CHOMPI: A Magical Tape Music Instrument

aaa4a665b58344857c1a6f61b0335d84_original.png

Heeft iemand deze al gezien?

Het ziet er uit als speelgoed, maar op de video zie je snel dat ondanks zijn eenvoud het best een leuke sampler is.
Een soort "poor man's" OP-1.
Geen idee wat dit moet gaan kosten. Hopelijk een beetje betaalbaar. Voor € 200,- gaan ze als warme broodjes schat ik zo.
De kickstarter is nog niet .. eh... gestart, dus de prijs is nog niet bekend voor zover ik weet.
Ik ben best benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Meer info in de video:

Bron: Kickstarter

Leuke filmpjes! Relaxt sfeertje.
Iig ik houd het lekker bij de op1 en sk1. Sample veel van een portable cassette recorder. Zo nu en dan kun je echt wilde patches maken. Beetje geluk. Dat is ook het leuke van die simpele samplers.

En het is klaar met Chompi.

Jammer, maar Joel Korte van Chase Bliss zei me op Facebook dat ze de firmware open source willen maken, dus dat is dan wel weer interessant.

"This model of Chompi is discontinued. After we sell through those, there will be about 5000 Chompis in the world. After a lot of great feedback over the weekend, we do plan to open source."

De mijne staat al een tijdje te koop (na eerdere poging), maar er is geen animo voor. Toch te niche. Denk dat ik hem hou. Wie weet wordt het op een dag een gezochte rariteit.

Zoals al eerder gezegd werd - dit gebruikt een Daisy Seed: Seed . Dit is een leuk microprocessortje maar niet superkrachtig. Wil je echt een hoop meer doen, dan moet er echt wel een stevigere motor in. ARM is een populaire keuze dezer dagen, maar met PD als ontwikkelomgeving haal je er dan meer uit om alles gelijk naar C++ door te sluizen. Gelukkig gaat dat schijnbaar wel, maar dan zul je toch echt nog wel even willen optimaliseren.

5000 is wel een mooi getal. Volgens mij moesten ze bij Moog toendertijd iets van 1000 Taurus IIIs preorders krijgen om het de moeite waard te laten zijn voor een productielijn/onderdelen bestellen etc.

Had er weer leuke sessie mee gisteren, ik ga toch nog eens kijken of ik het beter kan integreren met de rest.

Ben wel benieuwd of er nog wat dingen gaan gebeuren als ze inderdaad de firmware open source gaan maken. Zou leuk zijn als er een creatieve community rondom de Chompi ontstaat. Anderzijds, met 5000 stuks is het maar de vraag of er genoeg nerds opstaan die er iets voor/mee willen gaan doen (laat staan dat ze er zelf een hebben).

Volgens mij was de hoofd programmeur weggelopen, dus ja, ze maken het maar open source, omdat ze niemand anders meer hebben.
Chase Bliss had zich er nooit mee moeten bemoeien. Misschien iets voor inMusic ?! ;)

Ik weet niet in hoeverre je Chase Bliss iets kunt verwijten, volgens mij is dat een redelijk integere club en heeft Joel echt wel hart voor zijn producten en klanten. Maar erg handig is het allemaal niet. Als een project/product hangt op 1 man, is het sowieso vragen om problemen (single point of failure).

Als een project/product hangt op 1 man, is het sowieso vragen om problemen (single point of failure).

Hadden we niet mogen verwachten dat door de bemoeienis van Chase Bliss (geen éénmansbedrijfje) een oplossing voor problemen gemakkelijker was gevonden, dan in het geval meneer en mevrouw Hendrickson het zelf geheel in eigen hand hadden gehouden?

Hadden we niet mogen verwachten dat door de bemoeienis van Chase Bliss (geen éénmansbedrijfje) een oplossing voor problemen gemakkelijker was gevonden, dan in het geval meneer en mevrouw Hendrickson het zelf geheel in eigen hand hadden gehouden?
Denk eerder dat het een combinatie van factoren is, wegvallen programmeur, bereiken plafond capaciteiten platform, misschien tegenvallende verkopen van de huidige batch (daar leuren ze inmiddels ook al bijna een jaar mee terwijl het ding ervoor lang stijf uitverkocht was). Dan ga je al die kosten voor re-engineering voor nieuwe hardware etc. ook niet maken lijkt me.

Het valt in elk geval op dat ik hem nu al een aantal keren te koop heb gehad, en dat de respons echt minimaal tot non-existent is. Dus erg gewild is 'ie niet, iedereen die er eentje wil heeft hem al denk ik.

Het valt in elk geval op dat ik hem nu al een aantal keren te koop heb gehad, en dat de respons echt minimaal tot non-existent is. Dus erg gewild is 'ie niet, iedereen die er eentje wil heeft hem al denk ik.
Niet voor de prijs die jij vraagt.

Vraagprijs ligt ruim 20% onder de nieuwprijs, dus lijkt me gezien conditie, leeftijd en weinige gebruik niet volstrekt belachelijk. Daarnaast bouw ik ruimte in voor onderhandeling, zeker op Marktplaats wil bijna iedereen afdingen. Als iemand geïnteresseerd is, krijg je toch meestal wel een bod of de vraag of je iets met de prijs wil doen. Bij de Chompi is de respons gewoon vrijwel nihil. Heb 1x een vraag gehad over de revisie en firmware en dat is het. Ik betwijfel of dat heel veel anders zou zijn als ik €50 of €100 van de vraagprijs af zou halen.

Vraagprijs ligt ruim 20% onder de nieuwprijs, dus lijkt me gezien conditie, leeftijd en weinige gebruik niet volstrekt belachelijk. Daarnaast bouw ik ruimte in voor onderhandeling, zeker op Marktplaats wil bijna iedereen afdingen. Als iemand geïnteresseerd is, krijg je toch meestal wel een bod of de vraag of je iets met de prijs wil doen. Bij de Chompi is de respons gewoon vrijwel nihil. Heb 1x een vraag gehad over de revisie en firmware en dat is het. Ik betwijfel of dat heel veel anders zou zijn als ik €50 of €100 van de vraagprijs af zou halen.

Dat snap allemaal. Ik gaf een verklaring voor waarom er geen interesse is vanuit perspectief van een geïnformeerde koper. Dat is een ander vertrekpunt dan dat van een verkoper die de volle nieuwprijs heeft betaald. Ik heb de Chompi zelf keer nieuw gekocht voor ik geloof zo’n €580, bij Volt. Het ding is gelet op de wat lompe behuizing, de kwaliteit van de effecten en de wijze waarop de endless encoders zijn geprogrammeerd m.i. niet meer waard dan een euro’tje of €500 nieuw. Hij is nieuw eigenlijk gewoon te duur.

Laatst gewijzigd:
Ik was in eerste instantie erg gecharmeerd, maar je loopt wel vrij snel tegen de grenzen aan en dan is het inderdaad best een duur ding.

Ach ja, ik moet altijd een beetje lachen om lui die dingen verkopen met de wildste aanprijzingen als dat het een onmisbaar toestel zou zijn - waarom doe je hem weg dan? :D

Back