Dé grote Emulator IV (EOS, Ultra ...) draad!

Nicolas 2000

It's a household name
Aangezien ik waarschijnlijk nogal veel Emulator IV vragen zal hebben, zullen we dé draad maar opstarten.

Probleem 1: in multimode kan ik de 16 parts toewijzen aan de submixen (sub1 tem sub3) in plaats van main, maarrrr dan spelen ze ook nog over main. Waar zit die toewijzing naar main dan nog verstopt? Ik experimenteel momenteel met factory presets dus mogelijk is het ergens een setting in een preset. Wat ik in de handleiding gelezen heb maakte me niet echt wijzer behalve een havelingse verwijzing naar amp settings ofzo.

Interessante vraag! Ik had hetzelfde met mijn e4K , ligt al jaren ongebruikt sinds ik 3 Ultra's heb, maar daar kreeg ik ook met geen mogelijkheid de main "silent". Lang geprobeerd, nooit gelukt. Dacht altijd dat het een fout in mijn exemplaar was. Ik volg dit draadje !

Het is mij een keer per ongeluk gelukt met een zelfgemaakte preset, dus het moet ergens een setting in de preset zijn vermoed ik. En volgens de onhandigeleiding dus iets met amp. Maar ik heb het nog niet kunnen reproduceren. :)

Ik had tot voor kort een EMULATOR E4 Classic en heb nog steeds een E4 XT ULTRA en op beiden werden de outputs perfect gescheiden. Wat wss de oorzaak is, is dat je de interne FX van de EMU gebruikt en die wordt enkel naar de main gerouted, ondanks je een sub-out toewijst. Dus dat eens nakijken.

Maar "droog" worden de outputs perfect gescheiden.

Succes en veel plezier met deze oldie but goldie :okdan:

:doei:

Ik denk dat je helemaal in de juiste richting denkt, ik was aan het prutsen geweest met FX toen het plots lukte.

Nu nog vinden hoe ik de interne FX dan vakkundig vermorzel. Wat ik weet is op de control/sfx knop drukken, en dan heb je master A en master B effecten. Die op 0 zetten naar main zou voldoende moeten zijn? Later vandaag eens mee experimenteren.

Bij mij is het de E-synth keyboardversie (want ik haal wel eens wat exotisch in huis...) maar die lijkt qua werking nogal identiek aan de andere IV versies op de zaken na die specifiek met het klavier of de ingebakken ROM te maken hebben na.

:okdan:

Je kan de interne effecten makkelijk disabelen door via MASTER / FX / SETUP te kiezen voor Bypassed. Dan kan je dus iedere output apart routen. Uiteraard moet je dan wel externe effecten gebruiken.

En anders route je alle kanalen die de interne FX nodig hebben naar de MAIN en de andere naar één van de SUBS. Dit kan je eenvoudig bereiken via het MULTI-scherm en daar onder "M:" kiezen voor MAIN of SUB1/2/3.

En inderdaad, de E-synth, of het nu de keyboard- of rackversie is, werkt voor 95% hetzelfde als de andere EMU's.

Je kan deze zaken wel degelijke in de handleiding terugvinden, hoor.

En anders route je alle kanalen die de interne FX nodig hebben naar de MAIN en de andere naar één van de SUBS. Dit kan je eenvoudig bereiken via het MULTI-scherm en daar onder "M:" kiezen voor MAIN of SUB1/2/3.
Dat werkte dus niet. Ik zeg in het Multischerm dat een part (het enige actieve part) SUB1 moet zijn en dan krijg ik toch geluid uit MAIN én SUB1. Ik ga het vandaag testen met FX bypassed, misschien dat de main dan stil blijft.

Ik zal er dan ook eens de dikke papieren handleiding bij nemen al is die van een ietwat verouderde EOS versie; ik heb de indruk dat de PDF die ik hier heb van een ingekorte versie is ofzo want er staat niks in detail uitgewerkt terwijl dat papieren ding heel dik is.

Snelle test: de truc met master FX op bypassed zetten werkt alvast. Nu wordt alles enkel gestuurd naar de keuze die je in de multi pagina maakt. Top! Ik denk ook niet dat ik de interne FX echt ga missen. Ik heb wat outboard en daar kan nog bij.

Later eens testen of het ook werkt door master FX wel aan te zetten maar op sommige patches geen FX. Daarbij vraag ik me af of een effect met send op 0 hetzelfde behandeld wordt als geen effect...

Je kan de FX op drie manieren aansturen:
  • Als een deel van de preset.
  • Via de master FX sectie en dan in een preset gebruiken of in multimode
  • Via een specifieke preset die in multimode de FX controleert.

Geen van deze mogelijkheden heb ik ooit geprobeerd omdat deze mogelijkheden niet op de Classic aanwezig waren en ik de gewoontes van die Classic op de ULTRA heb overgenomen. Maar het toont wel aan dat er nogal wat mogelijk is maar ook wel een zekere complexiteit met zich meebrengt.

Hieronder een link naar de EOS 4.0 handleiding:

met een addendum voor EOS 4.7:

Dikke danku! Ik ga vanavond wat uitproberen.

