Ideale modules voor gepiel?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Welke modules lenen zich het beste voor onderzoek en gepiel los van enig beoogd muzikaal eindproduct?

Voorlopig staan er op mijn lijstje:

Moog Mavis
Buchla Dual Voltage Processor
Buchla Dual Oscillator
Buchla Source of Uncertainty
Buchla Sequential Voltage Source
re8audio West Pest
Cre8audio East Beast
Nonlinearcircuits (Ian Fritz) - Hypster
Elby Design (Ian Fritz) – IF108-ChaQuO
Snazzy fx – Dreamboat (of Kitty Eyes)
Joranalogue Audio Design - ORBIT 3
Xaoc devices Drezno
Xaoc devices Erfurt
vpme – Euclidean Circles
2hp -Euclid
scrapcode – Axiom
Rebel Technologies – Klasmata
Rebel Technology – Stoicheia

Hikari Instruments - Eucrhythm.
Mutable Instruments Clouds
( Make Noise 0-Coast ?)

Maar ik weet niet of dat voor mijn doel wel de slimste opties zijn. Wie heeft er al wat van die modules uitgeprobeerd? En was je daar wel of niet snel op uitgekeken?

Achtergrond: alweer een tijd geleden heb ik een fraaie case voor een modular aangeschaft met het idee om daar met Eurorack modules een analoge computer in samen te stellen. Daar is echter om diverse redenen niet veel van terecht gekomen. Mocht ik nog met een hardware analoge computer aan de slag gaan dan wordt dat The Analog Thing, wat even een aanschaf is maar dan heb je ook in een klap een kant en klare analoge computer in huis. Maar wat nu met mijn modular? Ik ben heel snel uitgekeken op apparaten en modules met een duidelijk omschreven muzikaal doel, hoe goed die dingen op zich ook mogen zijn. Ik zoek nu dus modules waar deze "jonge onderzoeker" op leeftijd naar hartenlust mee kan pielen en waar ook tot in lengte van jaren nieuwe zaken aan te ontdekken zijn.

Laatst gewijzigd:
De Buchla quad function generator. Die kan je lekker zelf patchen en cross moduleren.
De LA67 oscillator die TZFM kan. (kan ook DIY, scheelt de helft)
Of 2e hands Intellijel Rubicon.

En minimaal een multimode filter, eentje die je kan pingen. Heerlijk.
Een (fixed) flterbank. zoals de Random Source / Serge Resonant EQ. (kan ook DIY)
Plaits (clone)

West Pest, East Beast en Mavis hebben veel overlap met elkaar EN je modules keuzes. Die heb je eigen dan niet meer nodig 😉

Voices, filters, vca's, envelopes etc zijn allemaal vrij invulbaar. Ik weet wel dat mijn patches tijdens m'n jams iig een turing machine en m'n 0-ctrl moeten bevatten. Als die 2 gebruikt worden (of zelfs maar 1 ervan), dan heb ik eindeloos speelgenot.
De turing machine, omdat 't random met net een beetje controle is. En dat maakt 't elke keer weer spannend (zeker met de expanders erbij). De 0-ctrl is een feest om in te zetten. Zowel op de klassieke manier als de onbegrensde mogelijkheden opzoeken. Mocht je ze voor pitch gebruiken, dan is een quantizer wel handig.
De rest is voor mij allemaal extra en naar eigen smaak in te vullen.

West Pest, East Beast en Mavis hebben veel overlap met elkaar EN je modules keuzes. Die heb je eigen dan niet meer nodig 😉

Als ik de Moog Mavis koop, welke andere modules kunnen er dan als overbodig vervallen? Hier de lijst met zojuist toegevoegde suggesties:

