Oplichtertje moeilijk maken, wie doet er mee?

Getal van de duivel, +5 euro voor de vorm :/

Zat zo te denken, oplichters moeilijk maken betekent vaak ook: Jezelf moeilijker maken. Bijv. MFA, een stapje extra voor de gebruiker, levert meer veiligheid op.
Nu heb ik ook weleens kort gehandeld met Bitcoin (snel gestopt, ben er echt slecht in :D ), en voordat ik dat kon doen moest ik mijn identiteit bevestigen met foto van ID of Paspoort.

Zou het helpen als Marktplaats dit, netals met handelen in Coins, verplicht stelt voor alle gebruikers? Nu lijkt het nog optioneel: MPHelpInfo (mja, wat als MP zelf gehacked wordt.. zucht).

Denk dat het hopeloos is, en langsgaan de enige zekerheid is ; als je geript worden op locatie niet meetelt :(

2FA zou al een hoop doen om het hacken van accounts te voorkomen én je hebt 100% zeker een gevalideerd telefoonnummer (uitgaande van SMS 2FA). Dat zal toch wel een hoop oplichters afschrikken terwijl het voor de gewone MP gebruiker niet echt veel moeilijker gemaakt wordt, zeker omdat 2FA al op zoveel andere platforms wordt toegepast inmiddels. Of misschien alleen bij het aanmaken van een ad zo'n extra controle ofzo.

Ja graag, haal gans de gegevens weg. Ik heb net mijn geld terug gehad. Houd allen jullie ogen open.

Ik mag toch wel van geluk spreken, ik heb werkelijkwaar sinds de viavia nog nooit zoiets meegemaakt

2FA zou al een hoop doen om het hacken van accounts te voorkomen én je hebt 100% zeker een gevalideerd telefoonnummer (uitgaande van SMS 2FA). Dat zal toch wel een hoop oplichters afschrikken terwijl het voor de gewone MP gebruiker niet echt veel moeilijker gemaakt wordt, zeker omdat 2FA al op zoveel andere platforms wordt toegepast inmiddels. Of misschien alleen bij het aanmaken van een ad zo'n extra controle ofzo.
Anonieme prepaid simcard kost geen drol (10 euro), dus dat zegt nog niks.

Anonieme prepaid simcard kost geen drol (10 euro), dus dat zegt nog niks.
Uiteindelijk is geen enkel middel 100% waterdicht, maar 2FA in combinatie met de andere aandachtspunten die al uitentreuren benoemd zijn maakt het in elk geval een stuk beter dan het nu is. Zo wordt het veel moeilijker bestaande accounts (met betrouwbaar ogende historie en ervaringen) te hacken. Het is net als je huis beveiligen tegen inbraak, uiteindelijk is ieder huis binnen te dringen maar hoe moeilijker je het maakt, hoe groter de kans is dat ze het ergens anders gaan proberen.

Laatst gewijzigd:
Gaat wel veel moeilijker worden in toekomst.. alles is straks aan elkaar gekoppeld. Merk nu al bij sommige dingen kan ik alleen inloggen met apple of google account

Gaat wel veel moeilijker worden in toekomst.. alles is straks aan elkaar gekoppeld. Merk nu al bij sommige dingen kan ik alleen inloggen met apple of google account
Hoe moeilijk is het om een google account te maken, plus een prepaid simkaart ? Valt wel mee toch ? Hoe ingewikkelder het wordt, hoe makkelijker de echte criminelen gebruik kunnen maken van deze fake veiligheid. Nog los van de katvangers, daar verander je niks aan. Vandaag kocht ik weer iets via marktplaats van 300 euro. Dan betaal ik 9 euro verzekerde verzending en 16 euro kopersbescherming. Nog altijd goedkoper dan genaaid worden voor minder dan 10% extra.

Apple is wel wat lastiger dan Google, Nu nog makkelijk maar er komt een tijd dat alles aan je DigiD gekoppeld is. Of zoiets

Hmm, ik vandaag op Catawiki een veiling gewonnen, van een particuliere verkoper in Italie.
Zit ik van dit bewuste item nog wat 'na te surfen', kom ik op Reverb een adv. tegen van hetzelfde ding met hetzelfde serienummer.
Kennelijk is het daar (in de USA) door een muziekzaak recent verkocht.

