Steve Albini, Storied Producer and Icon of the Rock Underground, Dies at 61
The Shellac and Big Black frontman, who recorded classic albums by Nirvana, Pixies, PJ Harvey, and more, died of a heart attack
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Wow, 61 jaar oud en altijd gezond geleefd. Damn!
Yep, hij was al lang actief en toen al een duizendpoot in het 'herrie-genre'.Als ik mij goed herinner viel die naam geregeld in de tijd dat ik nog naar de VPRO radio luisterde om bij te blijven wat betreft de alternatieve pop muziek.
'herrie genre' da's een mooie omschrijving wel en lang geleden kon ik hardrock erg waarderen, progressive en symphonic rock ook dus herrie kon en kan ik wel naar luisteren en nog steeds luister ik zo nu en dan naar rock en sommige metal maar deze stroming herrie da's dan weer niet mijn kopje thee.Yep, hij was al lang actief en toen al een duizendpoot in het 'herrie-genre'.
'herrie genre' da's een mooie omschrijving wel en lang geleden kon ik hardrock erg waarderen, progressive en symphonic rock ook dus herrie kon en kan ik wel naar luisteren en nog steeds luister ik zo nu en dan naar rock en sommige metal maar deze stroming herrie da's dan weer niet mijn kopje thee.
. Zoveel soorten ervan ook. Qua Albini was het meer de 'alternatieve gitaarrock', dus niet hardrock & metal, al zijn de afbakeningen nooit volledig strak (gelukkig).Die lui doorgaans een stuk minder op hun instrumenten (wat een generalisatie toch, oef),
maar naar m'n idee vaak wel veel spannendere muziek.
Tja, hoe definieer je goed? Eenvoudig kan ook verfijnd zijn. Neem Debaser van The Pixies, dat is gewoon een perfect liedje. Iconische baslijn, die stem van Frank Black en later Kim Deal, de gitaren. Speel het na op de piano en er blijft weinig over. Het zijn de ingrediënten en de opname die het zo goed maken
Je kunt je trouwens ook vergissen in simpel. Echt goede bands hebben vaak een twist. Net even een onverwacht akkoord of een verrassende zanglijn. Dat heb ik ook altijd bij de Beatles, met de eenvoudigste akkoorden maakten ze de mooiste liedjes. Geef mij dezelfde akkoorden en het lukt me niet.
), die dus vaak wel een moppie spelen kunnen en allerlei acrobatiek op hun instrument kunnen uithalen, maar daarbij voorbij kunnen gaan aan een catchy song en die twists die je noemde. Ja en wat je zei, net die ene sound of manier van opnemen.Zijn er trouwens nog meer Nederlandse bands, behalve The Ex, die met Albini hebben gewerkt? Van die band weet ik het, toevallig.
Zijn er trouwens nog meer Nederlandse bands, behalve The Ex, die met Albini hebben gewerkt? Van die band weet ik het, toevallig.