Testen B1375 transistor

VasC

Dat smurfen we...
Beste SFers, even een elektronica vraagje:

Ik heb een stereotorentje van mijn zoontje uitklaar gehaald wegens een mankement en ik denk dat het probleem (kraak op subwoofer uitgang, helemaal merkbaar als je een tikje geeft) komt van een (licht) uitgezakte elco. Het printplaatje is ook wat donker verkleurd. Nu zit er ook een B1375 transistor. Ik vertrouw deze ook niet helemaal. Nu een vraag, is er een manier om deze eenvoudig te testen?

Alvast bedankt!

Begrijpelijk. Je zou hem er uit kunnen solderen en een simpele ‘krijg ik deze LED aan’ test kunnen doen. Deze test zegt lang niet alles maar geeft iets van info, dat ie niet helemaal kapot is.
Als er meerdere van deze zelfde transistors in de unit zitten kan je nog met een simpele multimeter kunnen meten tussen de pootjes (op diode stand) kunnen meten en vergelijken.

Chinese componententester kopen en uit circuit testen.

Zit er een relais op het subwoofercircuit? Die kunnen ook gekraak veroorzaken. Daar denk ik eerder aan als een mechanische tik invloed heeft. Of slechte soldeerverbindingen.

Wat ook kan is dat het donker verkleurde de lijm onder de elco is die geleidend geworden is.

Back