Moog Mavis
Buchla Dual Voltage Processor
Buchla Dual Oscillator
Buchla Source of Uncertainty
Buchla Sequential Voltage Source
Buchla quad function generator.
re8audio West Pest
Cre8audio East Beast
Nonlinearcircuits (Ian Fritz) - Hypster
Elby Design (Ian Fritz) – IF108-ChaQuO
Snazzy fx – Dreamboat (of Kitty Eyes)
Joranalogue Audio Design - ORBIT 3
Xaoc devices Drezno
Xaoc devices Erfurt
vpme – Euclidean Circles
2hp -Euclid
scrapcode – Axiom
Rebel Technologies – Klasmata
Rebel Technology – Stoicheia

Hikari Instruments - Eucrhythm.
Mutable Instruments Clouds
( Make Noise 0-Coast ?)
LA67 oscillator die TZFM kan. (kan ook DIY, scheelt de helft)
Intellijel Rubicon.
En minimaal een multimode filter, eentje die je kan pingen.
Een (fixed) flterbank. zoals de Random Source / Serge Resonant EQ. (kan ook DIY)
Plaits (clone)
Turing machine
0-ctl
Quantizer

After Later Audio maakt de hele serie die eerst door MI gemaakt werd, daar zit wel wat tussen bijv.
Make Noise heeft ook leuke dingen natuurlijk net als Qu-Bit.
Wil je goedkoop pielen begin dan bijv met een Neutron tweedehands, die past in je eurorack en koop er een paar leuke modules bij en een sequencer, dan blijft het betaalbaar ook en ben je al goed op weg.
Dan kan je rustig doorsparen om later andere exotische modules erbij te kopen.

Het probleem is niet zo zeer dat ik niets weet te verzinnen, als wel dat ik probeer uit te vogelen welke modules voor mijn doel het meest geschikt (en betaalbaar) zijn. Ik heb in totaal ongeveer 100 cm beschikbaar dus de uiteindelijke selectie van de modules moet behoorlijk streng worden...

0 coast en Strega samen :{

Even wat geluisterd: apart! Strega lijkt wel wat op de geluiden die ik uit mijn ChaosSynth krijg. Wat betreft O Coast is het belangrijk voor mij om te weten wat er zou kunnen vervallen, als ik O Coast koop. Bijvoorbeeld, zijn EastBeast en WestPest dan overbodig?

De Joranalogue Step 8.

Heb 'm net in huis, mind blown. Van 't weekend letterlijk in het midden van m'n modular gezet, voorlopig even m'n center-piece.

Was jij destijds niet geïnteresseerd in of er nog andere vormen van synthese mogelijk waren? Ik wilde toevallig dat draadje opzoeken, ivm de Step 8.. Joranalogue brengt de term "sequential synthesis" (clock op audio-rate en dan met de schuifjes vormgeven).

.. check ook de filmpjes onderaan de pagina, die haalden mij over de streep (dus ook, ehm, opgepast.....! ;))

Van de pakweg 40 modules die ik heb, zijn er een stuk of drie bij die ik niet zelf ontworpen heb.
Één van die drie is de " ornament & crime", dat is wat menu duiken, maar kan je lekker mee pielen...

Ah - als ik het goed begrijp is dat vele modules in een, die je via een menu kunt kiezen.

Wat betreft O Coast is het belangrijk voor mij om te weten wat er zou kunnen vervallen, als ik O Coast koop. Bijvoorbeeld, zijn EastBeast en WestPest dan overbodig?
Weet je wat het verschil is tussen east en West coast synthesis? Als je doel is om beste voor onderzoek en gepiel los van enig beoogd muzikaal eindproduct te vinden zou ik eerder geneigd zijn om west coast te onderzoeken.
East coast is toch vaak wat traditioneler qua opzet en meer gericht op muzikale klanken vormen dmv subtractieve synthese.

Weet je wat het verschil is tussen east en West coast synthesis? Als je doel is om beste voor onderzoek en gepiel los van enig beoogd muzikaal eindproduct te vinden zou ik eerder geneigd zijn om west coast te onderzoeken.
East coast is toch vaak wat traditioneler qua opzet en meer gericht op muzikale klanken vormen dmv subtractieve synthese.

Daarom had ik ook wat Buchla modules in gedachten. ;)

Back