Record Store Day 2023

Record Store Day 2023
Geplaatst door bombario
Wereldwijd
Dinsdag, 18 april, 2023 - 12:00
Tot: Dinsdag, 18 april, 2023 - 13:00
(---)
Categorieën

Aankomende data
Alle tijden worden weergegeven voor tijdzone: Europe/London

Dit event is afgelopen

bombario

Gepokt en gemazeld
Zaterdag 22 april aanstaande is het Record Store Day 2023.

Record Store Day is een jaarlijks terugkerend evenement dat plaatsvindt in onafhankelijke platenzaken over de hele wereld. Op Record Store Day worden er speciale uitgaven van vinylplaten en cd's uitgebracht die alleen in de deelnemende platenzaken verkrijgbaar zijn. Ook zijn er vaak live-optredens, signeersessies en andere activiteiten in deelnemende platenzaken. Gezelligheid dus, en een mooie manier om je lokale platenzaak te steunen.

Meer informatie vind je hier: Archief Actueel - Record Store Day

Van mij mogen ze wel stoppen met RSD. De represses van oude (top) albums verstoort het hele logistieke proces rondom de vinyl preserijen en zorgt voor maandenlange vertragingen voor kleine labels en indy/leftfield muziek.

De gezelligheid en sfeer in platenzaken is uiteraard geen probleem en moet vooral doorgaan. Het gaat mij om de grote uitgeverijen die hiermee alle kleinere spelers periodiek van de kaart vegen.

Yes! Ik ga zeker langs bij de lokalo om de hoek., dj-sessies alom daar dus lekker opleggen en socializen (en natuurlijk een paar platen scoren!)

Ik ga nooit naar rsd. Een keer nooit meer. Ik,ga wel op een vd 364 andere dagen. Veel te druk en die rare items scoren kan je wel vergeten. Ik dig gans de winkels en geniet heel erg vd rust.
Maar ik denk dat t wel geholpen heeft vinyl,terug in de kijker te brengen. Maar of we nu nog behoefte hebben aan nog meer muziek waar de 50plusser naar zou luisteren, ik denk dat t stilaan genoeg is, focus op nieuw spul.
zwijgen we nog over de prijzen. Voor de helft en minder koop je origineel, en gekleurd vinyl was cool in de 80’s, ik koop liefst zwart. Releases in kleur zijn een turn off

Ik heb net gekeken en de 2 platenzaken die ik ken doen alvast niet mee, het is zelfs zo dat ik enkel een record store day overzicht vind in NL en niks in België.

Volgens mij hebben wij geeneens een platenzaak meer. Vroeger was ik er niet weg te slaan, stapeltje elpee's en luisteren maar.

EDIT: verrek we hebben er toch eentje, en ook nog eens op fietsafstand en waar je misschien met dartpijltjes die hangende Elpee's kan afspelen:

1681737316508.png

EDIT: verrek we hebben er toch eentje, en ook nog eens op fietsafstand en waar je misschien met dartpijltjes die hangende Elpee's kan afspelen:

Keuze uit platen van Peter Tosh, Lynyrd Skynyrd. Hebben ze ook een hoekje met bakeliet?

Vergelijk dat nou eens met een saaie app op je telefoon, dan is zo'n zaak toch veel leuker
Klopt, het heeft echter niet meer de charmes als vroeger, ik wist ook altijd precies welke dag de nieuwe releases binnen kwamen, het is nu toch wel vooral ouwe meuk. In ieder geval in de winkel bij ons blijkbaar =(

Keuze uit platen van Peter Tosh, Lynyrd Skynyrd. Hebben ze ook een hoekje met bakeliet?
Lynyrd Skynyrd valt wel mee toch? Het laatste bandlid is net pas overleden! Ik denk dat die hangende van Bakeliet zijn, die breken in zo'n platenbak.

Uit de telefoon komen tenminste nummers die wat nieuwer zijn? :D
Dat is waar. Maar een hoes in je handen hebben vind ik toch leuker. Het is de 'totale belevenis', uche, uche, uche. Beetje ouwehoeren met bezoekers, vooraf niet weten of je wat leuks vindt, blij zijn als je een onverwacht album vindt. Ik luister muziek ook aandachtiger als ik er wat moeite voor moet doen.

