Chaos binnen handbereik!

ja interressant.

Dit lijkt heel erg op het werk van.
Andrew L. Fitch University of Western Australia
https://ieeexplore.ieee.org/author/37602503700

Die heeft ook een neuron module gemaakt met zijn nlc.
in het onderzoek spreken ze over de grey supercomputer dus dateerd dit uit eind jaren 80 - 90?

kan de link naar circuits niet openen zal dat later is checken.

Het nieuwe eraan is (als het inderdaad nieuw is) dat ze met behulp van een supercomputer wat zeer eenvoudig te maken vroeger nog onbekende elektronische circuits gevonden hebben die chaotisch gedrag vertonen. Dat er elektronische circuits bestaan die zulk gedrag vertonen is op zich niets nieuws. Maar dat dat ook al met één transistor en slechts een paar passieve componenten gaat wel.

Deze heb ik gisteren in Falstad uitgeprobeerd, en die gaf inderdaad van die rare pulsen: https://press.ifj.edu.pl/news/2017/10/18/IFJ171018b_fot02b.jpg

In a paper published in the journal Chaos, they have presented 49 new, unusual chaoticelectronic oscillators – not designed but discovered by computer simulations.

Ik heb 't stuk over chaotische oscillatoren even doorgelezen en het is een vrij technisch verhaal.
Betekend dit dat we praten over oscillatoren die continue ontstemd zijn omdat ze lukraak in toonhoogte verspringen of zo?
Ik vraag me dan wel af wat je er op muzikaal gebied mee kan?
Het is me niet geheel duidelijk, hoe moet ik dat zien, kan iemand daar wat uitleg over geven?

Zoals welicht weet is noise en random essentieel in sounddesign.
Chaos val in die category complex, choatisch maar dus niet random.
Je gebruikt dit als modulatie source of input naar een sample & hold / track & hold voor generatieve dingen.

Je gebruikt dit als modulatie source of input naar een sample & hold / track & hold voor generatieve dingen.
Ja oké, dat snap ik dat je dit als modulatiesource kan gebruiken maar van oscillatoren is het over het algemeen toch de bedoeling dat die op toonhoogte blijven en dat het moduleren van die signalen allerlei variaties geeft die leuk en of interessant zijn.
Als je toonhoogte ook nog chaotisch wordt dan krijg je een soort free jazz waar tijd en accoordenschema volledig is losgelaten maar kan dit nog in een bestaande structuur die wel aan regels gebonden is wel inbouwen op een manier die ook nog een beetje prettig in het gehoor ligt?
Of is deze conclusie eigenlijk niet van toepassing en is het nou juist de bedoeling dat alles een beetje random verloopt en dat het muzikaal luisterbaar verder niet belangrijk is?
Misschien puur als sounddesign interessant en is het wel leuk vanwege het experimentele en onverwachte karakter maar is het binnen een muzikale structuur moeilijk toepasbaar denk ik.

Stochastische muziek...
Ja zoiets :)
Ik heb al de Melodicer, de stochastic pattern generator die vrolijk random sequences maakt maar dan blijft de oscillator nog wel op toonhoogte,
Maar goed; ik kan het van uit sounddesign oogpunt wel begrijpen.
Alleen vraag ik me af in hoeverre er nog sprake van sounddesign is als de uitkomst chaotisch en random is, design is toch iets waarmee je in een bepaalde richting denkt terwijl in dit geval is er helemaal geen richting meer dus waar ga je naartoe uiteindelijk?
Misschien denk ik wel te beperkt en zoek ik nog een soort van herkenbaarheid terwijl dit concept er juist is om eigenlijk alles maar gewoon op z'n beloop te laten.

Je verward chaos met ruis.

Ruis is totale willekeur.

Chaos is echt iets heel anders.

Dit is ruis.

blogsakruis.png

Dit is chaos.
e143_1.png

Chaos is mooi.

Er is een fundamenteel verschil tussen random generators en chaotische systemen. Chaotische systemen vertonen (ideaal gesproken) een strikt wetmatig gedrag, maar zijn extreem gevoelig voor de beginwaarden waarmee ze worden opgestart. In de praktijk echter kun je voor chaotische systemen net als bij het weer maar voor een relatief korte tijd voorspellen wat ze gaan doen, want de beginwaarden zijn nooit exact bekend en er zijn altijd storende invloeden. Dat maakt chaotische systemen in de praktijk tot een soort van tussencategorie tussen aan de ene kant volstrekt onvoorspelbare random systemen en aan de andere kant volstrekt voorspelbare automaten.

