West Coast

creamjeans

Stamgast
West Coast

Kies je dan het niet echt dure Pest Pest.
O Coast dat volgens mij toch een stuk beter lijkt te klinken.
Ik snap er op het eerste gezicht niets van.
Taiga het lijkt een droom module, had je niet al zoveel oscillators en toestanden hebt.
( hij zou dikker mogen klinken voor een 3 osc synth enz, hij lijkt wat tam te klinken ... ).

O Coast lijkt me dan denk ik het interessantste? ...

Modules mogen ook, ik heb eurorack ... :)

Laatst gewijzigd:
2 op fm dus 2 vco''s
Function generators voor de envelopes
Lowpassgate voor vca / vcf
Wobblebug // random

Ik vond de 0-coast nogal beperkt. Leuk ding op zich wel, maar ik vond het aantal patchpoints aan de zuinige kant en was er vrij snel op uitgekeken. Ik zit te wachten op Uli's Buchla Easel clone want die lijkt me wel erg leuk - het origineel is me te duur en brak gebouwd.

Serge heeft ook eurorack modules en ook Buchla via tiptop.
Dan zou ik ook Make Noise, NLC, Verbos in hetzelfde straatje passen.
Alhoewel 'west coast' leuk als concept vaker kun je beter Don en Bob combineren.
Zo is de O'coast een no-coast. Dus beiden subtractive en west coast.

Als je Serge en Buchla demo's beluisterd dan word het duidelijk dat deze synths veelal in het 'noise paradime' vertoeven.
De meeste dingen die ik eerder noemde ook. Vandaar ook 'make noise' :-)
Natuurlijk is er een kleine groep die er 'muziek' mee maakt.
Mijn insteek zijn dus pure noise, geluid en sounddesign experimenten maar ook gewoon harmonische composities.

Het is dus een beetje moeilijk je vraag te beantwoorden.
Smaak en context missen.

Ik heb zelf een set van 4 volca modulars voor westcoast dingen.
Maar in mijn eurorack mix ik alles.
De belangrijkste elementen in mijn eerste post.
Mag het ook DIY zijn?

Hier heb ik er twee van besteld:

Dan heb ik ook een Bifold wavefolder.
Heerlijk ding. 1 kant Buchla andere Serge stijl folder.
En 1 voltage controlled slew van doepfer ( licenced by Serge )
En natuurlijk spring reverb :-)
De rest aan random en choas van NLC modulus, noise, quantizers etc.

Zo een Uli Easel lijkt me leuk maar ik kan niet wachten tot 2049.

Ik vond de 0-coast nogal beperkt. Leuk ding op zich wel, maar ik vond het aantal patchpoints aan de zuinige kant en was er vrij snel op uitgekeken.
Zo zie ik 't ook wel, ik heb 'm ook gehad maar ik vond ook de hoeveelheid patchpoints wat weinig, wel leuk indertijd om in te stappen in west coast synthese maar nu zijn er meer keuzes.
Het geluid is goed van de O Coast vind ik maar ik denk dat de Taiga dan een veel betere keus is, die loopt over van de patchpoints en met 3 oscillatoren, wavefolding, filter en low pass gate kan je veel meer kanten op, daar ga je meer plezier aan beleven denk ik en Pittsburgh staat toch ook bekend om z'n goede geluid.
Je kan de Taiga ook in je eurorack erbij zetten, kan je mooi combineren met wat je hebt, dat gaat niet met de O Coast, voor zo'n 200 euro meer krijg je een stuk meer.
Een paar van die TipTop Buchla modules kan ook natuurlijk.
Ik zit te wachten op Uli's Buchla Easel clone want die lijkt me wel erg leuk - het origineel is me te duur en brak gebouwd.
Ik weet niet hoe de kwaliteit is maar duur is ie in ieder geval, de kloon van Uli wil ik misschien wel proberen als ie in de winkel ligt.

Ik heb zowel een 0-Coast als een Taiga, en hoewel begrijpelijk - is de vergelijking niet helemaal eerlijk. Ik ervaar die twee als ying-yang.

Wat de 0-Coast mist aan oscillatoren en filter, mist de Taiga aan cv-tools.

Wil je geluiden maken en boetseren - dan is de Taiga een goeie.

Vind je het leuk om te puzzelen met cv-logica - dan ga je vooral lol hebben met de 0-Coast. (ben bevooroordeeld, groot fan van de rise/fall-module in cycle mode die je kan moduleren)

Soundwise vind ik ze allebei heel gaaf.

Workflow-wise vind ik de Taiga soms net iets te eigenwijs (overgevoelige knoppen). Meestal pakt dat leuk uit, soms is het frustrerend.

