Roland S750 geheugen

Formant

Broken Spare Part
Is er iemand die weet welk geheugen (merk/type) in zijn S750 zit of beter, er een foto van heeft. Ik weet wat er in moet, maar je komt t amper tegen in de hoeveelheid die je nodig hebt van hetzelfde model.
Ik heb ondertussen de info gevonden wat er op een reepje OMS750 zit;

Hitachi HM514100AS-8
non edo
geen parity
80ns

Ik heb ook een S770 gezien met een ras750e die voorzien is met reepjes die wel parity hebben en had daarop bij keystron reepjes met parity besteld van 60ns.
Ik dacht dat ze werkten omdat ik toen kort getest had met wat losse drumsamples, echter merk ik nu dat ze errors geven bij samples die langer zijn.
Ik wil dit nog terugkoppelen naar keystron uiteraard, echter hoop ik dat er nog aanvullende info hier op t forum is hoe het bij hen eruit ziet.

Is er iemand die weet welk geheugen (merk/type) in zijn S750 zit of beter, er een foto van heeft. Ik weet wat er in moet, maar je komt t amper tegen in de hoeveelheid die je nodig hebt van hetzelfde model.
Ik heb ondertussen de info gevonden wat er op een reepje OMS750 zit;

Hitachi HM514100AS-8
non edo
geen parity
80ns

Ik heb ook een S770 gezien met een ras750e die voorzien is met reepjes die wel parity hebben en had daarop bij keystron reepjes met parity besteld van 60ns.
Ik dacht dat ze werkten omdat ik toen kort getest had met wat losse drumsamples, echter merk ik nu dat ze errors geven bij samples die langer zijn.
Ik wil dit nog terugkoppelen naar keystron uiteraard, echter hoop ik dat er nog aanvullende info hier op t forum is hoe het bij hen eruit ziet.

Ik heb nog een S750 staan, zal van de week even onder de motorkap kijken wat het geheugen is :)

Even kijken ik heb zelf 18 mb dat is de 2 mb op het moederbord en 4x4 mb ( 18 mb )
4 MB Simm Memory 30-pin 60 ns 8-Chip 4Mx8 non-Parity
kingston ktm-4000s

IMG_0208.JPG

Aha mooi, nu heb je het max aan mb :)
Ik heb uiteindelijk de juiste gevonden via de link in de 2e post, dat zijn dezelfde die Roland toen ook verkocht. De S750/770 and SP700 zijn nogal kieskeurig wat geheugen betreft dus misschien handig als mensen hier melden welke zij tegenkomen. Dat NOS geheugen is wel prijzig, om 1 of andere reden alleen in de VS verkrijgbaar, maar ik was wel klaar ermee om 4x4 mb geheugen te zoeken dat misschien wel of niet gaat werken.

Verder nog een RGB <-> SCART kabel besteld, die werkt helaas niet op mijn tv dus wacht nu nog op een scart->hdmi converter/scaler voor PiP gebruik.

Ik heb uiteindelijk de juiste gevonden via de link in de 2e post, dat zijn dezelfde die Roland toen ook verkocht. De S750/770 and SP700 zijn nogal kieskeurig wat geheugen betreft dus misschien handig als mensen hier melden welke zij tegenkomen. Dat NOS geheugen is wel prijzig, om 1 of andere reden alleen in de VS verkrijgbaar, maar ik was wel klaar ermee om 4x4 mb geheugen te zoeken dat misschien wel of niet gaat werken.

Verder nog een RGB <-> SCART kabel besteld, die werkt helaas niet op mijn tv dus wacht nu nog op een scart->hdmi converter/scaler voor PiP gebruik.

Ik ben zelf ook op zoek naar zoiets, gebruik nu een oude monochroom monitor maat kleur is natuurlijk leuker.

Ik ben zelf ook op zoek naar zoiets, gebruik nu een oude monochroom monitor maat kleur is natuurlijk leuker.

Yup, dat is precies wat ik nu ga doen.

Er zijn 2 ebay shops die de kabel verkopen.

Hier heb ik de scart->hdmi converter gehaald.

Ik heb bij de eerste link besteld omdat de shop in de 2e link momenteel gesloten is. In principe zou dit bij de meeste tv's met scart gelijk moeten werken, helaas kwam ik erachter dat ik niet zon tv heb. Kleine tv's en monitors gechecked, weinig met scart en eigenlijk gewoon oude meuk. Hoop 7" en 10" displays bekeken, fuck it, geen zin om plek te zoeken om dat neer te zetten, dus die hdmi adapter in de daw monitor voor picture in picture optie.

Converter is binnen, maar PiP wil niet werken op mijn gigabyte monitor, geen kleur en het signaal valt om de haverklap weg. TV gepakt ipv monitor, nog steeds geen kleur. DVD speler aangesloten via scart out door de converter naar hdmi, kleuren, geen dropouts...
Feedback naar de verkopende partij of hij nog suggesties heeft, anders gaat ie terug en bestel ik in januari de kabel uit de 2e link.