De Catawiki foto's zijn niet geleend van die USA Reverb adv., ze lijken 'nieuw'.

Het kan natuurlijk, dat het vanuit de USA naar Italie is verkocht, het ding niet helemaal beviel en toen weer hop, op Catawiki ermee.

Morgen eens met Catawiki bellen. Hun site geeft nu geen contact-info (zowel niet van henzelf als van de verkoper), dat alleen tijdens kantooruren.

Ik heb dus nog niet betaald, eerst meer duidelijkheid krijgen.

Heb die USA-muziekzaak al wel een mailtje gestuurd met de vraag of ze kunnen zeggen in welke richting ze het ding verkocht hebben...

Any tips/suggesties welkom... dank! :halleluja

Hmm vaag.. Je kunt contact opnemen met de verkoper. Hij zal het artikel verzenden na betaling.. je kunt zelfs 3 of 4 dagen na ontvangst nog terugsturen kwam ik achter.. en dan krijg je je geld terug.. (wat het dan ook is wat je gaat ontvangen).

Zelf heb ik een Korg EMX ontvangen van een Catawiki verkoper die rare kuren had. Het heeft me langer dan deze periode geduurd om vast te stellen wat er mee was. Toen ik het in kaart had dat het een kapotte potmeter was en nog een buis die storing gaf was de verkoper niet voor rede vatbaar en zei ie dat het door de vervoerder kwam.. hij had het niet waargenomen..

Heeft de verkoper waar jij van gekocht hebt goede feedback?

.

Vervelend dat jij gedoe had met die Korg EMX. Maar begrijp ik het goed dat Catawiki alsnog alles netjes voor je heeft geregeld, ondanks die verkoper?

Deze verkoper hier pas 2x feedback op Catawiki, en allebei recent, dus dan kunnen er al alarmbellen .... :doei:

Maar omdat Catawiki best fors verdient aan transacties (veilingkosten/kopersbescherming) heb ik de hoop dat het hier (in geval van gebleken foute boel) anders kan gaan dan bij Marktplaats etc...

- of stelt kopersbescherming van Catawiki in de praktijk ook maar weinig voor?

'k Wil dat uiteraard duidelijker hebben voordat ik betaal. En ik wil ook niet meteen Volledig Bedrog vermoeden, maar het is wel wonderlijk dat een gitaar van 300..400 (want daar hebben we het hier over) een tijdje terug nog in de USA was, en nu ineens in Italie - de bijkomende shipping daarvan zal aanzienlijk zijn geweest.

OK, morgen overdag de telefonische bereikbaarheid van Catawiki eens gaan proberen.

Mijn geval was pech.. ik had meteen het gevoel dat de verkoper eronderuit probeerde te komen.. Heb voor het nageslacht negatieve feedback gegeven.. maar dacht; wellicht is de 3 á 4 dagen (weet het niet exact) om volgende keer in mijn achterhoofd te houden.. ik kwam er te laat achter.. had geen ervaring met Catawiki verder.

Tja.. als je niets ontvangt, zou het niet weten.. je betaalt 9% voor kopersbescherming.. ik denk dat niets ontvangen wel ontbindende voorwaarden zullen zijn ook. Net als iets wat niet naar zin is.

U gaat een verkoopcontract aan met de verkoper
Als uw bod het hoogste is of als u met succes gebruik maakt van de 'Nu kopen' optie, gaat u een verkoopcontract aan met de verkoper. Dit contract wordt beheerst door onze Voorwaarden.

U heeft bepaalde verplichtingen onder dit verkoopcontract, waaronder het betalen voor uw object. Lees meer over uw verplichtingen in Artikel 8 van deze Kopersvoorwaarden.

Sommige verkopers hebben mogelijk aanvullende algemene voorwaarden. Als dat het geval is, worden deze vermeld op de objectpagina. Lees meer over het verkoopcontract in Artikel 10 van de Algemene Voorwaarden.
buyer-terms

We brengen kosten voor Kopersbescherming in rekening
We doen ons best om ervoor te zorgen dat Catawiki een veilige plek is, waar u kunt bieden op bijzondere objecten die door experts zijn geselecteerd en deze kunt kopen. Hiervoor brengen we kosten voor Kopersbescherming in rekening.

