nog niet geboren maar mijn vader was groot fan van Pink Floyd en heeft ze o.a. 3 keer in Vlissingen gezien, voordat ze echt bekend waren en ze nog naast je stonden te spelen.
Ik heb zijn platen, maar zijn volgens mij geen 1e druk maar Nederlandse versies.

Zelf ooit meegedaan met een 100% kopie van the Wall in 1990 of 1991, ik was 1 van het kinderkoor. We dont need no thought control!

Ik vind dark side een saai, sloom en gepolijst album. snap de ophef voor dit album niet. ze hebben veel mooiere gemaakt. meddle atom heart umma gumma obscured by clouds,
om maar een paar te noemen.
umma gumma was ook mijn favoriet van deze band, 'Careful With That Axe Eugene' stond daar ook op als ik me het goed herinner, Daarna wat zeurderig inderdaad zoals hierboven al aangehaald

Zelf ooit meegedaan met een 100% kopie van the Wall in 1990 of 1991, ik was 1 van het kinderkoor. We dont need no thought control!

Ons pa zaliger zong dat nummer altijd alstie dr een paar op had. En dan serieus nog mij op m'n flikker durven geven als k een onvoldoende haalde op de havo...

Ik heb zelf weinig met Pink Floyd - ook los van de onvoldoendes op de havo. Heb wel alle platen geerfd van ons pa, maar draai ze weinig. Meddle is denk ik favoriet hier, maar daar moet ik echt bij opmerken dat ik absoluut geen kenner van 't oeuvre.

Bizar genoeg is Meddle een Mexicaanse persing. Geen idee hoe die daar ooit aangekomen is...

Jammer dat Rogers niet vanaf 1973 in therapie is gebleven want hij is flink van het padje gestruikeld, en z’n muziek niet beter.
Hij is momenteel inderdaad nogal de weg kwijt. Jammer, want ik was het vaak wel eens met zijn standpunten, maar nu zeker niet meer. Ik vond zijn solo album is this the life we really want overigens erg goed.

Dark side of the moon was echt wel een mijlpaal indertijd vond ik, ik herinner me nog wel dat ik als puber "Money" op de radio hoorde, dat was toen een hitje van ze.
Jos Hermens liep toen nog het wereld uurrecord met de koptelefoon op met die plaat.
Toch had PF al eerder indruk op me gemaakt met Atom Heart Mother, die suite op kant één hoorde ik toen ik 13 was bij een oudere broer bij een vriendje van me, en ik weet nog wel dat ik echt verbijsterd was want ik had dit soort muziek nog nooit gehoord.

Zowiezo was die oudere broer een goede bron van muziek want die werkte al en had het budget om lp's te kopen, hij had er een stuk of 40, in die tijd met veel van wat je toen undergound muziek noemde en voor mij als jochie was dat geweldig en dat was voor mij ook de aanleiding om vanaf toen lp's te gaan kopen en voor een echte draaitafel te gaan sparen.
M'n eerste PF lp was Piper at the gates of dawn en m'n tweede was Atom Heart Mother, in de brugklas maakte je daar ook meteen wel indruk mee want voor veel andere pubers was je dan toch een bron van toffe muziek en was het "cool" dat je dat soort platen had met die mooie hoezen indertijd. :D

Het nummer met die ”gillende dame” kan je me snachts voor wakker maken!
Ik hoor heel graag gillende dames in de nacht maar da's al weer wat jaren terug! :D
Ik ben afgehaakt bij The Wall, maar als superfan wel gewoon alles toch verzameld.
Ja, de Wall werd voor mij te bombastisch en was te ver weg van de oudere sound die ik zo goed vond.

Meddle was peak Pink Floyd voor mij. Nog dat hele experimentele maar wel een goede sound. Ook de laatste plaat zonder synths grappig genoeg.

Back