Softube Console 1 MK3

Voor sommigen misschien al geen nieuws meer, maar aangezien ik het nog niet voorbij heb zien komen bij deze: Softube komt met de Console 1 MK3. Het is een hardware/software oplossing om een volledige channel strip in je DAW op een kanaal te kunnen zetten. Sterker nog, als je op al jouw kanalen (plus sends en master) de console one plugin zet, kan je vanaf de controller praktisch jouw hele track mixen zonder ook maar een keer op jouw scherm te kijken.

De nieuwe kan je al bestellen voor €989 euro bij Thoman (in stock in 2/3 weken zeggen ze) en Softube zelf zegt dat de fader MK3 ook eraan komt. Daarnaast geven ze ook al aan dat je kan mixen (pun intended) met MK2 en MK3 modellen. Dus bijbeeld een MK3 Fader, samen met een MK2 Console of andersom. Alle info die ik hier geef is op hun eigen site te vinden.

console-1-mk3.png

Ten opzichte van de MK2:
- Ipv de SSL 4000 channel strip kriijg je de 'Console 1 Core Mixing suite'.
  • Tape/Preamp: tape drive model
  • Filters: 6, 12, 18, 24, 48 dB included (default is 18 in bass and 12 on top
  • Shape: Dynamic Shaper, Panner, Dual Dynamics
  • 2 EQs: Modern precise and vintage passive parallel
  • 3 Compressors: FET Mk II, Opto and Bus Compressor
- 2x USB C port, die je ook kunt doorlussen straks naar de Fader MK3, die volgens hun ook aanstaande is
- Extra Tape/Preamp sectie en dubbele EQ en Compressor
- 6 sends ipv 3
- 2 hoge resolutie schermpjes voor EQ, compressie curves, vu meter en track info
- RGB leds
- touch sensitive 'high resolution analog feel' potmeters
- VESA en rack mount

De softube MK1 en MK2 consoles zullen support en software updates blijven houden, daar hebben ze zelfs een mail over gestuurd naar bestaande eigenaren.

Ja leuk hoor. Zit wat te pielen verschijnen er ineens een "0" op beide schermpjes van de Console. Alles licht op als een kerstboom. Ik denken dat er iets stuk gaat, blijkt het een Easter egg te zijn (althans, dat denk ik). Kan je Pong spelen met de twee rode draaiknoppen. Hartstikke leuk, maar het duurde even voordat ik doorhad hoe je dat weer uit kan zetten. Heb ook (nog) geen idee hoe ik het aanzette.
Wees gewaarschuwd :beard:

Screenshot 2024-09-26 at 16.39.29.png

Edit: ik heb het al gevonden. Shift op de fader en bypass op de Console tegelijk indrukken.
1x is kerstboom
2x is Pong.
Mute (op een van de twee) is exit.

Wat mooi zou zijn als er een draaibare (schuine) laptop standaard bestaat waar 1 of zelfs allebei op kunnen. Voor mijn huidige controllers zoek ik dit ook eigenlijk.
Ik heb een paar van deze. Niet erg goedkoop, maar wel stijlvol en erg handig, omdat je die in best veel standen traploos kan instellen.
Zolang de spullen niet al te zwaar zijn blijft dit prima staan.

Schermafbeelding 2024-09-27 093603.png

Ik heb een paar van deze. Niet erg goedkoop, maar wel stijlvol en erg handig, omdat je die in best veel standen traploos kan instellen.

Thx, ja ik heb ook van die laptop dingen, op zich staat het dan wel schuin maar het issue is dat het nog steeds 'real estate' op het bureau inneemt. Wat je wel hebt is van die Vesa mounts voor je monitor, en daar apart nog een laptop-standaard erbij.

Daar heb ik er ook 2 van, zijn inderdaad prima. €50 bij de Mediamarkt maar op Ali voor de helft.

Bekijk bijlage 3853269
Heb net even de kleine versie van gehaald. Werkt op zich prima, maar maar ding trilt de hele tijd als ik aan het tiepen ben en als ik tegen mijn buro stoot helemaal. Misschien morgen even ruilen voor de grotere versie en kijken of dat beter werkt. En wel jammer van die grote zilvere houders natuurlijk ;)

edit, dat trillen doet ie ook met een veel lichtere microfreak erop, ben bang dat het met die grotere stand niet anders gaat zijn.... gelukkig zit de coolblue om de hoek, dus zo weer terug gebracht.