Denk dat die kabel van Retro Computer Shack wel werkt, er zijn veel kabels op de markt die ook worden gebruikt voor retro computers en die hebben net een andere pinlayout dan voor de Roland S750.

hier wordt deze kabel ook gebruikt en zo te zien rechtstreeks op een oude tv zonder converter ?

Denk dat die kabel van Retro Computer Shack wel werkt, er zijn veel kabels op de markt die ook worden gebruikt voor retro computers en die hebben net een andere pinlayout dan voor de Roland S750.

hier wordt deze kabel ook gebruikt en zo te zien rechtstreeks op een oude tv zonder converter ?
Ja, klopt, sommige tv's moeten direct kunnen werken, scart moet de RGB ondersteuning triggeren of handmatig schakelen als dat kan, anders heb je monochrome beeld. Al vraag ik mij ergens af of er niet toch een verschil zit tussen de S750/S770 en de andere S-serie samplers. Ik heb net zo'n philips tv als in dat filmpje en deze kabel deed het dus niet en ik geloof ook niet dat hij dermate oud is dat hij RGB mode niet zou triggeren.

Hallo allemaal, ik ben al een tijdje van Synthforum af maar zag toevallig deze chat.

Ik gebruik momenteel mijn Roland S750 met een TVE 1505 tv rechtstreeks aan de RGB SCART verloopkabel van de Retro Computer Shack (uit de UK) en deze herkent het RGB signaal na omschakelen van de input met behulp van de afstandbediening; deze heb je dus wel echt nodig voor het instellen.

Het is mij nog steeds niet gelukt om met dezelfde verloopkabel en een SCART/HDMI naar HDMI beeld te krijgen op een kleine tv met HDMI of een kleine VGA monitor via een HDMI naar VGA verloopkabel.

Ik zie momenteel op Marktplaats regelmatig Roland Samplers waarbij wel met succes een VGA monitor met dezelfde verloopkabels en converters.
Ik al meerdere converters gekocht en geprobeerd maar tot op heden zonder succes.

In de berging heb ik nog ergens een tweede Retro Computer Shack verloopkabel liggen en een Roland S330.
Misschien dat het daarmee lukt en ligt het aan de verloopkabel of de Roland S750.
Ik zou zo graag een scherp kleurenbeeld op een kleine VGA lcd monitor willen gebruiken vanwege ruimtegebrek.

Ja, dat kan ook.
Ik heb van dit type een 10” tft schermpje met hdmi geprobeerd en die kreeg ik ook niet werkend met de verloopkabel en een converter.
Inmiddels heb ik de tweede verloopkabel en de Roland S330 uit de berging opgegraven om te proberen.
Morgen laat ik mijn bevindingen weten.
Het zal toch wat zijn dat de eerst verloopkabel een foutje heeft; heb ik al die converter voor niks gekocht.

Ok, bij deze de resultaten van de test.

Beide Retro Computer Shack RGB naar SCART verloopkabels zijn goed.
De SCART/HDMI naar HDMI converter is goed.
De HDMI naar VGA verloopkabel is ook goed.

De Roland S330 met software 1.01 werkt wel met de converter en verloopkabels op een VGA monitor.

De Roland S750 met software 2.24 werkt niet met de converter en verloopkabels op een VGA monitor.

Met de S330 schakelt de converter gelijk over naar SCART RGB en geeft direct goed en scherp beeld.

Met de S750 herkent de converter géén RGB signaal en komt er helemaal géén beeld.

Blijkbaar is het RGB signaal van de video output van de S750 dus niet hetzelfde als die van de S330.

De Roland S750 werkt bij mij alleen met een oude (RGB) TV rechtstreek met de SCART verloopkabel.

Ik ben benieuwd of er Roland S750 gebruikers zijn die wél met succes de converter en VGA werken.

Ik ben ook benieuwd of de laatste software versie 2.25 hier nog verschil ik maakt.

Ik denk dat er een wezenlijk verschil is in video output tussen de S760, S10/S50/S330/S550 en de S750/S770. Ik heb nog niet de neiging gehad om de servicemanuals erop na te slaan om te vergelijken want ik heb alleen s750. Online info zoeken echt een hel is als je specifiek voor de s750/770 gaat zoeken, want in elke topic heeft iedereen een ervaring over wat werkt maar dan gaat het over de S760 ofzo lol

Ik draai geen 2.25, het zal daar ook echt niet aan liggen (ik heb een originele OS 2.0 S750/770 op diskette). Roland geeft nog steeds service op deze bakken, pcb's hebben ze niet meer maar onderdelen wel. Ik heb een afgebroken rec-level knopje en tijdens contact met Roland werd vermeld dat deze nog op voorraad zijn en dat tevens bij service een OS 2.25 geleverd kan worden. Helaas kan je niet als particulier bij Roland service aankloppen en vertikte mijn lokale roland dealer om de parts te bestellen en ditto hem in te nemen voor service.

heb ik al die converter voor niks gekocht.