Ja het zijn bakken met een zekere leercurve. Niet van dat Yamaha "ik weet het en toch slaat het nergens op" gedoe dat je wel eens tegenkomt in sommige apparaten, maar veel functies = veel mogelijke plaatsen om dit of dat te doen. En aangezien ik aan het begin van de leercurve zit, moet ik ook altijd nog even kijken op welk niveau ik aan het editen ben.

Ik ga er binnenkort proberen een QWERTY klavier aan te hangen, dan heb ik alvast geen last meer van de dubbel triggerende paneelknoppen. Die vervang ik als ik ooit eens écht totaal niet meer weet wat doen.

Zeker doen, zo´n PC klavier eraan hangen. PS2 met een verloopstuk naar DIN werkt vrij goed. Je moet dan wel absoluut van het front van de sampler blijven en ook niet ondersteunde toetsen zoals bv PgUp vermijden. Anders durft alles wel eens blokkeren.

Maar al bij al blijven het supergoede bakken ondanks hun ouderdom.

Eventuele interessante uitbreidingen:
  • Interne HDD (IDE of SATA met IDE_SATA adapter).
  • Zwaardere voeding die de HDD zorgeloos aankan.
  • Stillere fan (want dat blijft enerverend)
  • Ik kan Synth-Parts.com uit Duitsland hard aanbevelen. Alle hierboven vernoemde uitbreidingen werden daar aangeschaft buiten de disk.
Veel leer- en experimenteerplezier :okdan: .

De keyboardversie heeft geen fan. Dat is mooi meegenomen. :kroon:

Ik heb ef al 128mb ram in zitten, maar als je de emu rom inschakelt ziet hij er max 64. Als je dan ook nog de samples van die rom inlaadt heb je er nog 52 ofzo over. Maar goed, je hebt daar keuze dus luxe.

Ik ga voor een externe scsi setup gaan, geen interne hd om de originele voeding te ontlasten.

Ik ga binnenkort wat kringloopwinkels in nl doen zodat ik qwerty toetsenborden kan vinden in plaats van azerty. Eventueel wat witte stickertjes over de verboden toetsen.

Hmmm de toewijzing aan subs zonder main lukt mij alleen als ik de master effects bypass. Ik lijk iets verkeerd te doen in mijn poging om geen fx op 1 preset te hebben terwijl de master fx toch aan staan. Gewoon 0% send in de fx is alvast niet de manier.

Kijk eens in de manual (4.0) op blz 112. Daar staat een tabel die aangeeft dat je via master geen FX op presetniveau kan aansturen (in omni, poly en MULTI-mode. Je dient dan één kanaal op te offeren als FX control kanaal. Je maakt dan een dedicated FX preset aan waarin je het type effect en de routing toekent. Je kan dan de sends bepalen voor de outputs. Je zou zelfs meerdere FX presets aan kunnen maken met verschillende effecten en/of sends en die via program changes tijdens een song laten veranderen. En daarmee zou je dan weg mee moeten geraken. De manual is er niet zo duidelijk over, dus experimenteren is de boodschap ;)

Laatst gewijzigd:
Ik ben de EOS manual integraal aan het lezen.

Alvast een leermoment: de sub out dragen enkel dry signalen. Fx gaan altijd naar main. Zelfs al zet je ze in preset om naar sub te zenden, komt het resultaat toch op main.

In multitimbrale modus gaat alles ook door de master fx of alles door de fx van 1 preset. De fx zijn dus niet multitimbraal, er is maar 1 paar interne fx processors.

Voor mij dus handiger om interne fx te bypassen en op outboard fx te werken via de mixeg.

Ik heb wel wat E IV vraagjes:

- ik wil graag de backlight vervangen/upgraden (volgens mij is de trafo stuk). wie heeft er een tip over de hoe/wat? :)
- hoe weet ik welke EOS versie mijn unit maximaal kan draaien?
- als er dan een upgrade op kan, hoe zet ik deze op de unit?

De eerste vraag interesseert mij ook, want de mijne piept wat.

Tweede vraag: hangt af van af hoeveel flash ram jouw unit heeft. Zeg het precieze model maar en we kunnen googlen. Als je nu een heel oude EOS hebt en je kan en wil naar een kneiternieuwe gaan, zal je nog even eerst naar de nieuwste officiële versie moeten gaan.

Derde vraag: via de floppy drive. Voor de nieuwere EOS versies moet je twee floppies maken (gewone 1.44mb 2HD diskettes), dat kan met Omniflop. De rest van de procedure leg ik wel uit als we zo ver zijn maar is niet moeilijk.

Nieuwe backlights zijn te koop, maar een heel nieuw display is waarschijnlijk slimmer:

Oef, dat is best prijzig. De trafo van mijne piepte eerst idd ook en is er toen helemaal mee opgehouden. Misschien is een andere trafo inbouwen ook nog wel te doen, als we de powerspecs te weten komen.
Verder wil ik ook de interne fan vervangen voor een maglev oid (ding maakt echt veel geluid).

Waar vind je het exacte type nummer eigenlijk? Zal ik vanavond eens op onderzoek gaan :)

Voor zover ik weet piept de trafo omdat de impedantie van je backlight verloopt. Het is dus in de eerste plaats een backlightprobleem.

Back