IMG_8750.JPG

Heb net even de kleine versie van gehaald. Werkt op zich prima, maar maar ding trilt de hele tijd als ik aan het tiepen ben en als ik tegen mijn buro stoot helemaal. Misschien morgen even ruilen voor de grotere versie en kijken of dat beter werkt. En wel jammer van die grote zilvere houders natuurlijk ;)

edit, dat trillen doet ie ook met een veel lichtere microfreak erop, ben bang dat het met die grotere stand niet anders gaat zijn.... gelukkig zit de coolblue om de hoek, dus zo weer terug gebracht.
Ja zeg, ik had er ook twee besteld bij Coolblue. Was een eigen merk, Bluebuild of zoiets. Wat een troep zeg! Die dingen zijn krom en daardoor staan ze niet stabiel. Komt niet in de buurt van de twee die ik al had. Ik heb echter geen idee waar die vandaan kwamen. Heb nu mijn oog op iets heel anders laten vallen en dat lijkt voor mijn situatie (beide naast elkaar) een nette en vooral stevige oplossing. Ik zal het wel even melden als dat goed bevalt.

Aan de Console 1MK3 users ism Ableton11:

De functie 'Quick Select' waarbij je meerdere tracks in SOLO/MUTE kan zetten werkt enkel bij de MUTE functie en niet wanneer de SOLO knop wordt ingehouden.

Ableton 11 ( legaal en laatste update.
Sonoma ( legaal en up-to-date).
Softube uiteraard up-to-date

Heb ticket aangemaakt en de Softube support beweert dit nog nooit gezien te hebben?

Kan iemand dit ff checken moest je nog onder Ableton 11 werken?

Ik heb de Ableton 12 demoversie eveneens geïnstalleerd en dit geeft identiek zelfde probleem.

Voorlopig geen multiple tracks in solo dus.

Dank!

Ok, dit was dus het probleem: onder de RECORD/WARP/LAUNCH settings, moest ik dus de Exclusive-Solo de-activeren.

Opgelost !

Scherm­afbeelding 2025-01-30 om 20.24.57.png

Voor wie hem nog niet gezien had, de laatste update. Vooral de fader spill vind ik af en toe wel fijn, zodat je in een keer alle sends van 1 kanaal kan bedienen :). En voor wie erop zat te wachten, werkt het nu ook voor Cubase en Nuendo en is Pro Tools verbeterd:

Meer plugin support:

Added support for the following Plugin Alliance plug-ins:

• SHAPE Section
    • elysia karacter Mix
    • elysia nvelope
    • Black Box Analog Design HG-2
  • EQ Section
    • Brainworx bx_console AMEK 200
    • Brainworx bx_console AMEK 9099
    • Brainworx bx_console Focusrite SC
    • Brainworx bx_console N
    • Brainworx bx_console SSL 4000 E
    • Brainworx bx_console SSL 4000 G
    • Brainworx bx_console SSL 9000 J
    • Dangerous Music BAX EQ
    • elysia museq Mix
    • Mäag Audio EQ2
    • Mäag Audio EQ4
  • COMPRESSOR Section:
    • Brainworx bx_console AMEK 200
    • Brainworx bx_console AMEK 9099
    • Brainworx bx_console Focusrite SC
    • Brainworx bx_console N
    • Brainworx bx_console SSL 4000 E
    • Brainworx bx_console SSL 4000 G
    • Brainworx bx_console SSL 9000 J
    • elysia alpha compressor Mix
    • elysia mpressor
    • Shadow Hills Mastering Compressor
    • Shadow Hills Mastering Compressor Class A

Leuk dat ze dit allemaal doen, maar ik vind het een voordeel en een nadeel tegelijk.
Het fijne aan deze controller vond ik de rechtoe rechtaan aanpak. Plugins op alle channels en draaien maar.
Nu kan je oneindig veel combi's maken voor je eigen channel strips. Zit je wéér eindeloos te pielen (ik spreek voor mijzelf).

Nieuwste update heeft onder andere een 2 en 4 bands dynamic eq. Heb daar zelf nog nooit mee gewerkt, maar lijkt me een handige tool :)

Screenshot 2025-12-12 at 23.27.36.png

Back