*KOOPJE* AKG Lyra, stereo 24bit/196khz usb microfoon

Analogic

Mastering Enginerd
AKG Lyra, stereo 24bit/196khz usb microfoon

Kost bij Thomann nu slechts 59 euro: AKG Lyra
Nu incl. izotope nectar t.w.v. 50 euro.

Bij AKG nog steeds 219 euro en overal 120-140 euro.

Ik vraag me als niet-zanger of acoustische instrumentalist af of je sowieso wat hebt aan dit soort podcastmicrofoons voor muzikale toepassingen, zelfs als die hoogstens hobby zijn. Of vergis ik me?

Goede review hier, in principe moet je er mooie opnamen mee kunnen maken. Wel een condenser, als je opnameruimte niet optimaal is (en dat zal voor hobbygebruik waarschijnlijk vaak het geval zijn), de gevoeligheid kan voor problemen zorgen. Elk klein storend geluidje neemt de mic ook mee. Zelf gebruik ik om die reden een dynamische microfoon, eentje die in alle richtingen behalve naar voren behoorlijk doof is.

Prima Mic!! Thanks!! Ik heb de G track pro vorig jaar gekocht.. Deze toen ook gezien maar was idd veel duurder.. Alleen voor het stereo opnemen al top om te hebben..:okdan:

Laatst gewijzigd:
Hier wat tests met andere mics.. Lijkt wat minder laag te hebben maar dat vind ik alleen maar een voordeel.. Met vocals haal je dat het liefst eruit.. iig alles onder de 100-150hz (afhankelijk van materiaal natuurlijk).
Hij lijkt wel iets minder hoog te hebben.. of eigenlijk een neutralere klank.. maar hoog mix je er desgewenst later in..

Ik ben vooral benieuwd naar stereo opnames met die AKG Lyra via mijn android telefoon. Ik heb al een zoom h1n, maar dit is weer wat anders.
En mocht m'n vriendin willen videobellen met iemand dan ram ik gelijk deze mic voor haar snufferd "hier mop, dan kunnen ze je in ieder geval goed verstaan".

Ik ben vooral benieuwd naar stereo opnames met die AKG Lyra via mijn android telefoon. Ik heb al een zoom h1n, maar dit is weer wat anders.
En mocht m'n vriendin willen videobellen met iemand dan ram ik gelijk deze mic voor haar snufferd "hier mop, dan kunnen ze je in ieder geval goed verstaan".
Hehehe.. Als je met een DAW gaat werken is het te hopen dat je geen app nodig gaat hebben.. ik dacht dat mijn Zoom am7 geen direct monitoring had met FL mobile.. die werkte alleen met het appje.. video opnemen ging wel dacht ik.. dus dan moet videobellen ook wel lukken.. :D

Ik ben wel benieuwd hoe die klinkt.. :engel:

Heb deze mic op de iPad kunnen gebruiken.. Klinkt goed maar nu probeer ik em op mijn DAW (Ableton) op de PC.. er lijken geen ASIO drivers beschikbaar bij de fabrikant? Op de MME audio en Wave waar ie zich aandient als audiosource hapert het of het zwabbert alle kanten op qua timing..
Heb trouwens de timing nog niet op de iPad nog niet getest met een midi clock of drums.. alleen 'n gitaartje en zang.. da's leuk. Nu met de sax in Ableton is het elke opname rechttrekken en rechtstreeks in een streaming app klinkt een sax gortdroog.. (dus niet).. zodra je wilt processen in een DAW is dit ding dus niet echt bruikbaar.. :(

Via ASIO4ALL toch gelukt... maar nu weer een ander probleem.. als je em gebruikt om een opname te maken van een instrument of je stem en meespeelt met muziek die je monitored via hoofdtelefoon hoor je die muziek in de vorm van kraakjes terug.. (op de pieken).. het is geen overspraak van de hoofdtelefoon maar echt 'n bleadtrhrough geluid wat kraakt op de pieken..

Heb het ook op 'n iPad geprobeerd.. en daar hetzelfde.. je opname is onbruikbaar door de kraakjes..

Verder wel een goed klinkende microfoon om van iets een (stereo) opname te maken.. zolang je niet met iets hoeft mee te spelen.. maar verder onbruikbaar in een studiotoepassing helaas..

Misschien is het op een MAC mogelijk om iets anders te gebruiken voor monitoring en de mic op te nemen?? Op Windows ben je aan ASIO overgeleveerd.. en dat is niet multiclient helaas..

Toch nog even verder onderzocht.. volume of de DAW return flink terugschroeven lijkt de kraakjes in de opname te doen verminderen / verdwijnen.. afhankelijk van het materiaal.. Volume op 60% of DAW return (master op -6 á 7 db bij recorden en de opnames zijn bruikbaar zonder enige vorm van kraakjes, voortkomend uit de pieken van hetgeen je monitored..

