+10,9V en -10,3V - toeval of bedoeling?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Ik ben een nieuwe module aan het doormeten en daarbij vind ik dat er clipping optreedt bij +10,9V en -10,3V. Vreemd, ik zou voor Eurorack eerder +10V en -10V verwachten. Vandaar mijn vraag, zou er hier sprake zijn van een welbewuste keuze in het ontwerp van de module, of veeleer van een toevallige eigenaardigheid van de rack voeding? Met andere woorden zouden we in een ander rack met een andere voeding maar met dezelfde module evengoed bijvoorbeeld clipping bij +10,5V en -10,7V kunnen vinden?

Het hangt er helemaal vanaf wat er precies aan het clippen is in die module. Grote kans dat het een opampje in een input trap is die gevoed wordt met +- 12v (of 11,4 v als er beveiliginsdiodes zijn geplaatst) en de meeste opamps zijn niet rail tot rail. Dus misschien verklaart dat wat je ziet.

Sommige modules hebben overspanningsbeveiliging op de inputs. Ik heb dit wel eens bij mutable instruments modules gezien. Kijk voor de grap eens op hun github repo voor open source schemas van hun modules. Dan zie je precies hoe dat werkt. Maar die kappen de boel ook niet op precies 10v af.

Euro rack wordt normaal gesproken met + en - 12 volt gevoed, dus ik zou eerder clipping verwachten wat dichter bij de 12 volt (Pos en neg) zou liggen.
Moderne opamps zijn rail to rail, wat wil zeggen dat hun maximale uitgangsspanning dicht bij de voedingsspanningen liggen.
Oudere opamps hebben meer headroom nodig, soms wel enkele volts.
Bv de ua741 heeft een typ uitgangsspanning van + en - 14volt bij een voedingsspanning van + en - 15 volt (Minimaal zelfs tussen + en - 12 volt)
Ook is er vaak een weerstand aan de uitgang geplaatst om de Max uitgangsstroom te beperken, en aangezien dat ook spanningsverlies geeft, is de uiteindelijke max uitgangsspanning nog kleiner.

Kan de asymmetrie tussen de positieve en negatieve clipping spanning door de voeding komen?

Het gaat om de Ladik J130 integrator. Er zitten LEDs op om overload te registreren, maar over de waarden waarbij clipping optreedt staat niets.

Kan de asymmetrie tussen de positieve en negatieve clipping spanning door de voeding komen?
Zonder schema blijft het gissend in het duister tasten 😉 maar inderdaad, het verschil is zo weinig, dat het kan komen door een niet perfecte balans van de voedingsspanning, maar het kan net zo goed komen door een niet gematchte al eerder genoemde overspanning beveiliging of beveiligings diodes.

Laatst gewijzigd:
Nog wat meer gemeten:

Voor de INIT VALUE geldt dat deze kan worden ingesteld tussen -8,9 V en +8,9 V en wel vrij precies.
De OFFSET is ongeveer tussen -10,2V en +10,9V in te stellen. Maar voor de range van de offset spanning zitten er stevige verschillen tussen verschillend exemplaren van dezelfde module.

Ik denk dat het niet de moeite loont om de range van de instelbare Offset verder te onderzoeken en dat ik daar maar het beste voor kan aannemen dat die niet erg precies vast ligt is.

Het schema is niet beschikbaar.

Vreemd, ik zou voor Eurorack eerder +10V en -10V verwachten.

Het ligt voor Eurorack niet rotsvast wat de niveaus moeten/mogen zijn, maar in de specificatie van Doepfer:

"Audio Signals are produced by the sound source Modules (such as VCO or NOISE), and are typically in the 10Vpp range (from -5 V to +5 V).

Control voltages, as produced by modulation sources like the LFO and ADSR, are typically from -2.5 V to +2.5 V (5 Vpp) for LFOs, and from 0 V to +8 V for ADSRs.

Trigger, Gate or Clock Signals, which start a process or function, are rectangle shaped signals with typical voltage levels of 0/+5 V."

Je zou kunnen zeggen dat een ontwerper die dit volgt ervoor kan kiezen (in elk geval theoretisch, om één of andere reden) dat bv. audio goed werkt net binnen dat -5 ... +5V bereik. Of dat CV z'n ding alleen binnen -2.5 ... +2.5V doet, op een correcte wijze.

