[melodic hardtechno] Rutger S. - Be Real

Rutger

Continuous Learning
Weer een track gemaakt, alleen nog niet 100% zeker of ie helemaal af is; je kunt eindeloos blijven pielen en soms moet je gewoon maar verder met iets nieuws.

Gebruikte virtuele instrumenten:
- NI Kontakt 6
- AIR Xpand!2
- AIR Hybrid 3
- AIR Vacuum Pro
- Sonic Academy Kick 2
- Synapse Audio The Legend
- UVI BeatBox Anthology 2

En daarnaast redelijk wat samples.

Zo, klapt er gelijk lekker op! Gas erop!

Ik luister op laptop speakers, dus kan niet veel zeggen over hoe het klinkt. Maar die melodie vanaf 2.38min komt me heel bekend voor. Is het een remix?

Zo, klapt er gelijk lekker op! Gas erop!

Ik luister op laptop speakers, dus kan niet veel zeggen over hoe het klinkt. Maar die melodie vanaf 2.38min komt me heel bekend voor. Is het een remix?
Da's The First Rebirth van Jones and Stephenson. Of tenminste, het lijkt er verrektesse veel op.
EDIT: Ah, ik was wat te laat zie ik, Rutger zelf was me al voor.

Laatst gewijzigd:
Er is inderdaad een groot verschil in volume tegenwoordig. De ene helft produceert met het streaming platform in gedachten dat zich op -14 LUFS richt en de andere helft focust zich op de download sites, waar loudness nog steeds een dingetje is. Ik val in die laatste categorie. Daarom uitgekomen op -5.8 short term LUFS en daarmee heb ik me nog redelijk ingehouden. Anderen in dit genre gaan soms naar -3, maar die tijd heb ik wel gehad. Mastering is dan een stuk lastiger; die laatste 2db (tussen -5 en -3) veranderen de sound van je track dusdanig dat je veel langer bezig bent en soms weer hele andere tools nodig hebt, puur en alleen maar om het hard te krijgen. Dus excuus voor het er gelijk op klappen :)

Ja lekker! Van mij mogen al je synths wel ietsje meer naar de voorgrond om wat minder weg te zakken in het geweld van de drums. Denk dat je mix daarmee wat meer body kan krijgen.

Gave track man, lekkere kick vooral, na 3:55 wordt het misschien wel een beetje eentonig maar er zit ontzettend veel energie in en dat moet genoeg zijn. The first rebirth was mijn favoriete track vroeger, vergeet nooit meer dat ik die voor het eerst hoorde in The Palace in Zaandam, waar ik bijna elke vrijdag stond te springen. Daarna heb ik Jones and Stephenson nog live meegemaakt, volgens mij in central studio's bij madmax of ghosttown. Vergeet het nooit meer.
Grappig dat je die AIR Vst's gebruikt, ik heb ze ook maar vrijwel nooit aan geraakt.

EDIT: het was hier dat ik ze live zag:

Gave track man, lekkere kick vooral, na 3:55 wordt het misschien wel een beetje eentonig maar er zit ontzettend veel energie in en dat moet genoeg zijn. The first rebirth was mijn favoriete track vroeger, vergeet nooit meer dat ik die voor het eerst hoorde in The Palace in Zaandam, waar ik bijna elke vrijdag stond te springen. Daarna heb ik Jones and Stephenson nog live meegemaakt, volgens mij in central studio's bij madmax of ghosttown. Vergeet het nooit meer.
Grappig dat je die AIR Vst's gebruikt, ik heb ze ook maar vrijwel nooit aan geraakt.

EDIT: het was hier dat ik ze live zag:

De hardcore van die tijd 93/94 is wel echt hetgeen ik nog graag naar terugluister. Daarna werd het echt wat minder, om vanaf 98, toen het weer underground was, weer goed terug te komen tot 2002 ofzo.

Lenny Dee, Darkraver, DJ Rob en Buzz Fuzz waren echt de top DJ's van die tijd (voor mij tenminste).

Direct knallen, lekker.
Die baslijn die er rond anderhalve minuut bijkomt lijkt een beetje op bepaalde frequenties wat te vechten met denk ik de kick (kan het mis hebben hoor).
De choir sounds mogen van mij nog iets meer fx hebben met name bij die lage noten vind ik het dan iets te droog nog. Misschien ook variatie dat het soms omhoog gaat ipv omlaag. Het wordt na een tijdje iets te veel hetzelfde.
Zijn kleine puntjes. Track klinkt erg goed. Goed werk!

Over je punt qua lufs kan ik helemaal volgen. Luca Pretolesi geeft altijd aan dat het helemaal niet nodig is om je track op -14 te masseren voor een streamingdienst (zelfs uit om dit niet te doen). Als het op -6 goed klinkt dan klinkt het ook goed als het naar beneden wordt gezet op -14.

suuper deze, lekker tempo. Ik zat m ff op crappy speakers te doen, maar deze luister ik nog ff terug als ik weer beter geluid tot mn beschikking heb.
lekker man!
Lenny Dee, Darkraver, DJ Rob en Buzz Fuzz waren echt de top DJ's van die tijd (voor mij tenminste).
Je inspiratie bronnen zijn duidelijk. ik ben ook van die tijd en die stijl.
First rebirth is een echte classic wat mij betreft. ook de DJs die je noemt waren top... Buzzfuzz - Frequencies is er eentje die wat mij betreft ook nog steeds staat als een huis. Dano, Prophet, Charly Lownois & mental theo (DJ fuck / Riot in NY van voor de happy hardcore hype zeg maar), allemaal heerlijke muziek nog steeds

Laatst gewijzigd:
Die baslijn die er rond anderhalve minuut bijkomt lijkt een beetje op bepaalde frequenties wat te vechten met denk ik de kick (kan het mis hebben hoor).
De choir sounds mogen van mij nog iets meer fx hebben met name bij die lage noten vind ik het dan iets te droog nog. Misschien ook variatie dat het soms omhoog gaat ipv omlaag. Het wordt na een tijdje iets te veel hetzelfde.
Zijn kleine puntjes. Track klinkt erg goed. Goed werk!
Dit weekend hopelijk tijd om je punten na te gaan. Een puntjes op de i sessie is nooit verkeerd :)

voor mij ook. Bij Buzz Fuzz heb ik nog een middagje in zijn platenzaak al mijn demootjes aan hem mogen laten horen. Zat een kroeg naast die platenzaak die hem constant een pul bier bracht, ik vraag me nog steeds af of hij mijn demootjes bewust heeft mee gemaakt. Maar wel echt een toffe gast.

Nieuwe versie:
- Melodie Bus met 0.6db opgehoogd, op aanraden van @Ferric
- Smart:comp gebruikt om nog wat laag weg te halen bij de synth bass, op aanraden van @Martinez
- Replika XT gebruikt om wat beweging te krijgen in de choir sounds, op aanraden van @Martinez
- 1 van de choirs omhoog en omlaag gepitched op bepaalde plekken voor de variatie, op aanraden van @Martinez

Ben benieuwd of het nu een verbetering is :)

De hardcore van die tijd 93/94 is wel echt hetgeen ik nog graag naar terugluister. Daarna werd het echt wat minder, om vanaf 98, toen het weer underground was, weer goed terug te komen tot 2002 ofzo.

Ik kocht m’n platen bij buzz Fuzz (atalos) geloof ik.. maar ben toch overgestapt naar mellow en techno.

the first rebirth Inspiratie is goed gelukt, net ook weer even het origineel gekeken

Vette track! De melodie doet me aan jones and Stephenson first rebirth denken.

Back