Framework Laptop - nieuw merk diy laptop

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Framework Laptop; een nieuw merk laptop tegen die je helemaal zelf kan samenstellen maar nog veel belangrijker: waarvan je alle onderdelen makkelijk zelf kan upgraden of vervangen.
Wordt de anti Mac genoemd en je hoeft eigenlijk nooit meer een nieuwe laptop te kopen op deze manier.
Er is een 13,5 inch te koop en dit najaar komt er een 16 inch uit.
je kan 'm helemaal naar keuze samenstellen qua onderdelen en qua processor Intel of AMD
Hier de site; Choose Framework Laptop 13 DIY Edition (AMD Ryzen™ 7040 Series)

Ik heb een paar weken terug een nieuwe laptop bij het Nederlandse Skikk besteld. Daar kun je 'm ook in grote mate zelf configureren en is een stukje goedkoper zo te zien. Ook bijzonder goeie reviews op Tweakers. Ik kan 'm niet met een Mac vergelijken maar ben tot nu toe dik tevreden. Intel i7 12e gen., 64 GB geheugen, 1 en 2 TB schijven er in, RTX3060 en 17" scherm voor zo'n 1800 Euro. Daar ben je bij Frameworks zo te zien wel meer voor kwijt.

Daar ben je bij Frameworks zo te zien wel meer voor kwijt.
Zou kunnen, ik heb daar niet verder naar gekeken, heb je 't filmpje bekeken?
Het belangrijkste vond ik dat je echt alle onderdelen zelf kan vervangen of upgraden met één schroevedraaier en dan praat ik niet over wat geheugen of een andere processor maar echt alles en dat is volgens mij bij geen enkele andere laptop.
Barst in je scherm omdat ie gevallen is, heel simpel kan je het zelf vervangen met dezelfde schroevendraaier, toetsenbord net zo bijv en da's met alle onderdelen, volgens mij gaat dat niet met andere laptops zo makkelijk.

Ja inderdaad niet goedkoop

Als het duur is, dan lijkt me dat het eigenlijk alleen is voor gebruikers die van plan zijn om gaandeweg dingen te vervangen en meer willen betalen zodat die mogelijkheid er is. Als "verzekering" dat je bijvoorbeeld zelf een kapot scherm kunt vervangen, ik denk niet dat veel mensen om die reden een hogere aanschafprijs accepteren.

Als het duur is, dan lijkt me dat het eigenlijk alleen is voor gebruikers die van plan zijn om gaandeweg dingen te vervangen en meer willen betalen zodat die mogelijkheid er is. Als "verzekering" dat je bijvoorbeeld zelf een kapot scherm kunt vervangen, ik denk niet dat veel mensen om die reden een hogere aanschafprijs accepteren.
Inderdaad. An sich zouden alle laptops zo te repareren moeten zijn, dus het is wel een goeie insteek. Een beetje zoals de Fairphone. Het is natuurlijk fijn als je je toetsenbord kunt vervangen als die stuk is, maar hoe vaak komt dat nou voor? Ik heb liever dat ze 'm robuuster maken zodat die niet stuk gaat. En als je iets wil vervangen omdat het verouderd is dan is de kans groot dat er meer vervangen moet worden omdat je anders toch niet de snelheidswinst behaalt die je zou willen.

Het is natuurlijk fijn als je je toetsenbord kunt vervangen als die stuk is, maar hoe vaak komt dat nou voor? Ik heb liever dat ze 'm robuuster maken zodat die niet stuk gaat. En als je iets wil vervangen omdat het verouderd is dan is de kans groot dat er meer vervangen moet worden omdat je anders toch niet de snelheidswinst behaalt die je zou willen.
dat is ook mijn idee

in theorie :engel: is dit je laatste laptop, moederbord is ook upgradebaar (oude evt in een eigen nuc-case te hergebruiken).
Linus heeft geïnvesteerd, interessante interviews.

Laatst gewijzigd:
Ja inderdaad niet goedkoop
Het is niet goedkoop inderdaad, deze wordt de anti mac genoemd en ik denk dat ze zichzelf in die categorie qua prijsstelling plaatsen maar dat je itt een mac zelf alles kan doen.
Maar is het zo duur als je het goed bekijkt, bij hun kost bijv een 13 inch scherm 195 euro en bij een Mac 595 als je 'm laat repareren en een accu kost 55 euro dat zijn toch redelijke prijzen?
Het is ook het idee dat als één onderdeel het begeeft dat je niet de hele laptop weggooit of als je een paar jaar later wilt upgraden dat je niet opnieuw een hele laptop koopt.