Ik vermoed dat de offset waarden via een spanningsdeler van de voeding geplukt worden, maar het kan ook zijn dat ook de offset zelf evengoed geclipt wordt zodat de range van de offset automatisch binnen de clip spanningen valt. Die Ladik integrator zit vol raadselen. Maar het houd je van de staat. ;)

Is de voedingsspanning eigenlijk ergens zonder risico te meten...? :eureka:

Het ligt voor Eurorack niet rotsvast wat de niveaus moeten/mogen zijn, maar in de specificatie van Doepfer:

"Audio Signals are produced by the sound source Modules (such as VCO or NOISE), and are typically in the 10Vpp range (from -5 V to +5 V).

Control voltages, as produced by modulation sources like the LFO and ADSR, are typically from -2.5 V to +2.5 V (5 Vpp) for LFOs, and from 0 V to +8 V for ADSRs.

Trigger, Gate or Clock Signals, which start a process or function, are rectangle shaped signals with typical voltage levels of 0/+5 V."

Je zou kunnen zeggen dat een ontwerper die dit volgt ervoor kan kiezen (in elk geval theoretisch, om één of andere reden) dat bv. audio goed werkt net binnen dat -5 ... +5V bereik. Of dat CV z'n ding alleen binnen -2.5 ... +2.5V doet, op een correcte wijze.

Eigenlijk kun je dan zeggen dat het volstaat zolang de module binnen de toegestane spanningsrange maar goed werkt.

Eurorack-Power-Pinouts.png

Hier is de connector met bijbehorende spanningen.
Als er ergens een quad opamp zit, kan je makkelijk tussen pin 4 en pin 11 t.o.v ground meten.

Laatst gewijzigd:
Euro rack wordt normaal gesproken met + en - 12 volt gevoed, dus ik zou eerder clipping verwachten wat dichter bij de 12 volt (Pos en neg) zou liggen.
Vaak is de psu-input van de module al beschermd met een paar diodes zodat hij niet stuk gaat als je de voedingskabel verkeerd-om aansluit. Dus dat snoept al een diode-drop (0,6v) weg van je +/- 12V
Moderne opamps zijn rail to rail, wat wil zeggen dat hun maximale uitgangsspanning dicht bij de voedingsspanningen liggen.
Er bestaan moderne rail-to-rail opamps, maar dat zijn niet de opamps die in eurorack (of andere audio-toepassingen) gebruikt worden. Om rail-to-rail te kunnen werken zijn ze vaak complexer, wat weer THD of ruis toevoegt. De meeste opamps die ook nu voor audio gebruikt worden hebben een paar uitgangs-transistoren die een of twee diode-drops wegsnoepen van je headroom. Vaak is de headroom van opamps ook niet symmetrisch.

Ik gok dat je hier een combinatie van deze twee dingen ziet.
Is de voedingsspanning eigenlijk ergens zonder risico te meten...? :eureka:
Ja, prik een lint-kabel in je voedings-bus-board, steek een paar draadjes in de + en - rails en aarde en houd daar je multimeter tegenaan. Zorg dat je de boel niet kort-sluit.
Met een beetje geluk zitten er test-punten op je voeding of de bus-boards. Dat maakt het nog makkelijker. Je multimeter in de male-connectors op je bus-board steken zou ik niet aan beginnnen. Het is te makkelijk met je meet-snoeren uit te glijden en kortsluiting tussen je rail en de aarde te maken. De meeste voedingen zijn bestand tegen kortsluiting dus maak je daar niet teveel zorgen over, maar je kan het beter voorkomen.

Maar ik verwacht geen grote afwijkingen op je voedings-spanning eerlijk gezegd.

Er bestaan moderne rail-to-rail opamps, maar dat zijn niet de opamps die in eurorack (of andere audio-toepassingen) gebruikt worden. Om rail-to-rail te kunnen werken zijn ze vaak complexer, wat weer THD of ruis toevoegt. De meeste opamps die ook nu voor audio gebruikt worden hebben een paar uitgangs-transistoren die een of twee diode-drops wegsnoepen van je headroom. Vaak is de headroom van opamps ook niet symmetrisch.
Dat klinkt allemaal heel logisch.
Ik kom zelf meer uit de digitale hoek en is analoge elektronica bij mij altijd een ondergeschoven kindje geweest, laat staan elektronica geënt op audio toepassingen.
Dank hiervoor!

Back