Polysix ruis

Calculator Operator

Tel ik na 15 jaar hier als ouwe rot? Vast wel.
Goedenavond,

Het is natuurlijk moelijk te zetten of het echt zo is maar ik heb het idee dat mijn Polysix een stuk meer ruist dan dat-ie wat jaren geleden deed, en ik vraag me af of jullie misschien een idee hebben waar dat vandaan komt. Het wordt aanmerkelijk harder als ik de attenuator van de VCA hoger draai, dus het zit ergens in het signaalpad. Effecten aan of uitzetten heeft geen invloed op de ruis.
De voeding in 't ding is ooit gerecapped maar ik heb geen idee wanneer, kan goed 10-15 jaar geleden zijn. processorbord is overigens helemaal vervangen, hoogstwaarschijnlijk tegelijkertijd.
Ik heb een bestandje bijgevoegd met de ruis. Het is natuurlijk niet keihard, maar het is wel hoorbaar als je een paar sporen van 't ding tegelijk opneemt zegmaar.

Attachments

• ruis.mp3
    411,2 KB
Zo klinkt mijn vliegtuig ook! Maar om in te schatten hoe er het is zou het goed zijn om een nootje muziek er bij te horen. Overigens had ik vroeger ook een ruisende Polysix, toen maar verkocht.

Luister eens naar het droge audiosignaal afkomstig van het voiceboard. Er is zelfs een speciale "Sig(nal) Out" testpin reeds aanwezig. Als de ruis hier praktisch niet aanwezig is, ontstaat de ruis op het effectsboard wat er helaas om bekend staat flink ruizig te kunnen zijn. Evt. valt er een directe aftap te realiseren vanaf het voiceboard naar bijv. een ongebruikte jacksockets, zodat je de keuze heb tussen ruizig (maar mét FX) en ruisarm (maar zonder FX).

Goeie, dat ga ik eens doormeten. Als het het FX-bord is dan zijn m'n BBD's waarschijnlijk de boosdoener, die verslijten. Gelukkig krijg je die weer nieuw intussen geloof ik, wellicht interessant om eens te kijken.
Van een MN3004 clone heb ik helaas nog niks vernomen. Je zou eventueel een andere BBD met gelijke delay tijd kunnen gebruiken (met een adapter PCBtje). Helaas kloont Behringer, naar mijn weten, alleen de 320X varianten. Deze hebben een lager voltage nodig, dit beïnvloedt de headroom behoorlijk. Ik vind ze dus ook een stuk minder goed klinken.

Back