Deze vergoeding bedraagt 9% van de koopsom plus een vast bedrag in euro's, zoals weergegeven op de objectpagina. Dit is inclusief btw (indien van toepassing). We voegen dit bedrag toe aan de totale kosten die u betaalt bij het afrekenen. De kosten voor Kopersbescherming worden niet gerestitueerd.
buyer-terms

Overige kosten
Kopers moeten meestal verzend- of transportkosten betalen. Indien van toepassing moet u ook btw, invoerheffingen, verzekeringskosten of kosten voor ondersteunende diensten betalen. Lees hier meer over eventuele overige kosten.

'k Wil dat uiteraard duidelijker hebben voordat ik betaal. En ik wil ook niet meteen Volledig Bedrog vermoeden, maar het is wel wonderlijk dat een gitaar van 300..400 (want daar hebben we het hier over) een tijdje terug nog in de USA was, en nu ineens in Italie - de bijkomende shipping daarvan zal aanzienlijk zijn geweest.

OK, morgen overdag de telefonische bereikbaarheid van Catawiki eens gaan proberen.
wow.. dat is wel merkwaardig idd.. En misschien die bron in de USA checken wat er met die gitaar gebeurd is.

Haha.. ik moet ineens weer denken aan mijn Monomachine die ik op SF wilde kopen. Ontving van de SFer foto's die ik kort daarna op Ebay.kleinanzeigen tegenkwam.. heb een filmpje gevraagd van die gast op ebay.kleinanzeigen en het verhaal uitgelegd.. kreeg ik keurig (met dezelfde meubels op de achtergrond...) die persoon had de Monomachine al 'n paar jaar.. en uiteindelijk gekocht.. de SFer bleek dus niet zuiver.. maar ik zou wel voorzichtig zijn voor ik die Italiaan betaal.. jee.. :(

@MacGyverGear:
Hmm, knap vervelend bij jouw transactie, die termijn van 3...4 dagen is wel vrij kort. Dank voor de verdere achtergrond, ik ga het nog eens dubbelchecken voordat hier centen vertrekken. Maar wellicht klopt het hele verhaal ook best, dus als Catawiki me in contact laat komen met die Italiaan dan ga ik die alleereerst uiteraard gewoon vriendelijk benaderen.

wow.. dat is wel merkwaardig idd.. En misschien die bron in de USA checken wat er met die gitaar gebeurd is.
Ja, had die USA-muziekzaak een mailtje gestuurd, 'k hoop van ze te horen, eens zien wat ze me willen laten weten.

Dank zij o.a. deze thread hier op SF weer tandje extra voorzichtig geworden, maar 'k wil uiteraard ruimte laten voor minder waarschijnlijke maar wel kloppende verhalen... en 'k wil die Italiaan niet acuut verdacht maken...

't Grappige is dat het een gitaar betreft die een re-issue is van een Italiaans merk, dus grappig/wonderlijk dat USA uberhaupt in dit hele verhaal zit. OK, wordt vervolgd...

Ja, had die USA-muziekzaak een mailtje gestuurd, 'k hoop van ze te horen, eens zien wat ze me willen laten weten.

Dank zij o.a. deze thread hier op SF weer tandje extra voorzichtig geworden, maar 'k wil uiteraard ruimte laten voor minder waarschijnlijke maar wel kloppende verhalen... en 'k wil die Italiaan niet acuut verdacht maken...

't Grappige is dat het een gitaar betreft die een re-issue is van een Italiaans merk, dus grappig/wonderlijk dat USA uberhaupt in dit hele verhaal zit. OK, wordt vervolgd...
Ja.. idd vreemd.. ben ook wel benieuwd.. hoop dat het toch goed gaat komen.. je stopt niet voor niets zoveel tijd in zo'n deal.. en dan de bummer dat het niks wordt..

Zelf ben ik wel wat voorzichtiger geworden na mijn Catawiki avontuur.. en een negatieve ervaring met DHL laatst.. stuurt iemand je wat op via MP, maken ze er daar weer een potje van.. pff..

Back