Maar een hoes in je handen hebben vind ik toch leuker.

Ja, absoluut. Ik maak dan weliswaar een grapje over oude platen, maar toentertijd waren de hoezen soms kunstwerkjes an sich. Met de komst van de cd en die lullige boekjes was dat bijna helemaal verdwenen.

Ja, absoluut. Ik maak dan weliswaar een grapje over oude platen, maar toentertijd waren de hoezen soms kunstwerkjes an sich. Met de komst van de cd en die lullige boekjes was dat bijna helemaal verdwenen.
Eens. Ik had als kind 'Tommy' van The Who. Die kon je helemaal openklappen, echt geweldig. Deze afbeelding in het binnenwerk van Music for the Jilted Generation van The Prodigy is ook super. Dat doet wel iets voor de ervaring.

qOniuT1Z2TgjtAmB66-8JVW3n08Qwesk30nueURbIv8.jpg

Laatst gewijzigd:
Hier in Tilburg een drietal platenzaken waarvan ik weet dat één enkele mee doet/heeft gedaan aan RSD. Dit is Sounds en bij binnenkomst vind je al direct de bakken met o.a. uitgaves van voorgaande jaren. Prima zaak, eigenaar is toffe kerel al merk ik dat ik de laatste maanden er niet veel heb gekocht. Het aanbod zit hem vooral in de tamelijk standaard mainstream, heruitgaven en een deel met tweedehands vinyl. Ik ben persoonlijk geen fan van ”speciale” en soms inferieure uitgaven zoals gekleurd vinyl en picture discs. Aangezien ik meer op zoek ben naar minder bekend/obscuurder werk zie ik voor mijzelf ook geen meerwaarde in RSD. Dat heb ik ook met veel platenbeurzen: heb je een flinke gezien dan heb je ze vaak allemaal al wel een keer gezien.

Diggers is een winkel met heel veel tweedehands vinyl. Zoals de naam vermoed is het wel écht zoeken en er staat ook veel fout spul tussen. Mijn favoriete zaakje heet Antenne en zit verscholen in een tweedehands kledingwinkel genaamd SamSam. Er hangt een zeer toffe, vrije sfeer en je kunt daar diverse genres aantreffen:hardcore, drum & bass, techno, ambient, electro maar ook werk van Raymond Scott, Radiophonic Workshop, Dick Raaijmakers, Jean Jacques Perry en andere pioniers.

Hier in Tilburg een drietal platenzaken waarvan ik weet dat één enkele mee doet/heeft gedaan aan RSD.
Ik was laatst in een platenzaak in Nijmegen. Daar hoorde ik vreselijk irritante rammelrock, die ook nog eens te hard stond. Echt k*tmuziek en ik vind bijna alles leuk. Liep ik de trap af, stond daar een DJ die vinyl singles vol enthousiasme aan elkaar te mixen. Het bleef wel k*tmuziek 😁

Van mij mogen ze wel stoppen met RSD. De represses van oude (top) albums verstoort het hele logistieke proces rondom de vinyl preserijen en zorgt voor maandenlange vertragingen voor kleine labels en indy/leftfield muziek.

De gezelligheid en sfeer in platenzaken is uiteraard geen probleem en moet vooral doorgaan. Het gaat mij om de grote uitgeverijen die hiermee alle kleinere spelers periodiek van de kaart vegen.
Niet alles RSD zorgt voor represses, dat loopt het hele jaar door.

En ik ben blij met represses: betaalbare platen in een mooi jasje

Niet alles RSD zorgt voor represses, dat loopt het hele jaar door.

En ik ben blij met represses: betaalbare platen in een mooi jasje
Dat klopt maar omdat er met/door RSD zoveel represses (van veelal oudere muziek) op 1 moment in het jaar klaar moeten zijn (in combinatie met beperkt pers capaciteit) verstoort het de volledige productie.

Back