Steeds sneller systeem nodig en waar houdt het op?

Ik lees "get smarter about AI in 5 minutes", met betere AI moet je toch een goede samenvatting kunnen maken die sneller te lezen is? Als er echt nieuwe ontwikkelingen zijn staat er dus op een gegeven moment "get smarter about AI in 4 minutes", dat wacht ik eerst maar 'ns af, scheelt weer tijd.

Ik werk op een ruim 10 jaar oude computer met een i5-6600 met 16GB RAM en een SSD en ik vind het eigenlijk wel prima haha.
Ja het zou allemaal wat sneller kunnen maar in de praktijk kan ik eigenlijk alles doen wat ik wil, ik zou liegen als ik zeg dat mijn hardware me tegenhoudt of in de weg zit.
Dus haast om te upgraden voel ik niet zo maar ik denk dat het de aankomende jaren wel tijd wordt om een upgrade te gaan doen voor de komende 10 jaar.

Het is best lastig, want ik heb nu bijna 2,5 jaar mijn iMac en die presteert nog prima, maar ik merk dat mijn vaardigheden zich hebben ontwikkeld en de resultaten daarvan veeleisender worden.

Zo, kan ik op deze computer prima uit de voeten met de dingen die ik deed met o.a. Inkscape.
Dat ging op mijn vorige Mac op het laatst nogal moeizaam en traag, maar op deze is het zo gepiept.
Alleen zijn de dingen die ik ermee doe inmiddels wat intensiever geworden en was de animatie die ik er de afgelopen weken op heb gemaakt een wat minder vlot verlopend proces.
Nog steeds prima te doen en niet te vergelijken met de oude Mac, maar toch.....

Ik zie voorlopig geen reden om een nieuwe computer aan te schaffen, maar ik merk wel dat mijn behoeften veranderen, omdat de dingen die ik doe veranderen en andere eisen stellen.

Zo, kan ik op deze computer prima uit de voeten met de dingen die ik deed met o.a. Inkscape.
Dat ging op mijn vorige Mac op het laatst nogal moeizaam en traag, maar op deze is het zo gepiept.
Alleen zijn de dingen die ik ermee doe inmiddels wat intensiever geworden en was de animatie die ik er de afgelopen weken op heb gemaakt een wat minder vlot verlopend proces.
Wat voor software gebruik je voor het maken van je animaties? Inkscape is niet echt bedoeld voor animatiewerk dus misschien is het niet de computer maar meer dat je de software ontgroeid bent. Als dingen niet zo vlot lopen als je zou willen is het handig een keer te onderzoeken waar de 'bottleneck' zit (dus of je software beperkt wordt door rekenkracht, geheugen of opslag).

Wat voor software gebruik je voor het maken van je animaties?

Ik maak niet zozeer animaties...ik heb EEN animatie gemaakt.
Daarvoor heb ik Inkscape gebruikt en dat is in veel opzichten niet de meest voor de hand liggende keuze.
Technisch gezien heb ik Insckape niet gebruikt voor de animatie zelf, maar voor het creëeren van de individuele frames.

Vanwege de opbouw van de frames (met patronen van polka dots) werd het door de hoeveelheid aan objecten nogal stroperig.
Door achtergrond en onderwerp te scheiden in verschillende werkbestanden en die in de uiteindelijke animatie (in Final Cut) samen te brengen kon ik het werkbaar houden.

Het geheel zou sneller en eenvoudiger in Photoshop te realiseren zijn geweest, maar het werken in een vector programma biedt een aantal voordelen.

Het geheel zou sneller en eenvoudiger in Photoshop te realiseren zijn geweest, maar het werken in een vector programma biedt een aantal voordelen.
Dat Inkscape traag wordt betekent nog niet dat je computer onvoldoende snel is, dat kan ook betekenen dat Inkscape onvoldoende geoptimaliseerd is. Mogelijk is een andere vector teken pakket een stuk sneller.

Ik ben de laatste weken een beetje bezig met AI video maar dan heb ik met m'n videocard met 8gb net aan voldoende om iets te doen maar wil ik meer en uitgebreidere programma's gebruiken dan heb ik eigenlijk een betere videocard nodig.
En videocards zijn een probleem want de prijzen zijn krankzinnig momenteel, het is echt niet normaal want voor deze tak van sport zou een 24gb kaart goed zijn maar dan ben je meer kwijt dan een nieuwe goede pc, ik heb besloten om maar even wat geduld te oefenen, hopend op betere tijden.

Je zal wel weerom een nieuwe computer mogen aan schaffen om de juiste videocard te kunnen plaatsen.
De energiebehoefte van die nieuwe videokaarten is inderdaad wel heftig. Naast de aanschafprijs en een goede voeding is het ook wel handig eens uit te rekenen wat een uur 'de computer' aan hebben staan wel niet kost. Had vroeger een Mac pro staan die zonder workload al 150W trok. Is toch meer dan een kWh per (werk)dag. Een RTX 5090 GPU alleen doet al het viervoudige...

Ik lees eerder 60, 80 en meer GB geheugen voor AI.
Ligt er aan wat je met AI wil. Taalmodellen als GPT4 zitten al rond dat soort groottes. Als je ook afbeeldingen en video wil genereren mag het nog wel meer zijn.
Compacte modellen draaien ook op je telefoon dus het kan ook efficienter.

Back