Tel overigens niet alleen de hoeveelheid patch-points, check vooral ook of je echt kunt patchen wat je zou willen patchen (als je het vindt tegenvallen op de 0-Coast). De Taiga, bijvoorbeeld, heeft geen audio-inputs voor de wavefolders zelf. Een extern signaal daar doorheen sturen wordt 'm niet. Kan een koude kermis zijn.

Beide apparaten zijn trouwens goed inzetbaar als midi-to-cv-interfaces. Daar zou ik ze niet voor aanschaffen, maar 't is een handige optie om mee te nemen in je voorpret.

Laatst gewijzigd:
Ok bedankt, ik ga het eens bekijken.
Taiga lijkt het makkelijkste denk ik als je geen ervaring hebt met Buchla synthesizers.
Het is ook wel de duurste van de drie door mij voorgesteld.
Ik zoek ook een combo synth vooral, geen mini Buchla.
En kijk nog niet meteen naar eurorack, ook al heb ik eurorack, ik heb deze om het mijzelf niet te moeilijk te maken vrij eenvoudig gehouden.
Een paar Moog modules ( degene die in Grandmother zitten ), DFaM, de eerste system 500 reeks + de SH-5 filter uit de 2e reeks, atlantis, mutable Braids, Elements, Rings en Clouds, nog een paar Doupfer, Dreadbox en Behringer modules voor wat extra mogelijkheden en de Oscillator van Waldorf.
Ik keek vooral naar semi modulars omdat je vaak een hele synths krijgt voor de prijs van 1 of 2 of 3 modules, met als nadeel dat je kwa patchpoints soms een stuk minder mogelijkheden hebt.
Zo kan je bij Grandmother bijna elke module los gebruiken maar een Dreadbox Nyx ofzo is eerder zo gebouwd dat je de modulators bvb naar je eurorack kunt patchen maar je hebt niet alle mogelijkheden van de synth in eurorack modules.

Ik heb de tiptop modules nog niet bekenen. Voor mij zou het een kennismaking zijn. Vaak zijn een aantal modules zoveel duurder dan een semi modular.
Misschien wachten op Behringer, maar hun ene project duurt 6 maand, het andere 5 jaar.

Bedankt voor de antwoorden. :)

Oja smaak/context is momenteel voornamelijk eerder muzikale composities en minder noise en noodeling.
Vandaar dat mijn eurorack redelijk geschikt is voor beginners en ik er synth sounds mee maak die niet gaan met mijn mono's en semi modulars.
Ik gebruik hem ook wel als een soort groovebox en daar heb ik zo ook heel veel plezier mee. Met Dfam en Digitakt voor de drums en ook wel de Yamaha RX5 met Linn sounds en de Electribe ER1.
Ik probeer vooral niet te "rabbitholen" met mijn eurorack en koop maar af en een nieuwe module.

Als de wavefolder geen audio input heeft zuigt dat wel.
Dat is op de volca modulars ook. Dat zou ik wel willen modden.
De Taiga en o - Coast lijken me beide leuk. Als je wat eurorack hebt zou je ook de o - Coast in je case kunnen doen.
De Taiga lijkt me meer semi modular. Leuk op zichzelf dat wel.

Misschien is O coast dan iets interessanter voor een persoon als ik als toevoeging op een eurorack met vrij uitgelijnde monosynths kwa modules.
Die ook al heel veel East Coast mono's heeft.
Meer nieuwe sounds/euro ofzo :)

Die Bifold wavefolder lijkt me wel gaaf. Kost ook geen fortuin.
Mss koop ik O Coast en toch een paar modules als ik weet wat ze precies doen.
Met twee of drie modules voor wat west coast flavored sounds kom je mss ook al ver.
DIY liever niet, maar er zijn ook mensen op reverb die die modules ineen steken.
Qu Bit surface, geen idee of dit nog West Coast is, doet me wat denken aan sommige Mutable modules.

Ik zag de Buchla Easel, klinkt heel vet, voor het geld heb ik wel liever een OB-X8 module :D
Het self generating deel dat een enorm aspect is van die synths is niet zo toepasbaar in mijn muziek producties.
Niet onbruikbaar, ik gebruik Erebus en Nyx veel om een soort ritmische noise scapes te maken die erg dark duister en organisch klinken.
Niet die dat self generaten ...
Ik hou enorm van de muziek van Goblin en dat klinkt dan een beetje zo :)

Ja de Bifold vind ik heerlijk.
Zt toevallig ook naar de benjolin te kijken.... maar goed.

O coast kan een optie zijn. Dan heb je een functie generator, lowpass gate en wave folder.
Maar volgens mij wel minder flexibel omdat je geen audio door de wavefolder kan halen. Door de lowpass gate weet ik niet..

Ik vind het leuk om generatieve dingen te maken en daar dan op de gitaar, cello of drums mee te spelen.
Zo krijg je een soort mens // machine interactie.
Ook vind ik het leuk om juist heel erg diep in sounddesign en noise te gaan.
Wat dan later weer opties in composities kunnen worden.

