Synthesizer vs Digitale Piano

paultje

Nieuwkomer
Hee alle mede-klankliefhebbers!

Ik ben gevorderde toetsenist, en ben altijd erg actief geweest binnen de (fusion-)jazz/funk...ik heb me tot nu toe redelijk gered met mn stokoude Yamaha pf10 elektrische piano. Maar nu ik weer eens wat te besteden heb wil ik eindelijk eens van dat pokkeding af, en wil ik een GOEDE piano en hammond geluid. Momenteel ben ik bezig met cross-over projecten met house/drum n bass, en wil dus ook beschikking hebben over synthy soundsz. Ik ben mezelf nu snelcursus elektronisch apparatuur aan het geven, en heb wat vragen.

1.
Raden jullie aan een goede elektronische piano te kopen, of juist een synthesizer? Ik bedoel, kwaliteit zit hem in GOEDE (veel bits) pianosamples...dat is de kwaliteit van een elektronische piano....zijn er ook synthesizers met zelfde kwaliteit piano-geluid? Zoja, waarom dan nog een elektische piano kopen?

2.
In hoeverre zijn de mogelijkheden bij elektrische piano's om geluid te synthesizen kleiner dan bij een synthesizer? Heeft een synthesizer nooit zo'n goede aanslag als een elektr piano? Wat zijn tegenwoordig nog de voornaamste verschillen? Ik bedoel, ze groeien qua concept toch steeds meer naar elkaar toe?

3.
Is een goede electrische piano niet gewoon meest geschikt voor me, voor mn jazz/funk projecten? En dan bij de cross-over projecten gewoon een synthesizer-module aansluiten? Of is dit een hele dure oplossing?

Ik zou heel blij zijn, als er mensen goede tips hebben!

Thanks!!

Paul (Utrecht, 24 jaar)

Ik raad je aan een goed MIDI klavier met een "gewogen" toestenbord te kopen. (aangezien je gewend bent aan een dergelijke aanslag.) Dan zou ik daarnaast een mooie geluidsmodule of sampler kopen met daarin goede pianoklanken. Als je een elektrische piano koopt kun je daarmee vaak zeer beperkt (of zelfs helemaal niets) je geluiden bewerken. In je module of sampler kun je zoveel rommelen als je wilt.

Qua prijs kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Kijk een op de site van Feedback.nl .Uiteraard geldt vaak hoe mooier de klank, hoe duurder het apparaat.

:okdan:

Re: Synthesizer vs Digitale Piano

Hoi!

Raden jullie aan een goede elektronische piano te kopen, of juist een synthesizer? Ik bedoel, kwaliteit zit hem in GOEDE (veel bits) pianosamples...dat is de kwaliteit van een elektronische piano....zijn er ook synthesizers met zelfde kwaliteit piano-geluid? Zoja, waarom dan nog een elektische piano kopen?

Als je synth sounds wilt heb je aan een electronische piano meestal niets. Die zijn vaak erg goed voor piano,
en de rest is niet om over naar huis te schrijven. Dat wil zeggen: ik ken eigenlijk geen electrische pianos
waarvoor dat niet geldt. Maar als iemand anders tips heeft, dan houd ik me ook aanbevolen :)
Er zijn tegenwoordig diverse synths met goede piano klanken te koop. Ik zelf vind de motif serie
van yamaha erg goed. Als je de standaard rom samples niet goed genoeg vind kun je nog expansie bordjes
kopen; hiermee haal je meestal top piano klanken aan boord.

In hoeverre zijn de mogelijkheden bij elektrische piano's om geluid te synthesizen kleiner dan bij een synthesizer? Heeft een synthesizer nooit zo'n goede aanslag als een elektr piano? Wat zijn tegenwoordig nog de voornaamste verschillen? Ik bedoel, ze groeien qua concept toch steeds meer naar elkaar toe?

Ik denk dat je wel kunt zeggen dat synths er meer piano-elementen bij krijgen; met name
de key mechanieken. De flagship modellen van diverse synths zijn vaak uitgerust met gewogen houten toetsen
(bijv. motif 8, of motif 8 SE), met vrijwel het zelfde (goede) toetsenbord als de yamaha digitale pianos.
Maar de prijs is er ook naar :(
En mocht de prijs voor jou geen probleem zijn, dan sjouw je je nog wel een breuk als je zo'n ding ergens
mee naar toe wilt nemen, zeker als er ook nog eens een flightcase omheen moet.

Re: Synthesizer vs Digitale Piano

Origineel geplaatst door paultje
1.

Ik denk dat het een beetje van je budget afhangt wat je moet kiezen. Zelf ben ik ook enerzijds bezig met electronische breakbeat/drum 'n bass, maar aan de andere kant ook jazz/trip-hop e.d. Voor de jazz-dingen heb ik een digitale piano gekocht (korg sp100) met natuurlijk gewogen toetsen en een natuurlijke piano sound (de andere sounds heb je weinig tot niks aan, dus het gaat puur om de piano-sound). Mijn ervaringen met piano's uit synthesizers zijn niet geweldig. Ten eerste is de sound vaak net niet en de meeste synths hebben lichte toetsen wat voor piano spelen gewoon niet zo opschiet. Als je een goed piano-geluid wil moet je toch een digitale piano kopen of een gesamplede piano kopen (steinway via gigasampler ofzo) en die in een sampler inladen. Voor de electronische geluiden moet je dan gewoon een synth erbij kopen of met software (VST) gaan werken..

2.

Yep, dat is waar. Dan kom je zoals DJB al zegt uit op de meest extended modellen van de all-round workstation synths.
Om eerlijk te zeggen weet ik niet hoe de piano-sounds van al die modules klinken, dat moet je in de winkel dan eens uitproberen.

3.
Is een goede electrische piano niet gewoon meest geschikt voor me, voor mn jazz/funk projecten? En dan bij de cross-over projecten gewoon een synthesizer-module aansluiten? Of is dit een hele dure oplossing?

Ja, zo werk ik dus ook. Dit kost je wat, maar is waarschijnlijk wel de beste oplossing.

E-piano's en hammonds: Nord Electro (met errug fijne waterfall-toetsen)

De synth is NOG smaakafhankelijker..... :)

ik zou ook eens naar de Yamaha S90 kijken

heel goed pianoklavier en pianoklanken en ook nog eens de goeie sounds van de motif ...

2200 EUR

ik wil em al lang koopen....

hey,

ikzelf heb ook al gezocht naar een degelijke piano met goeie toetsen en klank, maar ook dat net ietsje meer, die synth-sounds en de mogelijkheid om te bewerken. nu ben ik op een workstation gekomen, de fantom x 8 van roland. niet goedkoop maar wel afgewerkt hoor, geen beperkingen te vinden en steeds up-grade-baar!!! na deze zal het nog lang duren volgens mensen van roland dat er zo een goed workstation op de markt zal komen.

prijskaartje: 3160 euro

ni goedkoop, tja ;)

greetz

Back