Ik weet niet of het aan mijn exemplaar ligt?? Ik lees geen enkele review waar dit probleem ook wordt benoemd.. iemand die dit zou kunnen testen?? De klank is goed en als die kraakjes niet in de AKG Lyra thuishoren weet ik dat ik de mijne kan terugsturen en omruilen voor een goed werekend exemplaar.. :)

Weer een stapje verder...

In een DAW lijkt zowel kanaal 1 en 2 beschikbaar wanneer 'mono mode' is geselecteerd. Kanaal 1 kraakt op circa 80% van het totaal volume (met je daw return gemastered op 0db).
Kanaal 2 heeft daar weer geen problemen mee.. op 100% onstaan er wel weer lichte kraakjes.. maar dit maakt em toch nog enigsinds bruikbaar.. kwaliteit van de opnames en noisefloor is zeer de moeite..

Iemand anders met deze mic nog wat kunnen testen?

Toch nog even verder onderzocht.. volume of de DAW return flink terugschroeven lijkt de kraakjes in de opname te doen verminderen / verdwijnen.. afhankelijk van het materiaal.. Volume op 60% of DAW return (master op -6 á 7 db bij recorden en de opnames zijn bruikbaar zonder enige vorm van kraakjes, voortkomend uit de pieken van hetgeen je monitored..

Ik weet niet of het aan mijn exemplaar ligt?? Ik lees geen enkele review waar dit probleem ook wordt benoemd.. iemand die dit zou kunnen testen?? De klank is goed en als die kraakjes niet in de AKG Lyra thuishoren weet ik dat ik de mijne kan terugsturen en omruilen voor een goed werekend exemplaar.. :)
Heb je deze knop geprobeerd ?

1702652218471.png

Heb je deze knop geprobeerd ?

Bekijk bijlage 3842371
Hi. Het is geen gain instelling.. als het volume over de 60 % staat is er geen gekraak.. of de master kun je ook terugzetten maar dit wil je liever niet..

Kanaal 2 heeft het minder maar is daar ook aanwezig. Ik wil weten of dit een producteigenschap is. Heel simpele check is microfoon als audio out en input in een DAW. Muziek afspelen (gemasterde track) en volume op 100%. Bij mij is het videootje hieronder het resultaat. Het kleine videootje was van de sax opnemen, (don't be confused) en de AKG was audiointerface en is geselecteerd als audio out en iput voor Ableton. Het videootje van Ableton is van het afspelen.. en kanaal 1 en 2 solo laat horen.. en je hoort heel zacht de muziek (overspraak van de koptelefoon) en het gekraak, wat op kanaal 2 minder is.. maar nog steeds niet schoon.

Aan het eind, waar ik geen sax speel is het helemaal goed te horen op kanaal 1.. maar je hoeft geen sonar oren te hebben volgens mij om dit waar te nemen in de van de sax zelf.. :)

Laatst gewijzigd:
Even los van de opnames, is saxofoongeluid per definitie niet te hard om rechtstreeks van die kleine afstand in een condensator microfoon te blazen ? Ik heb zelf weinig ervaring met akoestische opnames verder.

is saxofoongeluid per definitie niet te hard om rechtstreeks van die kleine afstand in een condensator microfoon te blazen ?

Aan het eind speel ik niets en hoor je kraakjes ook. Het is een soort 'bleadthrough' van de DAW return in de opname van de microfoon... En zoals eerder aangegeven.. Als ik onder de 60% in volume ga zitten is het er niet.
Waar ik wel speel zit de audio opname keurig binnen de headroom. Gain of source heeft hier niets mee te maken.

Heb jij em al gebruikt? Ik weet ook wel dat ik niet teveel moet verwachten voor dit geld maar de klank is zeker goed.. Het zou mij niets verbazen als het een designfout is maar als het wel aan mijn exemplaar ligt kan ik em nog terugsturen.. (voor de 20e)

ik heb hem voor de bonus hier liggen mocht ik een zoom meeting doen ofzo, ik doe vooral nabewerking. Plus ik zit op windows. Op mijn samsung foon deed hij het prima.

maatje van mij die meeleest heeft ook geen problemen met zijn lyra

Hmmm.. als het bleedthrough probleem van de DAW return bij jullie niet is lijkt het mij dat ik een kapotte heb ontvangen.

Ik ga em terugsturen voor reparatie.. wel jammer, erop wachten maar voor een goed werkende heb ik wel geduld..

Misschien een specifiek mac probleem ? iets met usb stroom specificaties wellicht ? Even kijken wat een andere unit je oplevert.

Back