Ik heb een blaasorgel en een "schootharp" heeft ook een echte naam.
Momenteel heb ik geen plaats voor m'n blaasorgel op m'n flat.
De Roland 2080 zit vol van die sounds, mist het menselijke wel ...
Maar dat is een andere topic.

Met die Bitfold en een lowpass gate als euro modules zou ik ook al een eindje komen.
Bij Taiga ben ik precies minder warm van de sound, maar is mss de delay of de youtube video's die nog niet zo goed zijn.

Ik zie het wel merci :)

I <3 m’n 0-coast. Wanneer je het ff niet meer weet met de oscillator, kun je de slope en contour klokken met de blokgolf. Dan krijg je weer een hele reeks nieuwe timbres uit hun outputs en hun gate outputs.

Ter info, de 0-Coast is niet standaard in een eurorack-rack te hangen. Ook niet met een schroevendraaier - heb online wel een mod gevonden om het voor elkaar te krijgen, maar daar komt dan wat handigheid en knutselwerk bij kijken (kan meezoeken als iemand daar benieuwd naar is).

Van de Taiga kan je de houten zijkantjes afschroeven en dan wordt het een eurorack-module. Hou dan wel rekening met het hoge stroomverbruik (+12V/650mA, -12V/475mA, geen +5V).

(P.S.
ying-yang

yin* natuurlijk. Dohh)

Ah sorry dat wist ik niet.
Als ik het bekijk is hij wel de juiste hoogte.

No prob, daar zijn we een forum voor.

En klopt, het ziet eruit als een 1-2-tje, maar Make Noise zegt er niets over in de handleiding of op de website. Gemiste kans.

Hier nog dat linkje naar de DIY-uitleg, en ik zie nu dat het mounten zelf idd makkelijk gaat - de uitdaging zit 'm in de power supply. Voor de adapter is er geen alternatieve eurorack-kabel, zoals de Taiga dat heeft.

Laatst gewijzigd:
Ik ga wel voor de O-Coast. Lijkt me gewoon een gave bak. En goed voor een West Coast leek.
Dat hij niet in eurorack kan vind ik niet super erg.
Ik heb 2 vrij portable cases, geen monster case.
Mijn DFAM zit ook niet in mijn case, mijn Pro-1 ook niet. ( neemt nogal veel HP in en je hebt meer aansluitingen bij de Pro 1 bvb als je die achteraan ook kan gebruiken en die op het panel.
DFAM en O-Coast voor ritme sequences lijkt me wel gaaf. Naast dat ik de synth klank ook heel tof wat "anders" en goed vind.
Verder zijn het 7 "modules" als ik die O Coast dan wat ken, kan ik de echt gave dingen dan mss een aparte eurorack module kopen.

Er is ook wel een nadeel aan zoveel kastjes op een tafel zonder eigen stands. Het wordt wel wat rommelig zo ...
Ik gebruik daar vintage "ontbijt op bed" tafeltjes voor uit de jaren 40 die nog uit een ziekhuis kwamen ( ook met houten randjes haha ).
Maar ik gebruik nooit al m'n synths of bakjes tegelijk. En pedalen.
Het nieuwe synthrack is zo een tafel vol allemaal mini synths die aan stymons hangen.
Ik zou wel graag een stand hebben voor abyss, erebus en nyx.
De andere 2 Moog modules vind ik niet interessant, voor hun rack een 2e dfam zou ik GRATIS wel niet erg vinden.

Ik heb de sytem 500 Case, de arturia 6u en 3u. Moest ik nog meer uitbreiden zou ik mss voor een grotere case gaan.
Maar ik vind dat ik al redelijk wat eurorack heb. De Pro one en DFAM staan ernaast langs links + pedalen en rechts de SH-2 en MS-20 + pedalen.
En eronder de Grandmother met de matrix 1000 erboven waar erebus en Nyx opstaan.
Leuke opstelling voor een amateur
Op 45 graden staat dan mijn synthrack met jupiter 4, Jx3P, Juno 66, Casio CZ 3000
Achter mij SK20, CS-10, CS-30 ook Crumar perfoumer en Delta en een Poly 61 op de grond
en nog een Korg 770 ...
:)

Laatst gewijzigd:
Heeft iemand ervaring met de cre8audio West Pest inmiddels? Ik was er fijn mee aan het spelen tot gister er geen geluid meer uit de main out kwam. Firmware geflashed, opnieuw geupdated. Komt alleen geluid uit, Fold out & Osc out. Octaafjes pakt ie wel nog mee, Lfo en note pitch maar dynamics en volume doen niks. Heb al ticket aangemaakt maar ben wel benieuwd naar ervaring van anderen.

Back