Midi poly chainer bakje of zoiets

Kanaal 10 voor drums lijkt me een willekeurige keuze, geen technische?
Kom het overal nog al eens tegen als een soort `afspraak`. Maar ik weet te weinig van het protocol. Midi 16 kanalen. Maar als ik er meer als drie à vier gelijktijdig gebruik dan slaat het hele zooitje al optilt. Afhankelijk hoe druk je het maakt. Intern in de computer zie ik ze zonder problemen alle zestien in gebruik. Midi uitvoer naar een externe synth` Houd ik op een enkel kanaal. De hardware output die ik kan maken kan bijna alle kanalen benutten en dat is meer dan genoeg. De hardware synth maakt er multitimbrale klanken van naar apparte uitgangen die daarna gemixt kunnen worden.

Mijn computertje uit 1987 kan probleemloos 8 MIDI kanalen tegelijk naar synths sturen, en veel meer waarschijnlijk ook maar zoveel MIDI synths heb ik niet. Hij heeft daar enkele kilobytes RAM voor beschikbaar. Als dat dan met een nieuwe PC die letterlijk 1000 keer zo krachtig is niet lukt, ligt dat niet aan het MIDI protocol.

ligt dat niet aan het MIDI protocol.
Klopt, daar ligt het bij mij ook niet aan. Computer met software stuurt maximaal 16 kanalen probleemloos uit. Alleen die rompler Kawai 4r uit 1992 kan dat als ontvanger niet aan. Die ontvangt er ook acht gelijktijdig. Maar zodra het (midi) druk wordt krijgt die rare effecten. Die overigens af en toe wel eens leuk kunnen uitpakken in zeldzame momenten.

Kom het overal nog al eens tegen als een soort `afspraak`. Maar ik weet te weinig van het protocol. Midi 16 kanalen. Maar als ik er meer als drie à vier gelijktijdig gebruik dan slaat het hele zooitje al optilt. Afhankelijk hoe druk je het maakt. Intern in de computer zie ik ze zonder problemen alle zestien in gebruik. Midi uitvoer naar een externe synth` Houd ik op een enkel kanaal. De hardware output die ik kan maken kan bijna alle kanalen benutten en dat is meer dan genoeg. De hardware synth maakt er multitimbrale klanken van naar apparte uitgangen die daarna gemixt kunnen worden.
Midi kanaal 10 voor drums is niet meer dan een afspraak (ze wordt wel algemeen aanvaard in midi files).
Het probleem van 'hele zooitje al optilt' ... zal veel eerder gelegen zijn aan het niet gebruiken van note-off commando's met bijhorende note-on's. Midi is echt geen zwaar belastende taak voor computers en/of synths. Enkel voor sysex kan het protocol wat traag zijn.

Klopt, daar ligt het bij mij ook niet aan. Computer met software stuurt maximaal 16 kanalen probleemloos uit. Alleen die rompler Kawai 4r uit 1992 kan dat als ontvanger niet aan. Die ontvangt er ook acht gelijktijdig. Maar zodra het (midi) druk wordt krijgt die rare effecten. Die overigens af en toe wel eens leuk kunnen uitpakken in zeldzame momenten.

Midi (1.0) blijft een serieel protocol, dus als het te druk wordt, en de ontvangende device wat moeite heeft met buffers e.d. dan kan dat issues opleveren. Het positieve nieuws is dat Midi 2.0 er al is, EN totaal geintegreerd wordt in windows en mac. Dus in ieder geval vanuit de zendende kant komt er een oplossing.

Hier een voorbeeldje waarbij steeds eenvoudig weg op midi kanaal 1 uitgezonden wordt met dezelfde sequensen herhalend elke seconde hetzelfde.
De synth met acht uitgangen geeft op iedere uitgang een andere multibrimbraliteit / een andere klank.
Analoog mixen kan goed want het blijft 40 seconden nog gevarieerd.
Bij overschakelen naar ten minste acht verschillende midi kanalen raakt de boel `verstopt` dat gaat niet. Ongeveer drie gelijktijdig kan nog net. Bij gebruik van meer kanalen om het even welke kanalen raakt de boel op tilt. Midi 31,5Mhz X zoveel bit X zestien is niet om bij te houden. Het geluid doet me denken aan een (mididata😱) trein.

Attachments

• B0000010A.WAV
    7,2 MB
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat je met strenge MIDI filters (zodat je geen bergen onnodige data meestuurt) zeker meer dan 3 kanalen moet kunnen halen zonder dat hij zich verslikt. Tenzij die synth heel brakke MIDI implementatie heeft/ heel beperkt multitimbraal is.

Ik denk dat je met strenge MIDI filters (zodat je geen bergen onnodige data meestuurt) zeker meer dan 3 kanalen moet kunnen halen zonder dat hij zich verslikt. Tenzij die synth heel brakke MIDI implementatie heeft/ heel beperkt multitimbraal is.
Dat kan heel goed daar is de midi ook voor gemaakt en dat lukt ook wel. Als er maar niet te `zenuwachtig` uitgezonden wordt.
Of te wel te snel. / Te kort na elkaar.

Back