Je verward chaos met ruis.
Ruis kan ook mooi zijn als je het muzikaal toepast. :)
In een fractaal zit een zekere orde.
Chaos is wat anders dan orde.
Uiteindelijk kan chaos op grotere schaal wel weer binnen een zekere orde vallen maar is die voor ons herkenbaar zonder daar allerlei wiskundige termen op los te laten.
Een mens leeft op z'n zintuigen en die gebruik je ook bij muziek, zodra je zintuigen icm je hersenen het niet meer kunnen bevatten is er voor de mens dan nog iets te genieten vraag ik me af?
Maar dit gaat voorbij het punt van sounddesign denk ik waar deze oscillatoren voor bedoeld zijn.

Helemaal niet.
Tuurlijk is dit onderdeel van sounddesign.
Een voorbeeld kan een vette lead zijn waar je het filter met chaos moduleerd.
Noise / Random is toch ook onderdeel van sound design?

Deze video maakt het wellicht begrijpbaar:

Een voorbeeld kan een vette lead zijn waar je het filter met chaos moduleerd.
Ja, da's logisch maar dan speel je die lead nog wel in een bepaalde toonsoort binnen het arrangement zodat het muzikaal nog een beetje leuk klinkt.
Noise / Random is toch ook onderdeel van sound design?
Zeker wel, ik zei toch al dat noise prima kan in een compositie.

Waar het mij in het begin om ging is dat ik me afvroeg in hoeverre een chaotische oscillator bruikbaar zou zijn in een compositie want als de toonwaarden volkomen random zijn dan is er geen sprake meer van een toonschaal binnen de compositie waarop jij vertelde dat deze oscillatoren gebruikt kunnen worden als modulatoren en dat begrijp ik wel .
Maar als binnen een compositie bijv een pianist of gitarist random noten aanslaat zonder enige struktuur dan zien sommige mensen dat nog als een compositie terwijl voor mij een compositie nog wel binnen bepaalde grenzen valt anders wordt het gewoon herrie.
Sommige mensen vinden John Cage met z'n 4.33 durende pianostuk waarin hij geen noot speelt ook een compositie maar da's voor mij geen muziek.
Het wordt dan een beetje een wat abstracte discussie over wat muziek en compositie is en dat was niet mijn bedoeling.

Maar goed; ik krijg 't idee dat sommigen hier alles binnen een muziekcompositie willen benoemen en dat kader is voor mij te ruim of wellicht denk ik te bekrompen omdat ik nog enigzins wil genieten van muziek, dat kan ook natuurlijk.

Als je een gitaar speelt zijn de noten wellicht een compositie.
Maar de manier hoe de speler beweegt kan dan weer juist chaotisch zijn.
Dat heeft dat weer effect op de feel.

Je kan zoiets ook gewoon als een LFO zien die niet alleen maar op en neer gaat maar gewoon zijn eigen ding doet binnen een kader.

Random noise -> s&h -> FM leukk....
Choas -> FM ......heeeeel leuk.

Dat bewegen / moduleren dat is wat een choatische module kan toevoegen en is wat anders dan noise.
Hoe je dat toepast is helemaal aan jezelf.
Zou verder niet teveel aantrekken van de meeste bleep blop demo's
Als je die moet geloven kun je met Buchla en Serge spul geen muziek maken.

Of en hoe het gebruikt wordt is aan de musici, voor mij is het vooral spannend om zulke zaken te onderzoeken en zo nu en dan iets dergelijks te bouwen of te programmeren. Sommige mensen hebben het talent om beide te doen (muziek maken en met software en hardware audiotechniek bezig zijn), maar voor mij ligt het accent duidelijk op de technische kant van de zaak.

Hier een stukje chaotische muziek.

Ik heb het gemaakt toen ik voor het eerst reuma kreeg, hierdoor kon ik beter met de pijn omgaan.

Doordat het chaotisch is, herhaalt het nooit, maar het blijft dezelfde "hoofdvorm" houden.

Hoe werkt het?
Er is eerst een stuk zonder kick, daarna hetzelfde stukje met kick. En elke keer als de kick stopt, word er een nieuw "mandje" met noten gemaakt (dit is puur random en niet chaotisch).
Uit dit "mandje" met noten word op een chaotische manier gekozen welke noten worden gespeeld. Er komen noten bij en er gaan noten vanaf, dit is chaotisch.
Het is een monofone patch, maar doordat de delay feedback bijna 100% is, ontstaan er akkoorden.
De verandering van klankkleur is ook chaotisch.
De chaos word gemaakt door meerdere LFO's met elkaar te moduleren.

Attachments

• Pain Killer.mp3
    5,9 MB
Back