Prophet 6 'vintage mode' is niet vintage maar wel wonky

Detune van stemmen is idd maar 1 van de opties.
Voor mij is het het minimaal randomizen van een aantal parameters. Filter freq, reso, env attack, release, onderlinge detune, complete voice tune, lfo speed. Zo klinkt een va echt wel analoog :)

Is dat niet die Buchla dude? Ga het snel checken. Bedankt

• Duimpje
Duimpjes: pip
Ja Marc Doty is een van de eerdere YouTubers over synths en werkt ook voor o.a. Buchla. Vind zijn filmpjes altijd heerlijk subjectief, en in tegenstelling tot veel reviewers gaat het hem altijd om de klank die instrumenten maken, meer dan de features.

Vond die filmpjes van de Easel wel goed. Maar in dit filmpje over 'analog' zegt hij niet veel zinnigs.
Anyhow ik ben naast muziekant ook nerd :)

Een osc detunen dan klinkt het analoog. De juno unison klinkt niet analoog?
Tja.

De manier hoe ik het zie is dat analoge poly synths hebben voor iedere voice een circuit en die klinken allemaal net anders. De voices worden 1 voor 1 of in roundrobin af gespeelt en je hoort dan iedere toets een net andere klank. Pitch ja maar ook net een andere env curve, lfo speed etc.

Als je dus analoge klanken op je VA wilt maken kun je dat proggen.

De prophet 6 doet dit alleen zijn de waardes niet random maar 1 lijst van 5 valies per parameter. Je hoort dus na een aantal toetsen weer dezelfde klank.
Ik denk dat ze dat gedaan hebben om het niet te goed te laten werken.
Bij de p5 hebben ze wel een goede random seed gebruikt.

Anyhow ik ben harstikke blij met de p6 en met de slop is hij een stuk leuker.

• Duimpje
Duimpjes: pip
In het tweede of derde filmpje laat ie noise richting mod matrix gaan en die sound is wat mij betreft heel kenmerkend voor bijv begin jaren 70s monosynths.

Mijn King Korg heeft ook een parameter voor analog feel, maar hij lijkt vooral de frequentie een beetje sloppy te maken. Ik heb geen ervaring met echt vintage analoge polysynths, dus misschien klinken die zo. Maar ben geen supergrote fan van alleen wat detunen.

Back