De titel zegt alles! Onlangs een OB-8 op de kop getikt, in reservering, maar voel me toch meer aangetrokken tot het net wat rauwere geluid van de voorganger.. Iemand een Oberheim OB-XA 8 Voice?
Ik heb er gisteren ook nog even op zitten zoeken.. een OBX8 wordt idd wat strakker gehouden via een CPU (Z80). Ik heb ook een 6 voice OBXa, die had toch nog afentoe (na een service) dat ie niet door z'n tuningsprodcedure heen kwam.. het is nogal een 'driftig' ding kennelijk en moeilijk te temmen.. het klonk niet vals afzo dan..
Ik heb me er bij de P5 weleens aan zitten ergeren dat niet alle envelopes even uniform deden wat ze moesten doen.. dan landen bij een sweep sommige stemmen eerder bij een bepaalde frequency.. Dan is er altijd nog the cut off pot.. zoals hieronder. Je hoort de stepping gewoon..
De stepping op het P5 filter is een 'feature', namelijk om heel precies te kunnen saven. De P5 is immers de eerste (of een van de eerste) polysynth met patchgeheugen. Waarschijnlijk was het in die tijd ook niet gebruikelijk om tijdens een performance superveel knoppen te draaien, maar geluid in te stellen en dan te spelen als een toetsenist (dat konden de meeste muzikanten destijds nog). Op envelope en LFO hoor je geen stepping.
OB-X zou ook leuk zijn, maar zou zeer blij zijn met de XA. Wat mij betreft de perfecte middenweg tussen opties (OB8 en X en sound (X), daarbij al mijlen verder qua sound, dan wat ik tot nu toe gehad heb (en weer weg is dus ook haha). Volgende week eentje uitproberen voor overname hij een sympathiek forumlid
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.