Ik heb de Retrocomputershack RGB/SCART nog niet besteld, ik neig wel om je mijn kabel te sturen om te kijken of die bij jou wel werkt haha want ik denk nu hetzelfde.

Ik heb ook gekeken naar welke crt monitors direct geschikt zijn en die zijn hier niet te krijgen in europa (CC141) en heb ook geen zin om antieke crt's op te zoeken die mogelijk wel werken(maar waarschijnlijk niet).
Je moet ze maar cheap tegenkomen en dan nog denk ik dat het niet praktisch is (voor mij iig) om plek te zoeken voor een 12-14" crt. Bovendien praten we over crt monitors die zo oud zijn, je zult er eindelijk toch 1 vinden en die gaat binnen een jaar stuk ...

Dus heb ik inmiddels wel deze 10.1 inch monitor aangeschaft voor 37 euro
Echt een nobrainer, vga/hdmi/component over 2 inputs verdeeld, heeft audio, speelt media af via usb en komt met afstandsbediening.

Als PiP uiteindelijk niet gaat werken dan is dit imo nog de beste oplossing.

Vervolgens net deze oplossing besteld, de GBS 8200 (ook op aliexpress te vinden)
Kost geen drol op deze shops, andere shops in de EU of VS vragen er soms 50 euro voor of meer maar het zijn allemaal dezelfde.
Moet nog een 5v adapter bij, er staat bij vermeld dat het 2 ampere moet zijn, echter trekt het in gebruik maar 400mA dus ik denk dat ik gewoon een usb adapter daarvoor gebruik (minder gekloot op stekkerdoos).

Ik ben er nog niet uit of ik kaart in de s750 inbouw of extern laat, ik neig ernaar de s750 origineel te laten. Het is mogelijk om bijvoorbeeld de RGB connecter te vervangen met directe bekabeling naar de GBS8200 en 5v af te tappen van de voeding of van de 5v rail ergens. Uiteindelijk moet je dan ergens een gat maken in de backplate voor een vga socket (of een mount maken om de gehele pcb tegen de backplate te monteren).

Ik post wel weer een update zodra ik de gbs8200 binnen heb en aangesloten is.

Hoi Formant,

Bedankt voor jouw reactie en aanvullende informatie en ervaringen.

De enige 2 kleine flatscreen monitoren die rechtstreek met de RGB SCART kabel van Computer Shack werken zijn de TVE 15” en de Vestes 15” tv monitors. Dit zijn de kleinste die ik weet met de juiste RGB input op de SCART ingang.
Daarnaast werken de meeste tv’s wel maar die zijn gelijk veel groter wat voor mijn een probleem en overkill is.

Ik heb ook nog een tijdjes met het idee om de GBS 8200 converters te gebruiken, maar uiteindelijk heb ik ze allebei verkocht omdat ik het gepriegel met het solderen van de 8-pins DIN stekkers niks vond.

Het inbouwen van de GBS 8200 in de S-750 zelf zou wel het handigst zijn maar op internet kan je terugvinden dat het fysiek nog wel een hele klus wordt. De behuizing heeft aan de achterkant niet 1 plaat maar 2 platen waar je uitsparingen moet maken voor de VGA stekker.

Hoi Formant,

Bedankt voor jouw reactie en aanvullende informatie en ervaringen.

De enige 2 kleine flatscreen monitoren die rechtstreek met de RGB SCART kabel van Computer Shack werken zijn de TVE 15” en de Vestes 15” tv monitors. Dit zijn de kleinste die ik weet met de juiste RGB input op de SCART ingang.
Daarnaast werken de meeste tv’s wel maar die zijn gelijk veel groter wat voor mijn een probleem en overkill is.

Ik heb ook nog een tijdjes met het idee om de GBS 8200 converters te gebruiken, maar uiteindelijk heb ik ze allebei verkocht omdat ik het gepriegel met het solderen van de 8-pins DIN stekkers niks vond.

Het inbouwen van de GBS 8200 in de S-750 zelf zou wel het handigst zijn maar op internet kan je terugvinden dat het fysiek nog wel een hele klus wordt. De behuizing heeft aan de achterkant niet 1 plaat maar 2 platen waar je uitsparingen moet maken voor de VGA stekker.
ja, ik heb hier nog een 15" crt/vhs combi gebruikt in monochrome, ik wil dat dus ook niet meer vanwege het formaat. Ik vind het een beetje zonde om de kast te verbouwen, ik ben nog niet van plan om hem te verkopen maar het is vast geen meerwaarde om hem zo te modificeren.

Ik vind een beetje solderen niet erg, ik zat er aan te denken om een 1u rack of paneel te gebruiken om de gbs8200 en een piscsi oid in te verwerken en een db9 te gebruiken ipv 8p-din.

Back