Lek: Moog Labyrinth - Moog Goes West-Coast?

Labyrinth_paars.png

Het nieuws over de Spectravox is nog niet koud of er is al weer een nieuwe Moog synth: De Labyrinth. Let wel: Dit is een lek. Volgens een (inmiddels verwijderde) pagina op TurnLab gaat het om een West-Coast style synthesizer in het inmiddels befaamde 60 HP format wat we van Moog kennen.

Labyrinth_pateched.png

Labyrinth heeft twee oscillatoren , waarbij de tweede VCO eigenlijk een triangle-LFO is die de eerste oscillator kan moduleren - zoals een complexe oscillator. Er is ook ringmodulatie plus noise met een instelbare toonsoort. Verder een voltage-controllable wavefolder, wat de West Coast connectie maakt. Verder heeft de synth een vrij traditioneel East Coast low-pass filter, waarbij de volgorde van wavefolder en filter om te draaien is. Ook lijken er twee envelope generators aanwezig te zijn.

Er zijn op de Labyrinth verder twee sequencers, waarmee je de VCF, VCO en de Wavefolder kan sequencen en moduleren. Een aantal andere functionaliteiten zijn nog niet echt helder, zoals "corrupt", "bit-shift" en "bitflip".

Wordt hoogst waarschijnlijk snel vervolgd....

Klinkt als een Buchla Easel maar dan door een agressief schel distortion pedaal.
Weet net kan ook aan mijn headset liggen :)

Nu een paar dagen binnen en ik moet zeggen dat ik er blij mee ben. Weinig intuïtief dat wel, maar dat komt ook doordat de meeste synths subtractief zijn. Weinig ervaring zeg maar. Qua sound heeft hij een groter bereik dan de andere moog semi's. Deze synth kan een DFAM, M32 en Subh emuleren. Van schoon (m32) tot vuil (dfam). De knopjes zijn natuurlijk veel te klein maar dat is bij alle moog semi's. De sequencer is zo zo. Enerzijds snel om mee te werken, anderzijds langzaam om een idee in je hoofd mee te programeren. De filter resoneert niet, ook wel een min punt. Al met al een goede aanschaf icm voorafgaande modellen, dit is duidelijk de meest spannende. Ohja de meeste demo's zijn slecht op de interweb. Zelf proberen is altijd het best :)

Zal wel weer niks kosten die Labyrinth.

De video's die ik ervan gezien heb hebben mij niet overtuigd. Ik wil een of twee Moog's, maar dat worden waarschijnlijk toch de Mother-32 en de Subharmonicon.

Ben ook nog niet overtuigd, met name het random generatieve staat me tegen. Ik hou hem zijdelings in de gaten maar denk dat ik voor mijn 'west coast' kick de Voltage Lab 2 van Pittsburgh Modular ga halen. Wel wat duurder maar dan heb je ook meteen een unit staan waar je u tegen zegt.

Ben ook nog niet overtuigd, met name het random generatieve staat me tegen. Ik hou hem zijdelings in de gaten maar denk dat ik voor mijn 'west coast' kick de Voltage Lab 2 van Pittsburgh Modular ga halen. Wel wat duurder maar dan heb je ook meteen een unit staan waar je u tegen zegt.
Kleine opmerking hier. Ziet er geweldig uit, maar hou rekening met de kleine letterjes boven de patch points. Ik heb de Taiga gehad en weer snel weggedaan om die reden, want ik zocht me elke keer suf naar de juiste patch points. Zonder sterke bril kon ik het niet lezen en de (ogenschijnlijke willekeurige) positie van de patch points en de tekst kleurtjes maakten het er niet beter op. Dat kan natuurlijk volledig aan mij liggen. Als je er de hele dag met je neus bovenop zit zal het wel gaan denk ik, maar als je hem er even snel bij wilt pakken is het best wel een puzzel elke keer.

Hmm, goed punt. Mijn ogen zijn ook niet echt geweldig, zeker niet in de zwoele bordeelgloed van mijn Philips Hue®.

Voor 699 euro ben je de nieuwe eigenaar.
Voor mij is tegenwoordig 49 euro al veel. Daarom fijn dat Behringer ultragoedkope dingen verkoopt.

Moog Labyrinth door de Chase Bliss Onward. Leuke combi al zeg ik t zelf

Back