Het is ook het idee dat als één onderdeel het begeeft dat je niet de hele laptop weggooit of als je een paar jaar later wilt upgraden dat je niet opnieuw een hele laptop koopt
Ik ben erg gecharmeerd van dat idee hoor, eigenlijk zouden alle apparaten zo gemaakt moeten worden. Maar als optie bij de recentelijke keuze voor een nieuwe laptop had ik 'm waarschijnlijk toch niet meegenomen. Ten eerste: hij is te duur. Misschien korte termijn denken, maar ik wilde mijn budget binnen de perken houden. Ten 2e: het is niet gegarandeerd dat dit bedrijf over pak 'm beet 5 jaar, wanneer je iets wil gaan vervangen, nog bestaat. Dus heb je het risico dat je niks kunt vervangen en alsnog een nieuwe laptop moet.

het is niet gegarandeerd dat dit bedrijf over pak 'm beet 5 jaar, wanneer je iets wil gaan vervangen, nog bestaat. Dus heb je het risico dat je niks kunt vervangen en alsnog een nieuwe laptop moet.
Da's waar, ze zijn nog maar net begonnen natuurlijk.
Ik las ook iets dat naarmate ze langer bestaan de prijzen ook zullen zakken en ik kan me ook voorstellen dat over een paar jaar als ze genoeg verkopen dat er ook een levendige handel in tweedehands bestaat en dan wordt het nog interessanter natuurlijk als je dan onderdelen voor bijv de helft van de prijs kan krijgen.

Er zijn meer vergelijkbare initiatieven geweest, zo had TNO in Nederland in de jaren zeventig een wasmachine ontworpen waarvan elk mens die een beetje handig was zelf de onderdelen van kon vervangen, da's nooit op de markt gekomen want daar was toen geen fabrikant in geïnteresseerd maar ik kan me voortselllen dat met de kennis van nu zoiets best kans van slagen heeft.
Er gaan steeds meer stemmen op dat iets ook repareerbaar moet zijn en dat vind ik wel een positieve vibe.

... een wasmachine ontworpen waarvan elk mens die een beetje handig was zelf de onderdelen van kon vervangen ...
Er gaan steeds meer stemmen op dat iets ook repareerbaar moet zijn en dat vind ik wel een positieve vibe.

Waar het kan, inderdaad. Maar er kleven ook nadelen aan. In het geval van een wasmachine bijvoorbeeld, dat is nou net een voorbeeld waarbij aanmoedigen om het zelf te repareren niet zo'n goed idee is. Mensen kunnen soms dom zijn. Heel dom zelfs, voorbij wat een "normaal" mens met enige common sense zich kan voorstellen. Een apparaat dat aan het net hangt, met bewegende delen waar best wat kracht achter zit, dat is bij sommige mensen vragen om ongelukken.

Daarnaast kunnen er andere ongewenste effecten optreden die de doelen van het recht op reparatie teniet doen. Fabrikanten die inzetten op nog lagere productiekosten (met slechte effecten op het milieu), zodat producten goedkoper zijn voor de consument en reparatie onaantrekkelijk is, ondanks de mogelijkheid om te repareren. Meer apparaten die worden weggegooid, meer e-waste en we zijn netto nog verder van huis.

Waar het kan, inderdaad. Maar er kleven ook nadelen aan. In het geval van een wasmachine bijvoorbeeld, dat is nou net een voorbeeld waarbij aanmoedigen om het zelf te repareren niet zo'n goed idee is. Mensen kunnen soms dom zijn. Heel dom zelfs, voorbij wat een "normaal" mens met enige common sense zich kan voorstellen. Een apparaat dat aan het net hangt, met bewegende delen waar best wat kracht achter zit, dat is bij sommige mensen vragen om ongelukken.
Als je zoiets op de markt zou brengen dan moet je het zo ontwerpen dat onderdelen ook maar op één manier in elkaar passen, dan ben je van het probleem af.
En diegenen die echt heel onhandig zijn zullen waarschijnlijk iemand laten komen of een handige vriend vragen het te doen.

Een gewone fiets met handremmen is een vrij simpel ding waar iedereen aan kan sleutelen, maar iemand zal maar zo onhandig zijn dat de handremmen niet meer werken of de kabel los schiet tijdens het remmen en onder een auto komt, dan heeft ie een probleem en toch mag iedereen aan een fiets sleutelen?
Maar mensen die heel onhandig zijn en atechnisch die brengen een fiets gewoon weg over het algemeen.

Je kan natuurlijk problemen zien voor ze er zijn, zo bekeken kan je beter maar helemaal geen produkt op de markt brengen waar iemand zelf aan kan sleutelen, dan blijft alles veilig.

Een gewone fiets met handremmen is een vrij simpel ding waar iedereen aan kan sleutelen, maar iemand zal maar zo onhandig zijn dat de handremmen niet meer werken of de kabel los schiet tijdens het remmen en onder een auto komt, dan heeft ie een probleem en toch mag iedereen aan een fiets sleutelen?
Maar mensen die heel onhandig zijn en atechnisch die brengen een fiets gewoon weg over het algemeen.

Dat is een mooi voorbeeld dat bij ons van toepassing is, met fietsen en wellicht redelijk gezond verstand. Maar ga je naar de markt van elektromechanische en elektronische apparaten, dan moet je globaal kijken. De aansprakelijkheid waar je als fabrikant mee komt te zitten als de dingen fout gaan is bijvoorbeeld bij de Amerikanen anders dan bij ons, om maar te zwijgen over de uitschieters naar onderen qua niveau van het gezonde verstand...

Back